US Army vyvíjí univerzální robotický mozek pro všechny typy vozidel

  • US Army chce mít k dispozici bojová i zásobovací vozidla bez lidské posádky
  • Odborníci proto pracují na vývoji univerzálního robotického mozku
  • Ten by měl autonomní provoz pozemních vozidel umožnit

Americká armáda usilovně vyvíjí hardware a software, s jejichž pomocí by bylo možné relativně snadno předělat stávající vozidla US Army všeho druhu na dálkové ovládání nebo dokonce na semi-autonomní provoz.

Cílem armády je, aby měla k dispozici bojová vozidla bez lidské posádky, co budou bojovat po boku vozidel s lidskou posádkou, stejně jako zásobovací konvoje tvořené vozidly bez lidí, která budou jezdit autonomně anebo budou následovat vozidlo s lidskou posádkou.

Autonomní provoz pozemních vozidel přináší větší výzvy a technické problémy, než je tomu v případě autonomních letounů. Zvládnout autonomní pohyb ve dvourozměrném prostředí, které bývá poseté překážkami, je totiž obtížnější, nežli létat ve třech rozměrech.

Nicméně, specialisté centra US Army Ground Vehicles Systems Center již v podstatě mají hotovou technologii univerzálního robotického mozku pro pozemní vozidla, který právě tohle dokáže.

Testy v plném proudu

Tvůrci nový systém robotického řízení vozidel otestovali již na více než 20 různých vozidlech, počínaje Humvee, až po obrněné transportéry M113. Dokonce ho instalovali na německé náklaďáky, které používá britská armáda, a které mají tudíž řízení na opačné straně než obvykle.

Americká armáda chce robotické mozky vozidel především do programu Optionally Manned Fighting Vehicle (OMFV). Jde o bojová vozidla, která by měla nahradit stárnoucí obrněné vozidlo M2 Bradley. Vozidla OMFV by měla operovat někdy s lidskou posádkou a někdy zase bez ní, ať už přímo v bojových misích nebo třeba při přesunech techniky na velkou vzdálenost.

Robotické mozky by se ale měly velmi dobře uplatnit i v nebojových vozidlech armády. Budou řídit tahače, náklaďáky i cisterny, aby ušetřili lidské řidiče námahy, ale hlavně nebezpečí, které jim obvykle hrozí poblíž bojišť anebo v oblastech, kde lidé nejsou příliš dobře naklonění americké armádě.

Vojenská vozidla bez lidské posádky se musejí vypořádat s často mimořádně komplikovanými podmínkami. Každé autonomní vozidlo by mělo zvládnout různé typy silnic, cest a terénu, rozmary počasí, i běžné překážky, které se jim mohou přimotat do cesty.

Ale vozidla v oblastech bojů nebo na vojenských misích to mají ještě o řád obtížnější. Musejí se vyhýbat minám, výbušným nástrahám či dalším uměle vyrobeným překážkám. Zároveň čelí všudypřítomné devastaci, kterou vojenské konflikty způsobují v celé krajině. S tím vším musejí robotické mozky vozidel US Army počítat.

Diskuze (2) Další článek: Šílení modeři vyndali rychlejší paměti GDDR6 z GeForce RTX 2080 Super a napájeli je do GeForce RTX 2080 Ti

Témata článku: Technika, Výzkum, Doprava, Vojenství, Roboti, Autonomní vůz, USA, Armáda, Mozek, Posádka, Military, Vozidlo, Překážka, Humvee, Lidská posádka, Americká armáda, US Army



40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Vyzývavá krása, rafinovanost, nevinnost i perverzní voyeurské fantazie. Filmaři už se sexu ve filmu nebáli, a tak dala 80. léta vzniknout řadě kultovních ženských erotických symbolů.

Marek Čech
Filmy a seriály