USA už nebudou bez kosmické lodě! Soukromé firmy chystají letos první lety

• V letošním roce by měly proběhnout první lety soukromých kosmických lodí
  • SpaceX pracuje na lodi Crew Dragon, Boeing na lodi Starliner
  • Soukromí dopravci zajistí dopravu astronautů na ISS a zbaví USA závislosti na Rusku

USA je od konce raketoplánů v roce 2011 bez vlastní pilotované kosmické lodě. Na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS) vozí Američany ruské lodě Sojuz. Za jednu místenku zaplatí NASA aktuálně 82 milionů dolarů.

NASA v současné době vyvíjí zcela novou architekturu vesmírných letů. Obří nosná raketa SLS vychází částečně z raketoplánů (motory, přídavné stupně apod.) a s lodí Orion má na první bezpilotní oblet Měsíce odstartovat na konci příštího roku.

Oběžná dráha patří soukromníkům

Oběžnou dráhu Země přenechala NASA soukromým firmám. Na postavení kosmické lodě a dva ostré lety k ISS dostala SpaceX Elona Muska dotaci 2,6 miliardy dolarů. Konkurenční Boeing dokonce 4,2 miliardy.

SpaceX dokončuje svou kosmickou loď Crew Dragon, kterou vynese nosná raketa Falcon 9. Boeing vyvíjí loď CST-100 Starliner. Do vesmíru ji dopraví raketa Atlas V od United Launch Alliance.

Máme termíny...zatím

U obou firem bude postup velmi podobný. Kosmická loď nejdříve absolvuje let bez posádky – tzv. Orbital Flight Test. Během něj se vyzkouší všechny systémy a celý průběh letu a to včetně ukotvení u ISS.

Pro SpaceX by to mělo být možná trochu jednodušší, protože už nyní posílá k vesmírnému komplexu bezpilotní verzi Dragonu se zásobami. Z několika nákladních lodí je Dragon jediná bezpilotní loď, která se následně vrací zpět na Zemi.

Pokud vše proběhne dobře, posadí firmy při dalším letu do lodi astronauty, které čeká asi týdenní pobyt na stanici. Následně dojde k certifikaci lodí a obě firmy v rámci platného kontraktu uskuteční dva lety pro výměnu posádky stanice. Samozřejmě se počítá s tím, že současná smlouva bude prodloužena a letů k ISS bude více.

NASA uveřejnila aktualizované termíny prvních letů:

• Boeing (bez posádky). srpen 2018
  • Boeing (s posádkou): listopad 2018
  • SpaceX (bez posádky): srpen 2018
  • SpacX (s posádkou): prosinec 2018

Podle tohoto harmonogramu nás čeká zajímavé léto a zima. Bohužel v kosmonautice se termíny dodržují málokdy. Konec konců i tyto nové jsou posunem oproti předešlým plánům. Původně měly lety SpaceX proběhnout v dubnu a v srpnu. Důvody odkladu nejsou známy.

NASA má v současné době u Rusů zajištěny lety pro první polovinu roku 2019. Ve druhé polovině by už měly nastoupit soukromé kosmické lodě.

Diskuze (13) Další článek: Byton přijíždí: Co všechno chytrý elektromobil s obří interaktivní obrazovkou umí?

Témata článku: Vesmír, Technika, Země, Crew Dragon, Starliner, USA, SpaceX, Rusko, Měsíc, Raketa, Mezinárodní vesmírná stanice, Falcon, Dragon, Boeing, Let, Druhá polovina, Orion, První polovina, První rok, Kosmická loď, Letošní rok, Bezpilotní loď, Přídavný stupeň, Oběžná dráha, Týdenní pobyt

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.

PortraitPro: Vyzkoušeli jsme program, který prý udělá z každé „žáby“ krasavici

** V digitálním světě nemůžete věřit všemu ** Nová generace 3D fotoeditorů zvládne divy ** Vyzkoušeli jsme PortraitPro, který vám změní i kontaktní čočky

Cardano: kryptoměna nové generace, která se netěží, ale razí

** Cardano je unikátní kryptoměna, která díky svým vlastnostem a schopnostem přitahuje pozornost ** Od Bitcoinu se zásadně liší ** Jejím smyslem není jen „koupit a prodat“, má pozoruhodné technologické možnosti

Jak horko bude ve vašem městě, až vám bude 80 let? Podívejte se, jak se projeví klimatické změny!

** Srpen byl třetí nejteplejší za posledních více než sto let ** Bude to ale daleko horší, jak ukazuje aplikace NYT ** V Praze vzroste počet horkých dní na čtyřnásobek