USA zuří kvůli ruskému testu protisatelitní zbraně. Trosky mohly ohrozit astronauty na ISS

Oživeno 16:30

K incidentu se již vyjádřilo i ruské Ministerstvo obrany, které potvrdilo, že zkouška skutečně proběhla. Jejím cílem mělo být posílení obranyschopnosti země.

„Dne 15. listopadu ruské Ministerstvo obrany úspěšně provedlo test, při kterém byla zasažena ruská nefunkční družice Tselina-D, která byla na oběžné dráze od roku 1982,“ uvádí se mj. v jeho prohlášení.

Informace o troskách prý byly ihned vloženy do hlavního katalogu ruského systému řízení vesmíru a budou pod dohledem až dokud nepřestanou existovat.

„Spojené státy s jistotou vědí, že vzniklé fragmenty vzhledem k době testu a z hlediska parametrů oběžné dráhy nepředstavovaly a nebudou představovat žádnou hrozbu pro orbitální stanice, satelity a vesmírnou aktivitu,“ tvrdí ministerstvo.

USA zuří kvůli zkoušce protisatelitní střely, kterou nečekaně provedlo Rusko. Nefunkční družice, která během něj byla zničena, se totiž rozpadla na desetitisíce kousků.

U.S Space Command následně oznámilo, že „oblak trosek“ donutil astronauty na palubě Mezinárodní vesmírné stanice ukrýt se v únikových lodích. Zatím ale není jasné, zda mezi těmito dvěma událostmi skutečně byla souvislost.

Ned Price z amerického Ministerstva zahraničí nicméně potvrdil, že „test dosud vytvořil více než 1500 kusů sledovatelných orbitálních úlomků a stovky tisíc kusů menších orbitálních úlomků, které nyní ohrožují zájmy všech národů.“

„Budeme s našimi spojenci a partnery různými způsoby pracovat, abychom dali jasně najevo, že Spojené státy, že mezinárodní společenství tento druh nezodpovědného chování nebude tolerovat,“ dodal.

I pokud však opravdu dojde k nějaké odvetě, nic to již nezmění na skutečnosti, že pozůstatky ruského satelitu mohou na oběžné dráze způsobit nemalé problémy.

Diskuze (47) Další článek: Podle dat Googlu začíná předvánoční sezóna už krátce po letních prázdninách

Témata článku: Vesmír, Bezpečnost, USA, Mezinárodní vesmírná stanice, Družice, Rusko, Zbraně, Satelit, Trosky, ISS, Test, Astronaut, Space Command, Satelitní komplety na Heureka.cz

Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček