Už víme, jak ochladit planetu. Musíme rozjasnit mraky slanými krystaly

Jak uměle ochladit planetu? Vědci z Washingtonské univerzity to chtějí vyzkoušet rozjasněním oblaků nad oceány. Nápad jako z verneovky ale tentokrát staví na reálných základech. Tedy alespoň podle svých autorů.

Marine Cloud Brightening Project zkoumá, co se děje v relativně tenkém sloupci troposféry mezi hladinou oceánů a nejnižšími patry bouřkové oblačnosti. Tento prostor je naplněný aerosolem z lámajících se vln a mikroskopických zrn soli a dalších minerálů.

Krystalky se pak tepelnou konvekcí dostanou o kilometr výše, kde se díky vysoké nasycenosti vzduchu vodní párou a nižší teplotou okolo nich začnou tvořit kapičky, ze kterých je složený mrak.

Více drobných kapiček, vyšší albedo a tedy i odrazivost

Pokud budou kapičky malé a bude jich hodně, oblak může být světlejší, a tak podobně jako třeba polární ledové čepičky odrazí více sluneční energie zpět do vesmíru.

Je to vlastně opak skleníkového efektu.

Nad oceány tvoří oblaka i lodě

Vědci už v minulosti zpozorovali, že nad oceány taková oblaka netvoří pouze příroda, ale i námořní nákladní doprava. Když totiž teplé a vlhké klima oceánů protne třeba tanker, který vpřed žene motor na fosilní paliva, mikroskopické částice spalin opět poslouží jako kondenzační jádra, okolo kterých se o pár set metrů výše začne vytvářet oblak.

Liniová oblaka nad trasami námořní dopravy. Nejedná se o kouř ze spalin, ale o vodní oblaka vytvořená okolo mikroskopických jader z těchto spalin. Je to vlastně analogie kondenzačních stop u letecké dopravy (Foto: NASA/MODIS)

Výzkumníci z Washingtonské univerzity proto chtějí vyzkoušet to samé, zdrojem jader pro kondenzaci vodních par by ovšem nebyly spaliny z ropných produktů, ale opět krystaly soli z mořské vody. Tentokrát ale řízené.

Obří rozprašovače slané vody

Chtějí proto na lodě přimontovat velké aerosolové rozprašovače mořské vody. Ta se díky vysoké okolní teplotě okamžitě vypaří a konvekční proudění vynese krystaly do vhodné výšky.

Mikroskopické trysky rozprašovače pod elektronovým mikroskopem (IEEE Spectrum)

Pointa spočívá v tom, že umělým vytvořením dostatečného množství vhodných krystalů lze podle předpokladů vědců vyrobit mrak na míru, aby v troposféře vydržel déle než ten přírodní. A jelikož bude světlejší, odrazí zpět mnohem více wattů energie, aniž by ji pohltil temný oceán pod ním.

Diskuze (41) Další článek: Co vy na to? Využijete ve Windows 11 aplikace z Androidu?

Témata článku: Moře, Atmosféra, Globální oteplování, Oceán, Spaliny, Krystal, Washingtonská univerzita, Sůl, Mrak, Oblaka, Planeta, IEEE Spectrum, Vodní pára