Už víme, kdo způsobuje neuvěřitelný puch v letní přeplněné tramvaji

Jízda v přeplněné tramvají či autobusu městské hromadné dopravy přináší v létě jeden nepříjemný zážitek – pach zpocených těl. Výrobci deodorantů a antiperspirantů se proto už roky snaží zjistit, jak přesně tento odér vzniká.

Nyní jim přišel na pomoc tým výzkumníků z univerzity v Yorku, kteří v prestižním časopisu Nature publikovali článek The molecular basis of thialcohol production in human body odour.

Thioalkoholy (thioly) se v živé hmotě vyskytují celkem běžně a jsou součástí zápachu jak česneku, tak třeba skunků. V případě propoceného lidského těla se pak nejedná přímo o sekret, který by si vyráběl náš vlastní organizmus, ale stojí za ním mikrobi – bakterie, které se zabydlely v našem podpaždí.

Vědci z Yorku trasovali původce zápachu v podpaždí

Jedná se zejména o Staphylococcus hominis, pro kterého je náš podpažní pot a jedna z jeho složek – látka Cys-Gly-3M3SH – doslova královskou hostinou. Má to ale jeden háček. Metabolismus bakterie přemění neškodný materiál bez zápachu právě v ony sirné thioly.

Objev vědců by mohl vést k další generaci deodorantů, které budou cílit přímo na tuto bakterii, čímž by zamezily v tom, aby vyráběla onen často neuvěřitelný puch.

Diskuze (50) Další článek: AMD trhá rekordy. Obrat dosáhl na 2 miliardy dolarů a strmě roste i zisk. Přitom se zdá, že jízda zdaleka nekončí

Témata článku: Zdraví, Věda, Bakterie, York, Nature, PUC, Chytrá tramvaj, Zápach, Puch, Deodorant, Kdo, Metabolismus, Tramvaj

Recenze filmu Duna. Kultovní sci-fi, na které určitě běžte do kina, než je zase zavřou

Star Wars pro dospělé, u nichž nás režisér Denis Villeneuve přesvědčuje intenzitou a naléhavostí své autorské vize, jak zprostředkovat románovou mytologii.

Recenze filmů