Už žádné zácpy na letištích! Software naplánuje pojíždění letadel – sníží emise, ušetří palivo i čas

Americký Federální letecký úřad (FAA) a Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) společnými silami vytvořily software, který má snížit emise, šetřit palivo a čas při pojíždění letadel. O zajímavém projektu informuje magazín Wired.

Uvíznout ve frontě pojíždějících a čekajících letadel není pro cestující nic příjemného. Ukazuje se ale, že čekání není příjemné ani pro naši planetu. Letecké motory totiž vypouštějí oxidy dusíku, částice sazí a vodní páru, čímž přispívají k oteplování planety.

Lépe naplánované pojíždění – méně emisí

V roce 2019 vyprodukovala letecká doprava celosvětově více než miliardu tun emisí uhlíku, což jsou více než 2 % všech emisí vyprodukovaných člověkem. V porovnání s jinými způsoby přeprav nákladu a osob je to více než kolik emituje lodní nebo železniční doprava.

Ačkoli odlet a přílet jsou obvykle jen krátkou částí letu, podle NASA představují tyto fáze bezmála čtvrtinu veškerých emisí. Zastávky letadla během tohoto procesu zbytečně zvyšují spotřebu paliva. Přitom pro všechny – včetně cestujících – by bylo lepší, kdyby letadla přilétala a odlétala plynule.

Když letadla čekají na výstup a nástup cestujících, spoléhají se na pomocné energetické systémy, které udržují v chodu jen to nejnutnější. Jakmile se letadlo dá do pohybu, začnou běžet motory a spalovat palivo. Prostoje na letištích zhoršují kvalitu místního ovzduší zplodinami a obtěžují blízké okolí hlukem.

FAA a NASA spojují síly

Federální letecký úřad a NASA vytvořily systém, který lépe plánuje vzlety a přistání, a tím snižuje zpoždění a zbytečné emise. Systém vznikl na základě úsilí NASA, jejímž cílem bylo pomoci stanovit kosmickým lodím stabilní trajektorie na cestách do vesmíru.

Dnes se na většině velkých letišť ve špičkách tvoří fronty stojících letadel, čekajících na odlet. V procesu plánování odletů totiž figuruje mnoho nepředvídatelností, kvůli kterým si dispečeři raději vytvářejí rezervy v podobě času navíc, které zajistí, že celý systém bude fungovat bez problémů.

Nový software je součástí dvacetiletého úsilí o modernizaci systému řízení letového provozu. Zahrnuje 11 bitů údajů, získávaných v reálném čase od leteckých společností – včetně informací o tom, kdy letadlo opustilo gate a kdy jiné letadlo dosedlo na letištní plochu – a umožňuje tak přesněji plánovat pohyb letadel na letišti a z letiště.

Nejde o to, že by tyto informace byly tak složité nebo nové. Jde o to, že všechny zainteresované strany – piloti, řízení letového provozu a letecké společnosti – mají způsob, jak tato data automaticky sdílet v reálném čase a dále s nimi pracovat.

Velké úspory prospějí planetě

Systém může ušetřit velké množství paliva. Poté, co FAA čtyři roky testovala nový software se společností American Airlines na mezinárodním letišti Charlotte Douglas v Severní Karolíně, dospěla k závěru, že zkrácení doby pojíždění ušetřilo více než milion litrů paliva ročně, což odpovídá 185 letům mezi New Yorkem a Chicagem na palubě Boeingu 737.

Emise oxidu uhličitého klesly o více než 2 900 tun ročně, což je zhruba stejné množství, jaké se vypustí při spálení 15 vagónů uhlí. Cestujícím testovací projekt snížil zpoždění o téměř 40 minut denně. Pro letiště v Charlotte, které patří k nejvytíženějším na světě, to znamená, že je schopné dostat na zem a ze země více letadel.

Federální letecký úřad doufá, že od roku 2022 bude nový software postupně zaváděn na 27 nejrušnějších letištích ve Spojených státech, včetně Baltimoru, Bostonu, Chicaga, Dallasu, New Yorku, Phoenixu a San Francisca. Než se však dostane na všech 27 letišť, může to trvat 10 let.

Diskuze (4) Další článek: Deset let bez Steva Jobse. Deset stránek neobyčejného člověka

Témata článku: Software, Doprava, NASA, USA, Letadla, Létání, Globální oteplování, Zácpa, San Francisco, Letiště, Wired, Federální letecký úřad, Dallas, Letadlo, Chicago, Pojíždění, Baltimore, Boston, Severní Karolína, Milión litrů, Emise, New York, Charlotte, American Airlines, Palivo, Software na Heureka.cz



Nejošklivější telefony všech dob aneb když dáte designérům volnou ruku, skončí to fiaskem

Nejošklivější telefony všech dob aneb když dáte designérům volnou ruku, skončí to fiaskem

** Obludky, příšerky, monstra a paskvily mobilního světa ** Když dáte designérům volnou ruku, vrátí se to jako bumerang ** Zavzpomínejte s námi na nejošklivější telefony všech dob

Martin ChroustFilip Kůžel
TelefonyHistorieKuriozita
Muž se ztratil na Aljašce a byl nalezen živý a zdravý. Satelitní služba Applu zachránila prvního člověka

Muž se ztratil na Aljašce a byl nalezen živý a zdravý. Satelitní služba Applu zachránila prvního člověka

** Na světě je první případ záchrany satelitními službami Applu ** Na Aljašce se ztratil muž na sněžném skútru ** Díky satelitní komunikaci byl nalezen živý a zdravý

Martin Chroust
SatelitiPhone
Radioteleskopy vystopovaly zárodky plynných obrů v protoplanetárním disku

Radioteleskopy vystopovaly zárodky plynných obrů v protoplanetárním disku

** Astronomové studovali protoplanetární disk označovaný jako L1527 IRS ** Ukázalo se, že je nestabilní a že se v oblasti asi 20 AU od protohvězdy hroutí ** V této oblasti se nacházejí shluky hmoty, které podle vědců představují zárodky plynných obrů

Stanislav Mihulka
Astronomie
Budoucí smartphony ochrání Gorilla Glass Victus 2. Displej má přežít i při pád telefonu ze dvou metrů na asfalt

Budoucí smartphony ochrání Gorilla Glass Victus 2. Displej má přežít i při pád telefonu ze dvou metrů na asfalt

** Corning představil ještě odolnější sklo pro telefony ** Zůstává má stejná odolnost škrábanců jako u skla Victus ** Dvojka však vylepšuje odolnost vůči pádům na beton a asfalt

Martin Chroust
Victus 2Gorilla GlassSmartphony
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Vědci zkoumali přesnost měření stavby těla u hodinek od Samsungu. Výsledky všechny překvapily

Vědci zkoumali přesnost měření stavby těla u hodinek od Samsungu. Výsledky všechny překvapily

** Chytré hodinky běžně bereme jako informativní měřidla ** Jak si však stojí ve srovnání s profesionálními měřiči ** Při měření stavby těla se na hodinky můžete spolehnout

Martin Chroust
Galaxy Watch4Měření
Nvidia jde za hranice možností. Technologické pozadí kouzel skrytých za zkratkou DLSS 3.0

Nvidia jde za hranice možností. Technologické pozadí kouzel skrytých za zkratkou DLSS 3.0

S novou generací GeForce představila Nvidia další evoluci DLSS pro zvyšování výkonu. Umělá inteligence se naučila generovat rovnou celé snímky.

Adam Vágner
Nvidia
Když se snoubí věda a umění. Louis Daguerre, muž, který se z malíře stal prvním fotografem

Když se snoubí věda a umění. Louis Daguerre, muž, který se z malíře stal prvním fotografem

Vynález fotografie si nárokovalo mnoho vědců. Světově nejznámějším z nich je nejspíš francouzský vědec a malíř Louis Daguerre. 18. listopadu uplyne od jeho narození 235 let.

Jan Spěšný
Osobnosti vědy a technikyFotografování