Viry | Rakovina

Úžasný virus: útočí na mozkové nádory a posiluje přitom imunitní systém

Vědci, kteří se snažili dokázat, že určité viry by mohly být vysílány k mozkovým nádorům za účelem jejich likvidace, slaví velký úspěch. Nejenže jeden takový přirozeně se vyskytující virus skutečně dosáhl svého cíle, ale navíc stimuloval imunitní systém – který následně na nádor rovněž zaútočil.

Konkrétně se jedná o savčí orthoreovirus 3 z čeledi Reoviviridae, který zabijí rakovinné buňky, ale zdravých buněk si nevšímá. Tato jeho schopnost byla demonstrována již při několika experimentech, ovšem odborníci z University of Leeds jsou první, kdo ho skutečně dokázal použít proti mozkovým nádorům.

Problém samozřejmě spočíval v existenci hematoencefalické bariéry. Ta chrání mozek před patogeny a možnost toho, že ji dotyčný reovirus dokáže překročit, byla až dosud považována za značně nepravděpodobnou.

„Je to poprvé, kdy bylo prokázáno, že terapeutický virus je schopen projít přes krevně-mozkovou bariéru, což otvírá možnost, že tento typ imunoterapie by mohl být použit k léčbě více lidí s agresivními mozkovými nádory,“ uvedl jeden z výzkumníků Adel Samson.

Při testech byl virus injekčně aplikován devíti pacientům, kteří měli v brzké době podstoupit operaci. Vědci pak z odstraněných mozkových nádorů odebrali vzorky a analyzovali je. Kromě přítomnosti virů odhalili také zvýšené hladiny interferonů, tedy bílkovin aktivujících imunitní systém. Dalo by se říct, že interferony k nádoru „přitahovaly“ bílé krvinky, jež proti němu následně bojovaly.

V současné době již probíhá klinická studie, jejíž účastník podstupuje chemoterapii, radioterapii i reovirovou terapii. Záměrem je zjistit, jak bude poslední zmíněný přístup tolerován (protože viry způsobují vedlejší účinky podobné chřipce) a zda zvýší účinnost standardní léčby.

Zdroj: University of Leeds