Viry | Rakovina

Úžasný virus: útočí na mozkové nádory a posiluje přitom imunitní systém

Vědci, kteří se snažili dokázat, že určité viry by mohly být vysílány k mozkovým nádorům za účelem jejich likvidace, slaví velký úspěch. Nejenže jeden takový přirozeně se vyskytující virus skutečně dosáhl svého cíle, ale navíc stimuloval imunitní systém – který následně na nádor rovněž zaútočil.

Konkrétně se jedná o savčí orthoreovirus 3 z čeledi Reoviviridae, který zabijí rakovinné buňky, ale zdravých buněk si nevšímá. Tato jeho schopnost byla demonstrována již při několika experimentech, ovšem odborníci z University of Leeds jsou první, kdo ho skutečně dokázal použít proti mozkovým nádorům.

Problém samozřejmě spočíval v existenci hematoencefalické bariéry. Ta chrání mozek před patogeny a možnost toho, že ji dotyčný reovirus dokáže překročit, byla až dosud považována za značně nepravděpodobnou.

„Je to poprvé, kdy bylo prokázáno, že terapeutický virus je schopen projít přes krevně-mozkovou bariéru, což otvírá možnost, že tento typ imunoterapie by mohl být použit k léčbě více lidí s agresivními mozkovými nádory,“ uvedl jeden z výzkumníků Adel Samson.

Při testech byl virus injekčně aplikován devíti pacientům, kteří měli v brzké době podstoupit operaci. Vědci pak z odstraněných mozkových nádorů odebrali vzorky a analyzovali je. Kromě přítomnosti virů odhalili také zvýšené hladiny interferonů, tedy bílkovin aktivujících imunitní systém. Dalo by se říct, že interferony k nádoru „přitahovaly“ bílé krvinky, jež proti němu následně bojovaly.

V současné době již probíhá klinická studie, jejíž účastník podstupuje chemoterapii, radioterapii i reovirovou terapii. Záměrem je zjistit, jak bude poslední zmíněný přístup tolerován (protože viry způsobují vedlejší účinky podobné chřipce) a zda zvýší účinnost standardní léčby.

Zdroj: University of Leeds

Diskuze (9) Další článek: Kryptoměny nepřestávají bláznit: Ethereum teď šplhá k rekordu 1000 dolarů

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Viry, Rakovina, Mozkový nádor, Současná doba, Klinická studie, Likvidace, Určitý vir, Nádor, Virus, Imunitní systém, Vedlejší účinek, Zvýšená hladina, Brzká doba, Zdravá buňka, Buňka, Velký úspěch, Čeleď, Bariéra, Bílá krvinka, Rakovinná buňka, Imunoterapie, Leeds

Android Auto a Apple CarPlay představují v autech větší nebezpečí než alkohol v těle řidiče

Výsledky této studie vás zřejmě vůbec nepřekvapí. Aspoň tak ale můžeme obecně známý názor podložit čísly.

Daniel Fuglevič | 28