Afrika | Oceán | Geologie

V Africe pomalu ale jistě vzniká nový oceán. Za několik milionů let se tento kontinent rozdělí na dva | Foto: NASA

Zhruba za 5 až 10 milionů let se tektonické desky tvořící Afriku pravděpodobně roztrhnou natolik, že jmenovaný kontinent bude rozdělen na dva. A v důsledku toho vznikne nový oceán.

„Můžeme vidět, že se začíná vytvářet oceánská kůra, protože ta se svým složením a hustotou výrazně liší od kontinentální kůry,“ uvedl Ph.D. student Christopher Moore z University of Leeds v rozhovoru pro NBC News.

Na to, že arabská, núbijská a somálská tektonická deska se od sebe postupně vzdalují, měli vědci podezření již dlouhou dobu. Až nová vylepšení technologie GPS jim však umožňují pozorovat, co přesně se pod povrchem odehrává.

Jaká je příčina?

Podle NBC News nyní badatelé budou mít mimořádnou příležitost zjistit, jak přesně k takovému tektonickému zlomu dochází. Samozřejmě – zemské tektonické desky se pohybují neustále. Zatím nicméně není jasné, co přesně od sebe odtahuje tyto tři konkrétní.

Aktuálně nejuznávanější teorie tvrdí, že právě v místě, kde se dotyčné desky setkávají, z pláště vybublávají superhorké horniny. Skutečná příčina však může být jiná.

„Pomocí GPS měření můžete měřit rychlost pohybu až na několik milimetrů za rok,“ vysvětlil mořský geofyzik Ken Macdonald z UC Santa Barbara. „Jak dostáváme stále více a více měření z GPS, můžeme získat mnohem lepší představu o tom, co se děje.“

Diskuze (8) Další článek: Microsoft potvrzuje chybu ve Windows 10, která způsobuje problémy s připojením k internetu

Témata článku: Budoucnost, Země, Výzkum, GPS, Afrika, Oceán, Geologie, Kontinent, Deska, NBC News, Kůra, Milióny let, Tektonická deska

Co přijde po Netflixu a Amazonu? Tohle jsou streamovací služby, na které v Česku čekáme

** Rozhodujete se mezi Netflixem a HBO Go? Věřte, bude hůř ** Na trhu je mnohem víc ambicióznějších streamovacích služeb ** Některé by mohly do ČR zamířit ještě letos

Je lepší hrát na PC, či na konzolích? Nebo jsou i jiné možnosti?

** Jaké jsou výhody a nevýhody hraní na počítači? ** Co mají společného a v čem se liší Xbox One, PS4 a Switch? ** Na čem hrát, když nemáte výkonné PC ani konzoli?