V americkém lese se objevily neznámé obří viry. Biologové je našli náhodou

V jistém lese na území amerického Massachusetts téměř třicet let probíhal experiment, v rámci nějž vědci zkoumali, jak oteplování ovlivňuje půdní mikroorganismy. A během této činnosti se jim podařilo uskutečnit nečekaný objev. Našli totiž 16 vzácných obřích virů, o jejichž existenci jsme až dosud neměli tušení.

„Nepátrali jsme po nich… naším cílem bylo izolovat bakterie přímo z prostředí, abychom pochopili, jak se mikrobiální komunity mění v reakci na oteplování půdy,“ vysvětlil biolog Jeff Blanchard z University of Massachusetts Amherst (UMass).

V minulosti panoval všeobecný názor, že jsou viry neuvěřitelně malé – mnohem menší než bakterie. Nedávno se ale ukázalo, že tomu tak být nemusí. Některé viry dosahují značně větších rozměrů a mohou se chlubit překvapivě složitými genomy. Obvykle se však vyskytují ve vodních biotopech. Na souši byly poprvé nalezeny až nyní.

„Metagenomická data generovaná z jediného místa odběru vzorků obsahovala mnohem víc nových genomů obřích virů než jakýkoli jiný datový soubor, který jsem dosud viděl,“ uvedl bioinformatik Frederik Schulz z Joint Genome Institute (JGI) a dodal:

„V této studii jsme odhalili 16 odlišných genomů obřích virů, ale pouze jsme poškrábali povrch. Pokud bychom na tom samém místě odebrali více vzorků, toto číslo by se lehce mohlo zdvojnásobit, ztrojnásobit nebo dokonce zčtyřnásobit.“

Kolik fascinujících tajemství ještě zdánlivě nezajímavá půda ukrývá? Podle odborníků mnoho. „Je nesmírně rozmanitá,“ poznamenala v dané souvislosti Lauren Alteio z UMass.

Diskuze (10) Další článek: Ruská firma smazaná z Facebooku žaluje síť za omezení svobody