V americkém Phoenixu se můžete svézt autem bez řidiče – Waymo spouští veřejnou taxislužbu

Technologie automobilů, jež se dokážou pohybovat městem bez řidiče, se pomalu ale jistě stává realitou. V americkém Phoenixu bude možné ji vyzkoušet na vlastní kůži – Waymo totiž oznámilo, že 8. října zahajuje provoz samořídících taxíků.

Waymo slibuje samořídící taxíky již od roku 2018, nicméně dosavadní skutečnost byla taková, že auta jezdila pod dohledem řidiče-operátora. Nyní si zájemci budou moci vychutnat jízdu autem, které se pohybuje zcela samostatně. Služba má být dostupná na předměstích Chandler, Tempe a Mesa v oblasti o ploše zhruba 130 kilometrů čtverečních.

Taxíky bez řidiče

Rozhodnutí nabídnout veřejnosti možnost jízdy autonomním vozem je signálem, že Waymo věří bezpečnosti své technologie. Otázkou nyní je, jak rychle dokáže rozšířit svou službu na národní úrovni a případně i globálně.

Zahájení veřejného provozu samořídících taxíků je důležitým krokem i z ekonomického hlediska. Dceřiná společnost Alphabetu totiž dosud v každém čtvrtletí utápěla ve vývoji desítky až stovky milionů dolarů a opakovaně se ocitala v červených číslech. Některé zahraniční zdroje proto spekulují, že poskytování služeb bez řidiče, respektive operátora, je cestou, jak ušetřit výdaje.

Odstranění operátorů z paluby vozidel je důležitým krokem k tomu, aby byla služba zisková. Samo o sobě to ale nemusí stačit, protože auta neustále sledují pracovníci vzdáleného dohledu. Ti sice vozidla přímo neřídí, ale posílají jim pokyny, aby jim pomohli dostat se z ošemetných situací.

Například pokud vozidlo zjistí, že by silnice před ním mohla být uzavřena, zastaví a požádá o kontrolu vzdáleného operátora. Ten pak může potvrdit, že je na silnici uzavírka, a vydat vozidlu pokyn, aby zvolilo jinou trasu.

Skutečně velká věc

Klíčovou otázkou z hlediska rentability taxislužby Waymo bude pravděpodobně poměr vozidel a operátorů. Zpočátku bude mít jeden člověk na starosti dvě až tři vozidla, postupem času však může dohlížet na deset až dvacet aut. Tiskový mluvčí uvedl, že zaměstnanci sledují více aut najednou, nicméně odmítl uvést konkrétní čísla.

Jako první se bude moci samořídícími taxíky vozit asi 1500 zákazníků, jež jsou nyní účastníky testovacího programu Waymo One. Během následujících týdnů je pak v plánu rozšíření na další zájemce, kteří si budou moci objednávat odvoz prostřednictvím aplikace pro mobilní telefony (ta je dostupná pro zařízení s operačním systémem Android a iOS).

„Myslíme si, že je to skutečně velká věc pro nás i pro celý svět,“ řekl výkonný ředitel Wayma John Krafcik ve středečním konferenčním hovoru s novináři. Od čtvrtku si tedy každý zákazník programu Waymo One může zavolat minivan Chrysler bez řidiče. Firma jich má aktuálně 300 a plánuje další rozšiřování své flotily.

Diskuze (30) Další článek: Apple příští týden představí nové iPhony. A nemusí zůstat jen u nich

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,