V Austrálii pozorovali velmi vzácný meteor z miniměsíce

• Pozorování miniměsíce je velkou vzácností
  • Totéž platí i pro pozorování meteorů, které z něj pocházejí
  • Astronomové z Curtin University tvrdí, že se jim to povedlo historicky podruhé

Naše planeta má dost velký a velmi estetický Měsíc. Ve skutečnosti ale obvykle není jedinou oběžnicí Země. Na oběžné dráze se objevují také miniměsíce, což jsou malé asteroidy, které Země zachytí svojí gravitací a pak dočasně obíhají kolem planety. Po nějaké době se opět vydají na cestu vesmírem anebo je pohltí pozemská atmosféra.

Odborníci jsou přesvědčeni, že kolem Země obíhá vždy nejméně jeden takový miniměsíc, což bývá asteroid o velikosti asi tak 1 metru. Jsou tak malé a nenápadné, že jsme zatím oficiálně pozorovali pouze jediný takový miniměsíc. Nesl označení 2006 RH120 a kolem Země kroužil zhruba 11 měsíců. Pak odletěl do vzdálenějšího vesmíru.

Pozorování miniměsíce je velkou vzácností. A neméně výjimečné je pozorování meteorů, které pocházejí právě z miniměsíce. Doposud se to podařilo jen jednou, když takový meteor zřejmě pozorovali evropští vědci v roce 2014. Tým astronomů australské Curtin University tvrdí, že se jim to povedlo podruhé.

K pozorování využili data australské pozorovací sítě Desert Fireball Network. Tato síť v současnosti zahrnuje 50 autonomních kamer, které jsou instalované v pustinách Západní Austrálie a Jižní Austrálie.

Výjimečně jasný meteor

Dotyčný meteor nese označení DN160822_03. Na australské obloze zazářil 22. srpna 2016. Byl výjimečně jasný a hned si získal pozornost vědců. Když určili jeho trajektorii, tak dospěli k názoru, že jde o meteor z miniměsíce.

Badatelé doufají, že jejich pozorování přispěje k výzkumu miniměsíců. Tyto vzácné a velmi pozoruhodné objekty by nám mohly prozradit leccos zajímavého. Kromě pozorování bychom ale miniměsíce rovněž mohli prakticky využít.

Mohly by například sehrát roli modelového objektu pro vývoj a testování technologií pro mise zaměřené na odběr vzorků z asteroidů ve Sluneční soustavě anebo i na těžbu cenných surovin na asteroidech.

Jak zdůrazňuje Patrick Shober z badatelského týmu, miniměsíce jsou skutečně skvělé, protože vlastně představují nejbližší a tudíž nejlépe dostupné objekty ve Sluneční soustavě. Jediným problémem by mohla být jejich malá velikost a naopak velká rychlost, ale to není nic, co bychom nemohli technicky zvládnout.

Titulní ilustrační foto: Navicore, CC BY 3.0

Diskuze (2) Další článek: Měla to být revoluce rozšířené reality. Magic Leap je přitom propadák

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Austrálie, Měsíc, Sluneční soustava, Asteroidy, Pozorování, Curtin University, Meteor, Vzácnost, MINI +, Curtin Univerzita, Astronom, Asteroid, Západní Austrálie

Hry zadarmo, nebo se slevou: akce na LEGO hry a nástroje na tvorbu vlastního RPG zdarma

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

Hry zdarmaSlevové akce