V Barceloně spustili na vodu elektrický trajekt Ecocat Tres. Na Brněnské přehradě ale máme lodě na baterku už téměř 80 let | Zdroj: Port de Barcelona

Zdroj: Port de Barcelona

V Barceloně spustili na vodu elektrický trajekt Ecocat Tres. Na Brněnské přehradě ale máme lodě na baterku už téměř 80 let

  • V Barceloně začal jezdit elektrický trajekt Ecocat Tres
  • Má kapacitu 84 pasažérů a na jedno nabití zvládne 21 hodin
  • V Brně na přehradě nicméně jezdí elektrické parníky už dobrých 79 let

V Barceloně začal jezdit nový elektrický trajekt Ecocat Tres. Patnáctimetrový hliníkový katamarán, postavený španělskou loděnicí Metaltec Naval, nabízí kapacitu pro 84 pasažérů a na střeše je osazen solárními panely. Plavidlo je součástí služby Bus Nàutic, která v intervalu 15 až 30 minut propojuje přístavy Drassanes a Llevant. Jedna cesta trvá 10 minut, což z tohoto typu dopravy činí praktickou alternativu k přeplněným silnicím.

Pohon trajektu zajišťují dva motory Molabo ARIES i50, každý o výkonu 50 kW, které umožňují plavidlu dosáhnout maximální rychlosti až 12 uzlů (22 km/h). Při provozní rychlosti 5 uzlů zvládne plout na jedno nabití až 21 hodin.

V Barceloně jezdí plně elektrický trajekt Ecocat Tres V Barceloně jezdí plně elektrický trajekt Ecocat Tres

Kromě bateriového systému, sestávajícího ze 36 baterií s celkovou kapacitou 216 kWh, využívá také solární panely pokrývající až 40 % energetických potřeb plavidla. Díky nízkému napětí jen 48 voltů jsou motory bezpečnější na údržbu a poskytují plynulou a tichou jízdu. Klíčovým dodavatelem pohonného a energetického systému je španělská firma Azimut Marine.

V Brně jezdí elektrické lodě od roku 1946

I když v posledních letech zažíváme masivní nástup elektrifikace dopravy, v principu se nejedná o nic nového. Ostatně, mnohé první automobily z přelomu 19. a 20. století používaly také akumulátor, elektřinu jsme totiž znali mnohem déle než spalovací motory.

Druhou zlatou érou bylo zvláště v Evropě poválečné období a nedostatek pohonných hmot. To byl nakonec i důvod elektrifikace lodní dopravy na Brněnské přehradě v roce 1946. První parníky Brno a Morava měly elektrický motor a baterii, což nakonec platí dodnes.

288990fb-716f-4499-bb35-320a76478867
Flotila elektrických lodí na Brněnské přehradě (poválečná léta)

Současné Brno (spuštěné na vodu 11. června 1949) pohání elektromotor Škoda TIS (19 kW) a trakční baterie.

Parník disponuje kapacitou 120 osob a dosáhne rychlosti 12 km/h. Brno doplňuje flotila dalších aktivních výletních lodí, které spravuje místní dopravní podnik a jsou součástí jeho sítě MHD.

Méně zplodin i hluku

Trajekt díky pokročilým technologiím eliminuje hluk a vibrace a nabízí pohodlné cestování s možností posezení na horní palubě pod širým nebem, kde si cestující mohou užívat jízdu na čerstvém vzduchu s parádním výhledem. Přináší klidnější prostředí nejen přepravovaným pasažérům, ale i obyvatelům Barcelony, kteří již dlouho bojují s dopady znečištění ovzduší způsobeného tradičními dopravními prostředky.

Elektrické plavidlo ročně ušetří přibližně 90 tun emisí CO₂ a významně tak přispívá k ambiciózním klimatickým cílům. Barcelona se zavázala snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů na obyvatele o 45 % ve srovnání s rokem 2005. Projekt Bus Nàutic během prvních tří měsíců provozu zaznamenal přes 125 000 udržitelných cest, čímž prokázal svůj potenciál coby ekologické alternativy.

Úspěch Ecocat Tres ukazuje cestu dalším městům a přístavům v Evropě. Elektrifikace trajektů má potenciál snížit emise CO₂ o stovky tisíc tun ročně a zároveň zlepšit kvalitu života v pobřežních oblastech. Podobné projekty již běží například v Norsku, kde elektrické trajekty výrazně omezily provozní náklady a emise.

Zdroje a další informace: Electrek, Interesting Engineering, Electrive, Marine Link

Určitě si přečtěte

Články odjinud