V letadle Boeing 737 Max 9 letecké společnosti Alaska Airlines, které 5. ledna tohoto roku během letu AS1282 z Portlandu do Ontaria ztratilo záslepku nouzového východu, chyběly čtyři důležité šrouby. V předběžné zprávě z vyšetřování to uvádí Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB). Podrobnosti přináší magazín Ars Technica.
Předběžná zpráva NTSB vydaná 5. února je v souladu s dřívějšími informacemi, podle nichž se vyšetřovatelé domnívali, že šrouby chyběly už v okamžiku, kdy letadlo opouštělo továrnu společnosti Boeing. Odtržení záslepky nouzového východu vedlo k náhlé dekompresi, na kterou piloti reagovali snížením výšky a následně s poškozeným strojem úspěšně nouzově přistáli.
Šlendrián v továrně Boeingu
Při vyšetřování incidentu experti z Národního úřadu pro bezpečnost dopravy zjistili, že v místech, kde měly být umístěné šrouby držící pohromadě důležité části, nebyly nalezeny žádné známky, které by naznačovaly, že by šrouby byly někdy nainstalovány.
„Celkově lze říci, že zjištěná poškození a absence kontaktního poškození nebo deformace kolem otvorů spojovaných se šrouby ... naznačují, že čtyři šrouby, které brání pohybu záslepky středních únikových dveří směrem nahoru, chyběly ještě před tím, než se záslepka posunula směrem nahoru z dorazových podložek.“ stojí ve zprávě.
NTSB vysvětlila, že záslepka nouzového východu má být „zajištěna proti vertikálnímu pohybu celkem čtyřmi šrouby“. Ty měly být zajištěny zámkovými maticemi a závlačkami. Pohybu záslepky směrem ven brání 12 dorazů (6 podél přední a 6 podél zadní hrany) instalovaných na konstrukci rámu dveří trupu. Šrouby však dle dostupných důkazů nebyly vůbec nainstalovány.
Role záslepky nouzového východu
Záslepka nouzového východu zakrývá otvor, ve kterém by jinak byly dveře nouzového východu. Výhodou tohoto řešení je větší prostor pro cestující, nižší hmotnost a okénko v plné velikosti. Záslepka má také zjednodušit konfiguraci, protože není tak složitá jako dveře a s nimi spojené díly a neplatí pro ni pravidla pro provoz a údržbu.
V nedávné zprávě amerického deníku Wall Street Journal se uvádí, že „Boeing a další představitelé průmyslu se stále více domnívají, že zaměstnanci výrobce patrně nevrátili šrouby zpět, když znovu instalovali záslepku nouzového východu modelu 737 Max 9 poté, co ji během výroby z nějakého důvodu otevřeli nebo odstranili.“
Předběžná zpráva také popisuje okamžiky poté, co došlo k utržení záslepky. Kapitán hlásil, že slyšel „hlasitou ránu“, když letadlo dosáhlo výšky asi 16 000 stop (cca 4,9 km). Posádka okamžitě kontaktovala řízení letového provozu, vyhlásila nouzový stav a požádala o snížení výšky. Letadlo se pak vrátilo na mezinárodní letiště v Portlandu, kde úspěšně přistálo. Sedm cestujících a jedna letuška utrpěli lehká zranění.