„V boji proti klimatickým změnám by nám mohly pomoct geneticky modifikované organismy,“ říká nositelka Nobelovy ceny

Spoluautorka CRISPR-Cas9 se domnívá, že bychom jmenovanou techniku mohli využít k řešení některých z největších problémů, kterým lidstvo právě teď čelí – a to včetně klimatických změn.

Nositelka Nobelovy ceny za rok 2020 Jennifer Doudna v novém rozhovoru pro MIT Technology Review mj. uvedla, že pomocí CRISPR lze „posílit schopnosti mikrobiálních komunit v půdě či vodě zachycovat uhlík“.

„Hodně se zaměřujeme na použití CRISPR v klinické medicíně. Mám však podezření, že pokud přemýšlíme o globálním dopadu a dopadu na každodenní životy, pak v průběhu příštího desetiletí právě tam budou mít využití v zemědělství a dokonce i v oblasti řešení klimatických změn potenciálně mnohem širší dopad.“

Jak funguje technika CRISPR? Podívejte se na následující video:

Podobné úvahy nejsou ničím novým. Tak třeba Harnessing Plants Initiative, za níž stojí The Salk Institute for Biological Studies, se toto cestou pokouší vylepšit kořenové systémy rostlin a produkci suberinu – látky podobné vosku, která dokáže efektivně zadržovat oxid uhličitý.

Technika CRISPR by rostlinám ovšem rovněž mohla umožnit, aby se lépe přizpůsobily drsným podmínkám, kterým v budoucnosti budou muset čelit právě v důsledku klimatických změn.

V této souvislosti stojí za zmínku např. snahy vědců z University of California Berkeley, kteří chtějí geneticky modifikovat rýži – vysoce významný zdroj kalorií pro lidi z celého světa – tak, aby byla odolnější vůči suchu. Tento výzkum je však teprve v plenkách.

Titulní foto: World Economic Forum, CC BY-NC-SA 2.0

Diskuze (13) Další článek: U.S. Navy sestřelilo cvičnou střelu elektricky napájeným laserem

Témata článku: Technika, Výzkum, CO2, Genetika, Rostliny, Klimatická změna, Nobelova cena, Jennifer Doudna, Organismus, CRISPR, Nositelka, Mít Technolog Review, Dopad, Rozhovor, Klimatické změny

Když se bezpečnost přežene. Populární správce souborů na Androidu dostal varování, nesmí instalovat APK soubory

** Bezpečnost je skvělá, ale nesmí se přehánět ** Roboti Googlu si posvítili na Total Commander ** Aplikace už nesmí umožnit instalaci APK souborů!

Mobilní aplikaceBezpečnostKuriozita