V boji proti nebezpečným superbakteriím by mohlo pomoct 40 let staré antibiotikum

Odborníci neustále hledají další způsoby, jak vyřešit problém bakteriální rezistence. V rámci těchto snah mj. prověřují, zda v minulosti nedošlo k „přehlédnutí“ nějakých potenciálně zajímavých antibiotik.

Jedním z nich je i tzv. oktapeptin (octapeptin), který byl objeven už před více než 40 lety, ale následně uložen k ledu, protože vědci se rozhodli raději soustředit na výzkum jiných látek. Nyní však mezinárodní tým badatelů dospěl k závěru, že oktapeptin by mohl nahradit kolistin, tedy jedno z antibiotik poslední záchrany.

„Oktapeptiny byly objeveny v pozdních sedmdesátých letech, ale v té době nebyly vybrány k vývoji, protože existovalo množství jiných nových antibiotik,“ uvedl Matt Cooper z University of Queensland.

Matt a jeho kolegové oktapeptin syntetizovali a zlepšili jeho účinnost proti extrémně rezistentním bakteriím. Pak následovaly testy na zvířatech. Z výsledků plyne, že oktapeptin je sice strukturálně podobný výše zmíněnému kolistinu, ale nemusel by pro organismus být tak toxický.

Navíc skvěle zabírá proti gramnegativním bakteriím, které způsobují pneumonii, meningitidu, infekce krevního řečiště a další zdravotní potíže. Tyto bakterie je obtížné zlikvidovat, neboť mají dvě membrány (plazmatickou a vnější), takže do nich farmaka nepronikají zrovna snadno.

„Tento výzkum je v počáteční fázi, ale znovuobjevování a optimalizace zapomenutých léků je jedním ze způsobů, jak bojovat proti nejhorším druhům bakterií rezistentních na antibiotika,“ prohlásil Cooper loni v říjnu. A vypadá to, že se nemýlil...

Zdroj: University of Queensland

Diskuze (7) Další článek: Lenovo má problém, interní aplikace pro skenování otisků se dá nabourat

Témata článku: Výzkum, Zdraví, Medicína, Bakterie, Léky, Antibiotika, Zdravotní potíž, Krevní řečiště, Počáteční fáze, Nebe, Poslední záchrana, Mezinárodní tým, Nové antibiotikum

Qualcomm se chlubí, že se mu podařilo téměř nemožné: Vyrobil první mobilní anténu pro 5G

** Za dveřmi je 5G – nová generace mobilních telekomunikací ** Jednou z jeho specialit jsou nové kmitočty, tzv. mmWave ** Jenže signál o mnoha desítkách GHz přináší hromadu překážek

Xiaomi Yeelight: Wi-Fi LED žárovka za pár stovek, kterou můžete ovládat i hlasem

** Na eBayi aspol. ji koupíte za čtyři stovky ** Má Wi-Fi a povedenou appku ** Spojíte ji s Googlem, Amazonem, IFTTT i vlastním systémem

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Jak John Kemeny a Thomas Kurtz stvořili BASIC, základ novodobého programování