Frýdek-Místek je prvním městem v Česku, jež spouští dotační program na podporu osobních vozidel M1 s elektrickým pohonem, kterého se může zúčastnit kdokoliv, tedy fyzické, fyzické podnikající i právnické osoby. Město zaplatí 15 % z ceny vozidla, nejvýše pak 75 000 Kč.
Žádosti o dotaci lze podávat od 15. 10. 2020 do 15. 4. 2021. Žadatelé musí mít trvalé bydliště nebo sídlit na území města alespoň jeden rok, musí být prvním vlastníkem vozidla (ve výjimečných případech i druhým) a mohou získat dotaci jen na jeden vůz.
Město ale překvapivě podporuje jen nákup hybridních vozidel kombinující elektrický a spalovací motor, a to ještě ne všech typů. Dotace se týkají jen plně hybridních modelů HEV a FHEV, které se nenabíjejí ze sítě, ale pouze rekuperací energie. „Zásuvkové“ PHEV jsou z programu vyloučeny, čistě elektromobily také. Frýdek-Místek zatím ani neplánuje další program.
„Pro rok 2021 byla Radou města schválena výhradně podpora vozidel typu full hybrid, jaké budou stanoveny podmínky pro rok 2022 v současné době nevíme a o vyhlášení zvláštního programu pouze pro elektromobily prozatím nemáme žádné informace,“ uvedla pro Connect referentka pro dotace Martina Stebelová.
Není kde nabíjet
Proč magistrát v programu nepočítá s PHEV nebo plnými BEV, vysvětlil již loni na jaře při oznámení plánu. Chybí infrastruktura. Ve městě jsou zatím jen dvě nabíjecí stanice, obě v OC Fryda, které teď navíc kvůli rekonstrukci silnic bude dlouho hůře přístupné.
„Jedná se o pilotní projekt a uvidíme, jaký bude zájem. Chtěli bychom si to vyhodnotit a také technologie se určitě budou dále vyvíjet. Prozatím bychom se přidrželi hybridních vozidel, protože chceme podporovat ekologickou dopravu a myslíme si, že je to krok správným směrem. Uvidíme ale, jaký bude ohlas ze strany veřejnosti,“ říká náměstek primátora Radovan Hořínek.
Ve světě jsou dotační programy na podporu EV mnohem rozšířenější, proslulo jimi hlavně v Norsko. V Česku se tomu nejvíce přiblížil plán ministerstva průmyslu a obchodu, který již vypsal několik dotační výzev pro nákup EV, ty se však týkaly jen firem, nikoliv fyzických osob. Ty určitým způsobem zvýhodňuje jen Praha, vlastníci elektromobilů (ale už ne hybridů) mají levnější parkovné.