Kdyby se automobilové ikony jako Ferrari či Lamborghini rozhodly vyvinout železniční soupravu, možná by výsledek vypadal právě takto. V lednu 2025 vyjel na trať nový vlak CETROVO 1.0 Carbon Star Express – první metro na světě vyrobené z uhlíkových vláken.
Materiál, který se běžně používá při výrobě supersportovních a závodních speciálů, je pětkrát pevnější než ocel, ale zároveň váží pouze čtyřiadvacetinu její hmotnosti.
Úspora elektřiny o 7 %
Díky tomu je CETROVO o 11 % lehčí než její oceloví konkurenti. Úspora hmotnosti se přímo odráží v poklesu energetické náročnosti – konkrétně ve snížení spotřeby elektrické energie o 7 %, takže se na emisích CO₂ ušetří každý rok 130 tun. To odpovídá zalesnění přibližně 6,7 hektarů lesa.
Použití uhlíkových vláken nepřináší jen ekologické benefity. Tento materiál také mnohem lépe tlumí vibrace a hluk, a tak se cestující mohou těšit na klidnější a pohodlnější jízdu. Pevnější konstrukce též zvyšuje bezpečnost a odolnost vlaku při případných nárazech.
Umí jet rychlostí až 140 km/h
Provozovatel má k dispozici také digitální dvojče soupravy, tedy systém, který v reálném čase monitoruje stav celé jednotky, detekuje poruchy a optimalizuje plány údržby. Díky tomu může dále snížit náklady na údržbu až o 22 %. Uhlíková vlákna se nakonec používají také v interiéru: od sedadel pro cestující, až po ovládací pult strojvedoucího.
Souprava během testů dosáhla maximální rychlosti přes 140 kilometrů za hodinu, což výrazně překonává rychlost běžných vlaků metra 80 km/h, kterou jezdí soupravy v čínském (a mimochodem i v českém) podzemí. Vlak disponuje vyspělými bezpečnostními technologiemi, jako je systém varování před kolizí a detekce překážek v průjezdním profilu.
Posun k ekologičtější MHD
Za vývojem CETROVO 1.0 stojí firma CRRC Qingdao Sifang, která na projektu pracovala od roku 2021. Cílem bylo snížit uhlíkovou stopu městské hromadné dopravy, což je součástí čínských plánů na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2060. Pokud se vlak osvědčí, mohl by inspirovat k výměně oceli za uhlíková vlákna v hromadné dopravě i další země.
V Číně vyjel na koleje první vlak metra z uhlíkových vláken
Počátky projektu provázely rozsáhlé testy, které zahrnovaly přes padesát různých hodnocení. V prosinci 2024 vlak získal certifikaci pro zkušební provoz a v lednu 2025 vyrazil na svoji první trasu dlouhou 60 kilometrů se 41 zastávkami. Této trati se v Qingdau přezdívá „hlavní tepna“, protože každý den převeze více než 400 tisíc cestujících.
CETROVO 1.0 Carbon Star Express představuje ukázku toho, jak lze propojit moderní technologie s ekologickými cíli. Použití uhlíkových vláken a dalších moderních materiálů ukazuje, že pokroky v technologiích mohou přinést nejen lepší udržitelnost, ale také větší komfort pro cestující. Tento vlak je příkladem cesty, která by mohla ovlivnit budoucnost městské dopravy po celém světě.
Zdroje: techspot.com, ecns.cn, globaltimes.cn, crrcgc.cc.