5
Fotogalerie

Po dvou týdnech se opět se hroutí letecká doprava. Tentokrát vypadl odbavovací systém Altéa

Po čtrnácti dnech od několikahodinového kolapsu na švýcarských letištích a krátkému výpadku v Praze tu máme zkraje letních prázdnin další komplikace – tentokrát globálního charakteru.

Podle twitterového účtu pražského letiště totiž dnes dopoledne došlo k výpadku elektronického odbavovacího systému. Na Ruzyni se tak tvořily fronty a tzv. check-in nabírá zpoždění. Zdrojem problémů přitom není Praha, ale technologie Altéa od společnosti Amadeus, která to má na starost.

Amadeus Altéa je nasazená i na dalších letištích, s problémy se tedy v ten nejméně vhodný čas a podle tweetů potýkají také zákazníci velkých leteckých společností jako Lufthansa, Qantas, British Airways a další.

Letecká doprava v Evropě, USA i dalších destinacích se nicméně následkem pandemie a dalších okolností potýká s problémy i bez těchto technických komplikací. Letiště jsou přetížená, bojují s nedostatkem pracovní síly a hrozí stávky, což si minulý týden vyzkoušel i autor článku. Při cestě do Las Vegas a zpět s přestupy v New Yorku (tam) a Londýně (zpět) se potýkal v obou směrech s masivním rušením letů a souhrnným zpožděním na cestě okolo 30 hodin.


Výpadky v letecké dopravě 15.6. 2022: 

Dnešní den se zapotilo hned několik řízení letového provozu v Evropě, na starém kontinentu totiž došlo ke třem incidentům. Vše začalo brzy ráno v Brně.

Místo do Heráklionu do Brna

Krátce před pátou ranní z tamních Tuřan odstartoval let Smartwings QS1404 do Heráklionu, už po deseti minutách se ale musel Boeing 737-8AL stočit zpět k Brnu. Údajně kvůli problémům s tlakem v kabině. V tu chvíli byl kousek za československou hranicí tři kilometry nad hřebenem Malých Karpat.

bbe775ec-dd59-40d0-8969-ce14593a6de1
Neplánovaný ranní vyhlídkový let nad Brnem

Namísto prostého přistání zpět na plochu nicméně posádku a cestující čekalo patnáct okruhů, během kterých si mohli v nízké letové výšce (okolo 3 000 m) prohlédnout probouzející se Brno. Obyvatelé jihovýchodního předměstí se nicméně asi moc nevyspali, celá lapálie totiž trvala dobrých 2,5 hodin.

67f1fd8e-649d-4ada-8957-83eff5061aed5743fc65-80e3-4f82-850d-5ee78ffcd3911a892b49-2499-469c-91a6-65a7ce0ee0c0
Patnáct okruhů nad jihovýchodním okrajem Brna probudil nejednoho spáče. Turisté nakonec později úspěšně odcestovali do kýženého cíle

Stejnou dobu trvá i let do Heráklionu, piloti tedy kroužením nad jihovýchodním předměstím nejspíše spalovali palivo, aby mohli dle předpisů bezpečně přistát. S tímto vysvětlením alespoň přispěchali komentující na zpravidla skvěle informovaném facebookovém profilu Provoz BRQ.

Hned po Brně se zhroutilo Švýcarsko

Jen co se vyřešil problém v Brně, v 6:30 ráno se zhroutil provoz na klíčových švýcarských letištích v Ženevě a Curychu. Na vině byla tentokrát hardwarová závada v systému řízení Skyguide, kterou provozovatel napravil po dvou hodinách.

8:30 už Ženeva i Curych pomalu obnovily provoz. Podle současných informací se nemělo jednat o kybernetický útok, ale opravdu jen o technickou závadu.

Nakonec se přidala i Praha

Komplikace v Brně a Švýcarsku by na jeden den v ospalé Evropě bohatě stačily, nicméně co čert nechtěl, okolo oběda se přidala i Praha, která také pozastavila odlety. Tentokrát to naštěstí trvalo jen chvíli a na vině byl pro změnu pád systému letového řízení Thales TopSky – ATC.

Za pár minut se už Řízení letového provozu pochlubilo tweetem, ve kterém oznámilo pozvolné obnovení příletů a odletů.

Určitě si přečtěte

Články odjinud