V hlubinách tureckého jezera leží záhadný, tři tisíce let starý hrad

Příběhy o různých potopených městech jsou obvykle pouhými legendami. Ve Vanském jezeře v Turecku však nyní odborníci z Van Yüzüncü Yıl University objevili něco úžasného – obrovský, zhruba 3000 let starý hrad.

Dotyčná stavba, jejíž stěny jsou vysoké minimálně 3-4 metry, je díky alkalické vodě jezera ve velmi dobrém stavu. Podle všeho ji vybudovala dávno zaniklá civilizace Urartů, která se v daném regionu rozvíjela od 9. do 6. století př. n. l.

„Existovala pověst, že pod vodou by mohlo něco být, ale většina archeologů a muzejních úředníků nám tvrdila, že nic nenajdeme,“ uvedl šéf potápěčského týmu Tahsin Ceylan v rozhovoru pro Daily Sabah.

Výška hladiny jezera se v minulosti výrazně měnila. Vědci se domnívají, že v době výše zmíněné civilizace byla o několik set metrů nižší než dnes, ale pak začala stoupat. V důsledku toho došlo k zaplavení řady místních vesnic a osad.

Tým nicméně zatím nebyl schopen zjistit, jak velká část hradu je pohřbena pod nánosy sedimentů. Čeká ho tedy ještě spousta práce.

„Najít hrad pod vodou, to je zázrak. Přijdou sem archeologové, aby prozkoumali jeho historii a poskytli nám o něm informace,“ řekl Ceylan. „My jsme zjistili jeho přesnou polohu, vyfotili ho a dosáhli pokroku v našem výzkumu.“

Zdroj: Daily Sabah, Hürriyet Daily News, Foto: gozturk, CC BY 3.0

Diskuze (1) Další článek: Uber tajil masivní únik 57 milionů záznamů. Hackerům zaplatil za mlčení

Témata článku: Historie, Výzkum, Archeologie, Turecko, Hrad, Velká část, Tisíc let, Přesná poloha, Potápěč, Hlubina, Wikimedia, Bookmarks, Chrám, Zaplavení, Jezero, Lež, Dobrý stav

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let