První tragická havárie Boeingu 787-8 Dreamliner si vyžádala 269 obětí. Přežil pouze jediný cestující | Foto: Nabil Molinari, CC BY-NC-SA/2.0

Foto: Nabil Molinari, CC BY-NC-SA/2.0

První tragická havárie Boeingu 787-8 Dreamliner si vyžádala 269 obětí. Přežil pouze jediný cestující

  • V indickém Ahmedábádu se po startu zřítil Boeing 787 Dreamliner Air India
  • Havarovaný stroj zachvátil obrovský požár a hustý černý dým
  • Havárie si vyžádala 269 obětí, přežil pouze jediný cestující

Oživeno v 14. června 2025 | S odstupem dalšího dne známe i poslední, mrazivá slova z kokpitu. Kapitán Sumeet Sabharwal odvysílal řídící věži krátkou, pětisekundovou zprávu: „Mayday… mayday… mayday… no power… no thrust… unable to lift,“ tedy v překladu „žádný výkon, žádný tah, nemůžeme stoupat.“ Když se dispečer okamžitě ozval zpět, odpovědí mu bylo už jen ticho. Letoun se pak o několik sekund později zřítil.

Tato nouzová zpráva možná dává směr dalšímu vyšetřování. Problém zřejmě nebyl ve špatné konfiguraci letadla, ale ve ztrátě tahu – tedy síly, která stroj pohání vpřed. Bez tahu je i ten nejmodernější letoun jen velmi těžkým kluzákem, který má v malé výšce po startu prakticky nulovou šanci na záchranu. Hlavní otázkou pro indické, americké i britské experty tak zůstává, co způsobilo náhlou a fatální ztrátu výkonu obou motorů. 

Oživeno v 13. června 2025 | Den po tragické havárii letadla Boeing 787-8 Dreamliner přinášíme další podrobnosti. Tou první je místo dopadu – letoun se zřítil přímo na ubytovnu a jídelnu B. J. Medical College, kde v tu chvíli obědvali studenti. Záběry z místa ukazují, že ocasní část letadla zůstala zaklíněná v horních patrech poškozené budovy. Tato shoda okolností bohužel navýšila počet obětí na zemi.

Havarovaný Boeing 787-8 Dreamliner
 Havarovaný Boeing 787-8 Dreamliner

Na palubě bylo 230 cestujících a 12 členů posádky, z toho 169 Indů, 53 Britů, sedm Portugalců a jeden Kanaďan. Mezi cestujícími bylo také 11 dětí a 2 kojenci. Letadlo řídil zkušený kapitán Sumeet Sabharwal a první důstojník Clive Kundar.

S odstupem několika hodin již známe i tragickou bilanci. Neštěstí si vyžádalo celkem 269 lidských životů, přičemž z tohoto počtu zahynulo 241 osob na palubě letadla (229 cestujících a 12 členů posádky) a dalších 28 lidí na zemi. Zraněno bylo přes 60 osob, převážně studentů zasažené ubytovny. Jde tak o nejtragičtější leteckou nehodu s jediným přeživším v historii. V některých médiích se objevily vyšší počty (až 290), ale tyto údaje nejsou potvrzené a jsou považovány za předběžné.

Jediný přeživší

Oním jediným přeživším je čtyřicetiletý britský občan Vishwash Kumar Ramesh, který seděl na sedadle 11A u nouzového východu. Podle jeho slov se několik desítek sekund po startu ozvala ohromná rána a letadlo se zřítilo. Po rozlomení trupu se mu podařilo uniknout a z místa tragédie odešel po svých, ačkoli byl v šoku. Jeho bratr, který seděl vedle něj, nehodu bohužel nepřežil.

Boeing 787-8 Dreamliner registrace VT-ANB
 Boeing 787-8 Dreamliner registrace VT-ANB

Tato havárie je vůbec první fatální nehodou a zároveň první kompletní ztrátou letounu typu Boeing 787 Dreamliner od jeho uvedení do provozu v roce 2011. Ačkoli se tento typ v minulosti potýkal s problémy, například s přehříváním baterií, které byly vyřešeny úpravou konstrukce, měl až dosud vynikající bezpečnostní bilanci. Proto je tato událost pro celou leteckou komunitu velkým šokem. Letadlo bylo vybaveno motory General Electric GEnx-1B67, nikoli problematickými jednotkami Rolls-Royce, což vylučuje některé dřívější spekulace o možných příčinách nehody.

Na FlightRadar24 to vypadalo, že letadlo využilo jen polovinu dráhy
 Na FlightRadar24 to vypadalo, že letadlo využilo jen polovinu dráhy

Krátce po nehodě se objevily polemiky, že letadlo odstartovalo z poloviny dráhy, což naznačovala data z webů pro sledování polohy letadel. Tuto informaci však vyvrátil portál FlightRadar24, který upřesnil, že jeho systém není určen pro přesné sledování pohybu na zemi. Letoun ve skutečnosti pro vzlet využil celou délku ranveje 23, nicméně havaroval přibližně třicet sekund po vzletu, když nedokázal nabrat dostatečnou výšku.

Co bylo s letadlem před pádem?

Dalším předmětem dohadů se staly vztlakové klapky. Na neostrých záběrech se mohlo zdát, že nebyly pro vzlet vysunuté. Je však třeba si uvědomit, že pro vzlet se klapky vysouvají jen o relativně malý úhel, na rozdíl od plného vysunutí pro přistání. Tento malý detail může být na nekvalitních videích velmi snadno přehlédnutelný nebo zkreslený.

Z nekvalitních záběrů není zřejmé, zda mělo letadlo vysunuté klapky
 Z nekvalitních záběrů není zřejmé, zda mělo letadlo vysunuté klapky

Z dostupných záběrů můžeme potvrdit několik faktů. Letoun měl po celou dobu vysunutý podvozek a přinejmenším jeden motor prokazatelně běžel, což dokazuje víření prachu na zemi. Na videích není patrný žádný kouř ani oheň vycházející z motorů před nárazem. Posádce se údajně ještě podařilo odvysílat nouzové volání „Mayday“ a až do konce si stroj udržoval stabilní polohu.

Vyšetřování vede indický úřad pro vyšetřování leteckých nehod (AAIB) za účasti amerického NTSB a britského AAIB. Klíčové bude získání a analýza dat z letových zapisovačů, které byly nalezeny v relativně nepoškozené části trupu. Experti se zaměří nejen na technický stav letadla, ale i na komunikaci posádky a možné chyby v postupu při vzletu. Přibližně do měsíce by měla být hotová předběžná zpráva o jejíchž výsledcích vás samozřejmě budeme informovat.


V Indii krátce po startu havaroval Boeing 787-8 Dreamliner. Letadlo plné cestujících mířilo do Londýna

Ve čtvrtek 12. června 2025 se na mezinárodním letišti v indickém Ahmedábádu zřítil krátce po startu z dráhy číslo 23 letoun společnosti Air India. Stroj, kterým byl podle všeho Boeing 787-8 Dreamliner, směřoval s největší pravděpodobností na pravidelné lince AI171 na londýnské letiště Gatwick.

Boeing 787 je letoun používaný na dlouhé trasy a na cestu do Evropy měl v nádržích velké množství paliva. Právě to je nejpravděpodobnější příčinou masivního požáru a hustého černého dýmu, jehož záběry se záhy objevily v médiích. Tak velký požár představuje pro záchranné složky extrémní výzvu a bohužel výrazně snižuje šance na přežití.

Oživeno v 12:45 | Nové video ukazuje, jak letoun po startu klesá:

11 let starý Boeing 787-8 Dreamliner

Dle dostupných zpráv se jedná o jedenáct let starý Boeing 787-8 Dreamliner s registrací VT-ANB. K nehodě došlo v těsné blízkosti letištního areálu, konkrétně v hustě obydlené čtvrti Meghani Nagar. První svědci popisovali mohutné sloupy tmavého kouře a plameny, které byly viditelné na kilometry daleko. Některé zdroje upřesňují, že letadlo narazilo do obvodové zdi letiště.

Jak už to v prvních hodinách po podobných neštěstích bývá, i zde jsme svědky informačního chaosu. Zprávy o počtu cestujících na palubě se liší, nejčastěji se uvádí 243 osob (169 Indů, 53 Britů, 7 Portugalců a 1 Kanaďan plus posádka). Jeden člověk údajně havárii přežil.

Zatím není znám počet obětí

Zatímco některé zprávy zpočátku opatrně uváděly, že nejsou hlášeny žádné oběti ani zranění, jiné od začátku vyjadřovaly obavy z nejhoršího a zmiňovaly několik zraněných. V tuto chvíli tak nezbývá než vyčkat na oficiální a potvrzené informace.

Trasa stroje dle FlightRadar 24
 Trasa stroje dle FlightRadar 24

Reakce záchranných složek byla okamžitá. Na místo vyrazily desítky hasičských vozů a sanitek. Policie neprodyšně uzavřela všechny příjezdové cesty, aby zajistila hladký průběh záchranných prací. Rozsah nasazení ukazuje, že všechny složky od první chvíle přistupují k nehodě s nejvyšší vážností a počítají s rozsáhlými následky. Air India i DGCA zatím nevydaly podrobné oficiální stanovisko.

Po dokončení záchranných prací přijde na řadu mravenčí práce vyšetřovatelů. Klíčovou roli sehraje indický Úřad pro civilní letectví (DGCA). Jeho experti budou muset analyzovat trosky, získat údaje z letových zapisovačů, takzvaných černých skříněk a analyzovat komunikaci posádky.

Zdroje a další informace: Air Live, ABP Live, Reuters, India Today, India TV News

Určitě si přečtěte

Články odjinud