https://vtm.zive.cz/clanky/jeden-p...8994d19b99
velká rána ... takže by to mohl být i teroristický čin, výbuch v nákladovém prostoru 🙁.
V originále řekl "loud noise". Což by bylo lepší přeložit jako silný hluk. Mohlo jít o zvuk RAT systému, který se automaticky aktivuje po výpadku motorů a který je nedaleko od jeho sedadla. RAT jsem sice naštěstí na vlastní uši nikdy neslyšel, ale prý je hlasitý až dost.
Zdá se mi to, nebo má to éro zatažené vztlakové klapky? Nejdříve by měl jít nahoru podvozek a klapky až později, ne?
Taky jsem si všiml, že to vypadá, že má zatažené klapky.Navíc i rychlost mi přijde malá - startoval z prostředku dráhy, měl max cca 1800m na rozjezd, což je teda opravdu málo.Motory se snažily co to šlo, už podle zvířeného prachu kolem dráhy, ale asi to nestačilo...
Nestartoval z prostředka dráhy. Nestačilo by to. A podle fotky trosek pravého křídla v ulici města měl minimálně vytažené slaty. Polohu klapek z tak mizerných záběrů nelze spolehlivě určit. Klapky 1, nebo 5 (případně i jen slaty pro vzlet, ačkoliv jen při váze paliva na cestu do Londýna nemám tuto variantu za pravděpodobnou) na těchto záběrech prostě nevidíme.
vcera som niekde natrafil na najkvalitnejsie video bez kompresie, kde sa dali vysunute, chcelo by to pouzivat kvalitne zdroje videa bez kompresie, potom ludia filozofuju nad blbostou
Nevíte jestli návrh letadla zahrnuje i nějaká opatření proti vznícení paliva po nárazu? Příjde mi, že náraz letadla je vždy záruka výbuchu. Tak by mě zajímalo jestli řeší omezení/nebo dokonce zamezení vznícení paliva, např. horkým motorem, jiskrami z deformované konstrukce, z elektrických jisker nebo to z principu nejde. Dreamlinery mají nabíc pomocné li-ion baterie.
Opatření proti vznícení paliva po nárazu - naprosto nereálné. Letadlo se nárazem rozlomí, tuny vysoce hořlavého paliva uniknou z nádrží (z křídel) a obyčejné jiskry způsobené třením ho zapálí.
Ok, takže z principu to nejde.
Třeba by i šlo Pokud by se daly palivové nádrže před nárazem odhodit - alespoň by to ochránilo cestující. Problém je jak to udělat, když nádrže jsou v křídlech a bez nich by to moc dál nedoletělo.
Zas tak vysoce hořlavé to palivo není, problém je, že při nárazu se uvolní opravdu spousta energie, letadlo se třením extrémně zahřeje, plus části motorů jsou z principu žhavé z provozu…A tak nějak z principu paliva jak jednou začne hořet, musí mít energii zapálit zbytek…
napada me jedine teleport: v okamziku narazu veskere palivo teleportovat nekam hodne daleko
S teleportací bychom nepotřebovali letadla 🙂Napadlo mě, jestli by to nebylo lepší s nehořlavými bateriemi, které zatím nejsou ani v autech...ale snad jednou...
Názor byl 1× upraven, naposled 12. 6. 2025 17:03
To by mohl resit automaticky system. Jakmile je letadlo prilis nizce nad zemi, odpali se kridla. Budou mit takove ty motory, co je odvezou rychle pryc jako katapult. Proste pilot nezmacke packu, aby letadlo vedelo, ze pristava, vyska prilis nizko, kridla frrnnk rychle a daleko.Vyhoda je, ze ty dva krasne svitive a kourici pozary, co po nich vzniknou, budou videt zachranari na velkou vzdalenost a nebude treba trup hledat, bude lezet mezi nimi.Samozrejme cele to znovu musi byt znovupouzitelne.Coz me napada, klicem je zjevne nehorlave palivo. Ze na to jeste nikdo neprisel. Nacpeme tam LFP baterie. Nebo supercapy. Pasazeri pouziji sve telefony s bezdratovym nabijenim a specialni aplikaci udelaji z letadla obri Qi prijimac, cimz umozni neomezene dlouhy let. Bude to potreba, asi to nebude uplne rychle. Vyhoda je, ze to muze letat nizko, takze to spadne z mensi vysky.Jsem zvedavej, co na tuhle udalost Boeing. Jakoze mrtvi, hezky, ale show must go on, v kancelarich boeingu jsou ted podle me vsechny zachody obsazeny.
Trošku nereálné, nemyslíte? To už byste mohl rovnou navrhnout členění prostoru do segmentů vybavených katapultáží. Potíž tkví v tom, že ač konstrukčně zvládnutelné (ponechme stranou nevýhody takové konstrukce, vysoké náklady a nezbytný servis), při prvním použití byste minimálně zmrzačil 95 % pasažérů např.: explozivní a kompresivní zlomeniny obratlů vlivem přetížení. Jistě, technicky můžete navrhnout více stupňový (čti méně destruktivní viz 3. generace vystřelovacích sedadel) mechanismus, popř. použít systémy jako ACES 5 a protože byste použil systém “kapsle”, odpadají problémy s nezbytností fixací končetin, kterou měl B-58 Hustler a to všechno za předpokladu, že máte na palubě výhradně zdatné zdravé jedince ve správné kondici, pozici v sedadle, … zkrátka a dobře, utopie. O nic lépe nedopadla myšlenka s instalací hasících systémů do palivových nádrží, expanzivní pěny, prášky, … jakkoliv se to zda jednoduché, reálně to možné není a jediným výsledkem jsou vysoké náklady, mizivá účinnost a komplikace. Při vyšetřování bude asistovat NTSB, jinými instituce a závěrečná zpráva, přesto jak už poznamenali ostatní, zdá se, že stroj nebyl ve správné vzletové konfiguraci a ztratil vztlak.
Naprosto nereálné, měla to být nadsázka, příště to pro jistotu nějak označím 😀Katapult do každého sedadla by taky pomohl, to máte pravdu. A kolem každého sedadla nafouknout balon, aby se navzájem nesrážela. Jako bonus to bude rovnou i plavat, taková zorbingová koule pro každého pasažéra.Dokáži si asi nějak představit to nehořlavé palivo. Jako že by bylo třeba dvousložkové, pokud něco takového existuje, a zajistilo by se nepotkání těch dvou složek. Ale energetická hustota by byla jistě naprosto mizerná, potřeba nových motorů, palivových systémů, a o nákladech škoda mluvit.
No, netankuji se do plna, jenom kolik potřebuju na cestu. A v případě plánované havárie palivo vypouští
Mozna by bylo dobre zminit cisla: pocet havarovanych kusu / pocet vyrobenych kusu :) A mozna jeste pocet kritickych servisnich zasahu. A totez pro ruzna dalsi letadla, treba starsi verzi, ktera tolik nepadala.
Jenze on je to vzdycky Boeing. Kdyz se pise o takovem incidentu, je to Boeing. Ruzne stari, ruzne typy, hmm hmm, ale Boeing.
Tohle je první nehoda Dreamlineru vůbec.
Ne, Dreamliner měl nehody i předtím. Je to ale první totální nehoda a první nehoda s oběťmi na životech.
nebyl stejny duvod jako u ponorky Titan ? selhani toho karbonu, na letadla take v zime snezi a je pod nulou, kdyz jsou zaparkovana na letisti v zime(ted je akorat dokument o tom Titanu uz sem to stahnul)
Ne.
Letadlo litá natlakovany v řekněme nulový atmosféře venku. Ponorka má uvnitř řekněme nulovy tlak ale zvenku je vystavena obrovskými tlaku. Velmi zjednodušeně řečeno.
ano ale karbonovy trup ma v obou pripadech uvnitr vlakna + tmelu kolem +- stejne problemy a nedostatky pri vyrobe se jednoho dne nejak projevi
Ať se stalo cokoliv, vinu nese i nápad stavět letiště uprostřed města. Takovéto dráhy by se měly stavět mimo zástavbu, kde před i za dráhou jsou jen pole a louky. Následky havárie by tak mohly být mnohem menší.
Letiste se skoro vzdy stavi za mestem. "Do mesta" se obvykle dostanou az kdyz je to mesto obroste. Tohle letiste vzniklo v roce 1937, kdy melo mesto desetinu obyvatel, nez dnes.
tak zase je pravda, ze keby mali nejake regulacie tak minimalne v smere drahy by to proste nemali zastavat ani neskor ako ich obrastie to mesto prave z takehoto dovodu
v Indii jsou ale lidi vsude, vypada to tam v cele zemi jak na vaclavaku
Jakože 10 tisíc lidí a jedinej záchod?
to je asi ako tvrdit, ze postavili pyramidy uprostred kahiry...
Start byl bez obtíží https://1drv.ms/i/c/f9c9194e0f...w?e=fF4nGe . Nechápu proč v roce 2025, letové údaje FDR a záznamník rozhovorů v pilotní kabině se pořád někde musí hledat v horách, bažinách, mořích, oceánech prostě tam, kde došlo k havárii letadla a jednoduše vyšetřovatelé leteckých nehod si to nemohou stáhnout vše z cloudu.
Protože nechápete rozdíl mezi provozními a havarijními zapisovači, respektive požadavaky na ně kladené.
Taky to nechápu a nejsem expert na letectví - co vím - tak letadlo už dnes (respektive dlouhá léta) posílá různou telemetriku "domů", výrobci, aerolince. Proč v dnešní době rychlého internetu nemůže posílat live stream toho co se děje v kokpitu 4K nějaké mezinárodní agentuře pro letectví? Většina nehod se děje při startu/přistání, kde často funguje i obyčejný mobil na telefonní síti? A i kdyby ne, ukládat to pouze do nějaké krabičky (respektive dvou) mi v dnešní propojené době přijde taky dost zastaralé...
A proč by to dělali? Ta příčina se stejně najde, akorát to nebude v reálném čase.
Ano já to klidně přiznám nevyznám se v letectví. A tady v Česku je fenomén pokud se něco stane, tak každý je odborník přesně na tu problematiku a okamžitě ví co by dělal a všechno zná. Mě jenom zajímá proč ta data, která jsou kruciální pro vyšetřování LK, nejsou někde uložena externě, kdy se pak dají bezpečně a hlavně celistvě stáhnout, bez toho aby ty vyšetřovatelé se prodírali hnojem a žlutou vodou, kdy čekám, že z toho vyjede hroch.
Zjevně zase někdo z mladé městské generace, která si myslí, že celý vesmír je pokrytý vysokorychlostním internetem a Wi-Fi připojením.
V článku je nové video, kde je vidět, jak se letounu nechce nahoru a místo toho pozvolně klesá. Horko, řídký vzduch, přetížení...?
Toto jen z videa nevyčtete. Vidíme jen letadlo, které klesá. Jestli nemá motorický výkon, a to z důvodů selhání motorů, nebo selhání posádky, to můžeme střílet jen od pasu do tmy. Vyčkejte až na nějaké informace z vyšetřování. Ono se to postupně vynoří.
Software Boeingu.
To byl tehdy ten MCAS ne? Že se ,,prali" piloti s řízením, chtěli stoupat a ono je to táhlo k zemi. A nikdo nevěděl, že tam něco takového je, kromě Boeingu.
No, trochu vám to zpřesním, snad odpustíte. Samotné potíže vznikly vadným čidlem úhlu náběhu, který systému MCAS nedával správné údaje. Systém MCAS se pokoušel na základě nesprávných údajů zachránit letadlo a začal automaticky trimovat. To doposud nebylo zvykem. Buď si trimoval autopilot, když byl zapnutý a nebo sám pilot. Runaway trim se řeší stejně jak na NG tak na MAX - prostě se trim vypne a trimuje se ručně kotoučem v kabině, což udělala posádka jednoho toho rozbitého letadla nějak krátce před osudným letem. Ano, ve snaze Boeingu necertifikovat typ MAX jako nový typ, byl problematický výcvik jen jakýmsi rozšířením výcviku z typu NG. Taky to máte trochu z rychlíku, ale snad trochu přesněji.
A co přesně jsi zpresnil?Letadlo poslal k zemi mcas, to že tam mcas je Boeing dost zatajoval a ano mcasu dávalo vstupy jedno čidlo (že dvou), které když se poškodilo dávalo systému vadná data.Post na který reagujes s tím není v rozporu a nevyžaduje upřesnění
737 MAX, nie 787 Dreamlinertoto je prva strata dreamlineru v historii (za 14 rokov od uvedenia do prevadzky)
Protože uprostřed oceánu není optika ani 5G. Zbývá satelitní internet, který až do nástupu Starlink byl věcí extrémně nepraktickou a drahou srandou zaměřenou na nehýbající se dobrodruhy uprostřed ničeho.Pak je tady cena (Starlink) - pro domácnost stojí modem 9000Kč, certifikovaný pro letadlo stojí 3,76 milionu a měsíční paušál pro Aviation vychází kolem 200 000Kč za letadlo.K tomu přidejte, že v případě podezření na požár se jako první věc vypíná vše elektrické, co letadlo nepořebuje k letu. Takže poslední odeslána data můžou být klidně několik desítek minut před samotnou havárii.Letectví je mezinárodní business do kterého velmi mluví politika - všechno dlouho trvá
Názor byl 1× upraven, naposled 12. 6. 2025 12:56
A? Většina letu, které jsem za poslední roky absolvoval měla na palubě internet pro pasažéry (ano i nad oceánem). Pokud si za 10usd mohu koupit přístup na internet já, tak to může použít i jako jeden ze systémů zálohy záznamů.A ano budou situace, kdy se vysílání utne minuty před nehodou. Stejně jako dnes se občas stane, že se zapisovac nenajde.
Požadavky na připojení pasažéru a na systém, kterému se dá věřit jsou zcela odlišné. To je jako se ptát, nač jsou třeba Tatry, když moje felda má taky kufr a tažné.
Co nechápeš na vyrazu, že toto může být jeden ze systémů - klidně ten záložní?
OK, smiřte se s tím, že na systém který má něco garantovat a být použitelný pro vyšetřovatele jsou kladeny jiné nároky, než na systém který možná doručí email.
Hele jsi fakt tak hloupej nebo to jenom hraješ? Žijeme v době, kdy se přenáší živé video z Marsu - ta celá "debata" je jenom o tom, že zaznamenávat tento typ údaju na jen "derne štítky v krabičce" je možná už přežita.Nikdo nehovoří o tom, že má někdo nalepit do kokpitu gopro s ipadem připojeným na starlink, který si platí kapitán ze svého.
žijeme v době, kdy stačí zajet na vesnici a nepošlete ani SMS, protože není signál. Nežijeme v době, kdy se bez problému přenáši živé video z marsu. Ten přenos z marsu na který zřejmě narážíte měl 1 rozmazaný snímek za 50s, připravoval se roky a trval hodinu. Používal zcela jiné technologie než se používají pro video streaming na zemi
Ale abych to ukončil - ano, technologie které by umožňovaly živý přenos z letadel vzásadě máme. Stačí je pospojovat dohromady, nechat to celé certifikovat, přesvědčit odpovědné orgány a vhodnosti a pak to po celém světě politicky protlačit. A v poslední řadě to všechno zaplatit.Osobně si myslím, že přínos (vzhledem k tomu že se černá skříňka většinou najde během pár hodin až dnů) nebyl vzhledem k nákladům nijak zásadní, ale možná se pletu
Jj, snad jediné slavné, kde to chybí, je zmizelý MH370, kde je ale podezření na sabotáž zevnitř, a sabotován by mohl být jakýkoli systém, který si vymyslíme navíc.A taky je potřeba pohlídat bezpečnost. Nechcete, aby se k těm záznamům dostal někdo nepovolaný. Z mnoha různých důvodů. Jasně, dá se to zašifrovat, ale to zase ztěžuje obnovu. V těhle případech se neptám, kdo je idiot, že to ještě nezměnil, ale spíše co je důvodem, že to není vyřešené lépe. Byrokracie, hodně moc byrokracie, setrvačnost, a pak i aspekty, které amatéra prostě nenapadnou.Co mi z Mentour Pilot (což je zdroj všech mých informací) chápu, často chybí audio záznam z pilotní kabiny. Protože má omezenou délku, a protože ho piloti mohou sami smazat nebo prostě nezastavit nahrávání a tím nahrávku incidentu přepsat. Tam si říkám, kde je technický problém v tom uchovávat ne řádově jednotky hodin záznamu, ale celé dny či dokonce měsíce. Tyhle věci musí být návrhově fakt hodně staré.
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 6. 2025 11:54
treba sedel Usama za kniplem
treba jim to nejaky hacker vypnul
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.