V jakých barvách bychom doopravdy viděli hvězdy svým okem? Astronomové vám to ukážou

• V základním dělení hvězd se často vyskytují barvy
  • Dva astronomové vypracovali kódy barev pro jednotlivé hvězdy dle jejich teploty a metalicity nebo spektrální třídy
  • Jedná se o barvy, ve kterých bychom viděli hvězdy svým okem

Astronomové rozeznávají několik typů hvězd. V základním dělení se velmi často vyskytují barvy. Máme zde červené trpaslíky, což je nejpočetnější typ hvězd v Galaxii. Vyzařují však jen málo světlo, a tak žádného z nich neuvidíte na obloze pouhým okem.

O něco větší jsou oranžoví trpaslíci a naše Slunce je pak žlutým trpaslíkem. Vesmír je ale pestřejší. Kromě trpaslíků máme také „různě barevné“ obry nebo zvláštní typy hvězd – bílý trpaslík je pozůstatkem po hvězdách typu Slunce, hnědý trpaslík je zase přechodem mezi planetami a hvězdami. Barvy, které používáme v těchto klasifikacích hvězd, pocházejí z jejich porovnání s barvou, kterou by mělo černé těleso se stejnou povrchovou teplotou.

Na obloze ale vidíme hvězdy jen jako bodové zdroje světla. V noci se navíc v ideálním případě díváme na oblohu v dokonalé tmě, takže v našem oku pracují tyčinky – buňky, které sice převezmou světelnou informaci, ale s barvami se moc nekamarádí, takže v noci vidíme v podstatě černobíle.

Laik se tak s barvami hvězd setká především v ilustracích, které doprovází tiskové zprávy o nejrůznějších zajímavých astronomických objevech. Barevné znázornění hvězd je tam ale obvykle špatně, respektive neodpovídá tomu, jak by hvězdu viděl člověk svým okem.

Jan-Vincent Harre a René Heller z Univerzity Georga Augusta v Göttingenu a Institutu Maxe Plancka se pokusili určit, jak bychom jednotlivé hvězdy viděli ve vesmíru lidským okem doopravdy.

Ve své práci využili existují spektrální modely hvězd s názvy PHOENIX a TLUSTY. První je pro hvězdy o teplotách 2300 až 15 000 Kelvinů, ten druhý pro hvězdy o teplotě 16 až 55 tisíc Kelvinů. Poněkud česky znějící název druhého modelu rozhodně není náhodný. Jedním ze dvou jeho autorů je český astronom dlouhodobě působící v USA Ivan Hubený.

Barva hvězdy závisí na teplotě, ale autoři pracovali také s metalicitou, která říká, kolik kovů (prvky těžší než hélium) hvězda obsahuje. Metalicita [Fe / H] = 0 znamená, že hvězda má stejné množství železa jako Slunce, pokud je to „-1“, pak desetinu ve srovnáním se Sluncem, „-2“ je setina Slunce.

Výsledkem práce jsou červeno-modrozelené a hexadecimální barevné kódy
pro různé teploty hvězd i konkrétnější spektrální třídy (ty naleznete uvedené například ve Wikipedii i hvězdných katalozích).

Kódy naleznete na zenodo.org, kde jsou ke stažení:

• Kresby jednotlivých hvězd dle teploty (v pdf a ke stažení ve formátu .7z, takže je nutný program, který to rozbalí.)
  • Tabulky s kódy pro teploty (BB) a teploty a metalicity (0,-1,-2)

V samotné studii naleznete i pěknou tabulku pro konkrétní spektrální třídy (table 5). Například Slunce je spektrální třída G2V, takže jeho barva má kód #ffede6, což znamená bílá barva s nepatrným nádechem žluté.

Červení trpaslíci mají při pohledu lidským okem oranžovou barvu. Staří bílí trpaslíci, jako WD1856+534, o kterém jsme nedávno psali, jsou pro lidské oko světle oranžoví a ne bílí.

Váš názor Další článek: Netflix předčil plány a má přes 200 milionů předplatitelů

Témata článku: Vesmír, Výzkum, USA, Astronomie, Slunce, Wikipedia, Kód, Barvy, Barva, Lidské oko, Phoenix, Galaxie, Göttingen, Dělení, Oko, Hvězda, TLUSTY, Institut Maxe Plancka, Teplota, Třída, René Heller, Trpaslík, Astronom

Elon Musk už není nejbohatší na světě. Během jediného dne přišel o 324 miliard korun
Jeff BezosTesla MotorsElon Musk
Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

** Testujeme Apple Macbook Air s procesorem M1 ** Zajímá nás nejen výkon, ale zejména kompatibilita aplikací ** Článek je průběžně doplňován na základě vašich dotazů

Apple
Lépe bylo bez Googlu, přiznal s odstupem bývalý šéf Waze
WazeGoogle
Google vymyslel technologii superpřesného GPS. Už ji podporuje Pixel 5 a dorazí i na ostatní telefony

** Kvalita GPS ve městech občas stojí za starou bačkoru ** Mohou za to odrazy signálu od okolních budov ** Google má jejich 3D model, a tak spolupracuje s výrobci GPS čipů

NavigaceTechnologieGoogle
Platby kartou se můžou rozšířit úplně všude. Jako terminál poslouží mobil
BankaPlacení mobilemNFC
Bankovní identita bude jednotná. K České spořitelně, ČSOB a KB se připojí menší banky
Portál občanaBankaeGovernment
Kudy proudí doprava? Na mapách můžete sledovat autobusy, vlaky, letadla i lodě

Současná situace cestování zrovna dvakrát nepřeje, kvůli covidu můžeme jezdit leda tak prstem po mapě. A nebo můžeme prsty nechat volné a koukat, jak po mapě cestuje někdo jiný. Díky otevřeným datům dopravních či přepravních společností je to hračka.

Doprava