Vesmír | Oceán | Chemie

V laboratorní simulaci moře měsíce Titanu vznikly krystaly, jaké jsme na Zemi ještě neviděli

• Vědci vytvořili simulovaný titanský oceán
  • Chtěli v něm testovat designy ponorek, ale objevili něco nečekaného
  • Jde o krystaly, které na Zemi za normálních podmínek neuvidíte

Saturnův měsíc Titan je fascinující místo. Nažloutlá atmosféra tam přikrývá rozeklané kaňony a moře, která připomínají pozemská. Jen v nich není voda, nýbrž kapalný metan a etan. Titan je totiž v sevření mrazu.

Na jeho povrchu panuje teplota kolem -179,2 °C a proniká tam asi jen jedna desetina procenta slunečního záření, než co dopadá na povrch Země. Takové prostředí si představíme jenom velmi obtížně, natož abychom rozuměli jeho fyzice.

Aby vědci pronikli do tajů titánských oceánů, tak si vzorek takového oceánu vyrobili v laboratoři. Snažili se přitom co nejvěrněji napodobit Titan, podle toho, co o něm víme.

Nejprve naplnili kryostat kapalným dusíkem, aby ho zmrazili na velmi nízkou teplotu. Pak zařízení mírně ohřáli, aby se z kapalného dusíku stal plyn, který tvoří většinu atmosféry tohoto Saturnova měsíce. Poté do experimentu přidali uhlovodíky, jako metan s etanem, aby tím vytvořili uhlovodíkovou polévku, která podle všeho vyplňuje moře a jezera na Titanu.

Nečekaný objev

Jak se to ve vědě často stává, tento experiment byl původně určený k něčemu úplně jinému. V simulovaném titánském oceánu měli testovat designy pro ponorky, které snad jednou vyrazí na průzkum tohoto podivuhodného zmrzlého světa. Objevili přitom ale ještě něco nečekaného.

Když se kapalina oceánu v experimentu odpařila, tak po ní zbyly krystaly, jaké na Zemi za normálních okolností nikdy neuvidíte. Nejprve se objevily krystaly benzenu nebo vlastně kokrystaly, protože uvnitř byl polapený etan.

Početnější pak ale byly kokrystaly z acetonu a butanu. Tyto sloučeniny známe ze své každodenní zkušenosti jako plyny, v podmínkách Titanu z nich ale vzniknou exotické krystaly. Takové krystaly by měly vytvářet krusty v okolí moří na Titánu, podobně jako vznikají krystaly soli kolem mořských pobřeží na Zemi.

Vědci na základě dat získaných během mise Cassini předpovídají, že právě takové krystaly lemují okraje vyschlých řečišť a jezer na Titanu. Atmosféra měsíce nám ale znemožňuje takové předpoklady potvrdit pozorováním. Na to si budeme muset počkat, až k Titanu vyrazí další průzkumná mise, která pronikne až na jeho povrch. Prozatím se musíme spokojit se simulacemi a experimenty tady dole na Zemi.

Diskuze (1) Další článek: Továrnu Western Digital postihl výpadek elektřiny. Následky jsou obrovské, paměti mohou zdražit

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Design, Moře, Simulace, Saturn, Oceán, Experiment, Chemie, Ponorky, Kapalný dusík, Normální podmínka, Titan, Krystal, Vědec, Titán, Ponorka

Kutil sestrojil unikátní počítač, který pracuje pouze na bázi vody

** Kutil vytvořil unikátní vodní počítač ** Jedná se o skvělou ukázku využití analogových technologií pro sestrojení digitálního počítače ** Součástí systému je i vodní „tranzistor“

Pokud Google a Huawei ukončí spolupráci, bude to prý hrozba pro celý svět

** Huawei chce vlastní OS pro mobily i PC. Mohl by ale uspět na Západě? ** Proti firmě se mezitím postavil i Facebook ** Google ale zároveň varuje před totální blokádou

Dark web: rejdiště nekalých živlů, nebo ostrůvek svobody?

** Dark web a deep web jsou rozdílné pojmy ** Temný web je legální, ale často je zneužíván k nelegálním činnostem ** Dostat se na dark web není nic až tak složitého

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

** Toto jsou tipy Živě.cz na příslušenství k počítači, se kterým neuděláte chybu ** Klávesnice, myši, tiskárny, sluchátka... ** Vybíráme jak příslušenství na běžnou práci, tak na hraní her

Jak si pročistit disk ve Windows bez instalování dalších programů

** K vyčištění disku ve Windows nepotřebujete nástroje třetích stran. ** Postačíte si i s obyčejným nastavením. ** Zvolit si můžete i automatické promazávání dat.