Autonomní minibus chybu neudělal, jeho software jel korektně podle předpisů. Nehodu zavinil kamion, který mu nedal přednost.

Autonomní minibus chybu neudělal, jeho software jel korektně podle předpisů. Nehodu zavinil kamion, který mu nedal přednost.

Člověku by se možná taková nehoda ale nestala. Měl by přirozený respekt před obřím kamionem a možná by situaci vyhodnotil jinak, než striktně naprogramovaný software.

Člověku by se možná taková nehoda ale nestala. Měl by přirozený respekt před obřím kamionem a možná by situaci vyhodnotil jinak, než striktně naprogramovaný software.

Opět se proto rozběhla diskuze, jestli může autopilot skutečně nahradit řidiče z masa a kostí.

Opět se proto rozběhla diskuze, jestli může autopilot skutečně nahradit řidiče z masa a kostí.

Malý autobus Navya vyjel do ulic Las Vegas bez řidiče, zanedlouho narazil...

Malý autobus Navya vyjel do ulic Las Vegas bez řidiče, zanedlouho narazil...

Palubní počítač sice může mít k dispozici všechny mapy světa a může sbírat data z tolika senzorů, že se mu člověk se svými smysly nemůže vůbec rovnat, ale k čemu je to dobré, když nemá k dispozici intuici, schopnost lidsky předvídat a hlavně se učit za pochodu.

Palubní počítač sice může mít k dispozici všechny mapy světa a může sbírat data z tolika senzorů, že se mu člověk se svými smysly nemůže vůbec rovnat, ale k čemu je to dobré, když nemá k dispozici intuici, schopnost lidsky předvídat a hlavně se učit za pochodu.

Magazín IEEE Spectrum v této souvislosti připomněl letošní dotační program L2M americké obranné agentury DARPA (spadá pod Pentagon), který by to mohl změnit.

Magazín IEEE Spectrum v této souvislosti připomněl letošní dotační program L2M americké obranné agentury DARPA (spadá pod Pentagon), který by to mohl změnit.

Lifelong Learning Machine totiž už podle svého názvu hledá strojové učení, které se učí průběžně a samo dokáže určit, co nového je třeba se naučit.

Lifelong Learning Machine totiž už podle svého názvu hledá strojové učení, které se učí průběžně a samo dokáže určit, co nového je třeba se naučit.

Kdyby byl takovou technologií vybavený autobus Navya, sice by poprvé také selhal, jenže po ťuknutí by se danou situaci naučil a příště by pro jistotu, intuitivně, zvětšil odstup u podobných vozů.

Kdyby byl takovou technologií vybavený autobus Navya, sice by poprvé také selhal, jenže po ťuknutí by se danou situaci naučil a příště by pro jistotu, intuitivně, zvětšil odstup u podobných vozů.

Člověku by se možná taková nehoda ale nestala. Měl by přirozený respekt před obřím kamionem a možná by situaci vyhodnotil jinak, než striktně naprogramovaný software.
Opět se proto rozběhla diskuze, jestli může autopilot skutečně nahradit řidiče z masa a kostí.
Malý autobus Navya vyjel do ulic Las Vegas bez řidiče, zanedlouho narazil...
Palubní počítač sice může mít k dispozici všechny mapy světa a může sbírat data z tolika senzorů, že se mu člověk se svými smysly nemůže vůbec rovnat, ale k čemu je to dobré, když nemá k dispozici intuici, schopnost lidsky předvídat a hlavně se učit za pochodu.
38
Fotogalerie

V Las Vegas vyjel první roboautobus a během hodiny naboural. Může za to opět člověk

V Las Vegas vyjel do ulic první robotický mikrobus, který v rámci pilotního projektu vozí tamní obyvatele na relativně krátkém okruhu v délce asi jednoho kilometru (0,6 mil). Neuplynuly však ani dvě hodiny a autobus naboural.

Nebylo to nic vážného, jen běžné ťuknutí způsobené nedáním přednosti v jízdě. A stejně jako v ostatních případech za chybu nemůže software, ale člověk. Před mikrobus totiž vjel nákladní vůz.

Podobných incidentů se každý den odehraje nepřeberné množství, ale přesto se nabízí otázka, jak dobré jsou stroje v předvídání chování ostatních účastníků provozu. A zdali dokážou zapochybovat o schopnostech řidiče kamionu, který suverénně vjíždí na hlavní ulici.

Francouzské mikrobusy se prohánějí i v jiných městech světa. Podívejte se do galerie v článku.

Stejně tak ale na incident můžeme pohlížet jako na úspěch, protože lze spekulovat o tom, jestli by tak rychle zareagoval i člověk a střet by nedopadl mnohem hůře.

Maličký autobus pro několik pasažérů dodal do Vegas francouzský startup Navya. Do bezmála pětimetrového elektrického vozu se vejde patnáct cestujících. O energii se stará sada článků LifeP04, které by měly na rovině dodat šťávu až na devět hodin autonomní jízdy.

Co se týče smyslů mikrobusu, je vybaven osmi lidary, předními a zadními kamerami a vedle přesné satelitní navigace zjišťuje svoji polohu pomocí inerciálního navigačního systému – odometrů snímajících pohyb jednotlivých kol.

Určitě si přečtěte

Články odjinud