V meteoritech byly poprvé objeveny vzorky supravodivého materiálu

Vědci objevili vzorky specifické supravodivé slitiny, která s největší pravděpodobností pochází z vesmíru. Výsledky jejich práce byly zveřejněny v prestižním žurnálu PNAS.

Podle serveru Gizmodo se jeden vzorek ukrýval ve fragmentu obřího meteoritu Mundrabilla, jenž před více než 100 lety dopadl na Austrálii. Další byl pak nalezen v meteoritu GRA 95205.

Tato zjištění prý naznačují, že i pokročilý materiál, který pracně vyvíjíme na Zemi, může ve vesmíru vznikat samovolně.

Není supravodič jako supravodič

Tým z University of California San Diego ještě musí provést různé testy, aby definitivně vyloučil možnost kontaminace. Dotyčná slitina se totiž vyskytuje i na naší planetě. Zatím ale vše nasvědčuje tomu, že jeho předběžný závěr je správný.

Je třeba dodat, že slitina se nechová jako supravodič při pokojové teplotě. Pokud by tomu tak bylo, šlo by o hlavního kandidáta na materiál pro výrobu obvodů kvantových počítačů.

Místo toho má supravodivé schopnosti pouze při teplotě cca 5 Kelvinů, což je zhruba -268,15 stupňů Celsia. Z hlediska praktické využitelnosti tedy příliš zajímavá není.

Titulní foto: Graeme Churchard, CC BY 2.0

Diskuze (6) Další článek: S postupujícím věkem chřadne člověk na těle i na duchu. Odchází nám dřív hlava, nebo tělo?

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Austrálie, Materiál, Kvantové počítače, Meteorit, Využitelnost, SUP, Gizmodo, OBJ, Earl, Kvantový počítač, Vzorek, Teplota, Slitina

Jsou vůbec DALL-E, Midjourney nebo Copilot legální? Někdo by to měl rozčísnout, dokud je ještě čas

** Z textových a obrázkových AI generátorů se stávají komerční služby ** Už to není experiment pro pár geeků a programátorů ** Právní experti začínají řešit, jestli náhodou neporušují autorské právo

Autorské právoUmělá inteligence
Srovnávací test: Wi-Fi 6 mesh do 5 000 Kč. Víc antén neznamená lepší signál, vyhrály nenápadné krabičky

Pro pokrytí domů či větších bytů rychlou Wi-Fi je ideální mesh řešení, a to takové, které už myslí na budoucnost, a tedy podporuje Wi-Fi 6. Otestovali jsme jich pro vás rovnou osm.

Srovnávací testRouterWi-Fi
Výsledky testů GeForce RTX 4090. Grafické monstrum s nesmyslným výkonem zesměšňuje všechny karty na trhu

** K dispozici jsou podrobné nezávislé testy nové grafické karty GeForce RTX 4090 ** Nvidia splnila sliby, mezigenerační skok ve výkonu je obrovský ** DLSS 3 přináší revoluci v počtu fps

GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia
Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft