Meteorit | Materiál

V meteoritech byly poprvé objeveny vzorky supravodivého materiálu

Vědci objevili vzorky specifické supravodivé slitiny, která s největší pravděpodobností pochází z vesmíru. Výsledky jejich práce byly zveřejněny v prestižním žurnálu PNAS.

Podle serveru Gizmodo se jeden vzorek ukrýval ve fragmentu obřího meteoritu Mundrabilla, jenž před více než 100 lety dopadl na Austrálii. Další byl pak nalezen v meteoritu GRA 95205.

Tato zjištění prý naznačují, že i pokročilý materiál, který pracně vyvíjíme na Zemi, může ve vesmíru vznikat samovolně.

Není supravodič jako supravodič

Tým z University of California San Diego ještě musí provést různé testy, aby definitivně vyloučil možnost kontaminace. Dotyčná slitina se totiž vyskytuje i na naší planetě. Zatím ale vše nasvědčuje tomu, že jeho předběžný závěr je správný.

Je třeba dodat, že slitina se nechová jako supravodič při pokojové teplotě. Pokud by tomu tak bylo, šlo by o hlavního kandidáta na materiál pro výrobu obvodů kvantových počítačů.

Místo toho má supravodivé schopnosti pouze při teplotě cca 5 Kelvinů, což je zhruba -268,15 stupňů Celsia. Z hlediska praktické využitelnosti tedy příliš zajímavá není.

Titulní foto: Graeme Churchard, CC BY 2.0