Doprava | Rusko | Biometrie

V moskevském metru budou testovat systém rozpoznávání obličejů

Zatímco v pražském metru nedávno vystřídala plastovou kartu Opencard nová Lítačka, v Moskvě chtějí otestovat odbavování platících cestujících na základě rozpoznávání obličejů. Na pilotním projektu bude místní dopravní podnik spolupracovat s řadou velkých firem.

V rámci testovacího provozu budou společnosti, které mají zájem o zakázku, na své náklady instalovat zařízení, jež by měla rozpoznávat obličeje pasažérů uložených v databázi. Účast cestujících na projektu bude zcela dobrovolná: systém bude schopen poznat pouze ty, kteří dali své bance souhlas se zpracováním biometrických dat při provádění plateb.

Zatím jen pilotní projekt

Tisková zpráva moskevského dopravního podniku uvádí, že pilotní provoz zahájí na několika vybraných stanicích. V současnosti probíhá koordinace technických parametrů celého řešení kontroly cestujících před vstupem do podzemí.

Jedním z hlavních kritérií je rychlost identifikace cestujících, která bude klíčová zejména v době dopravních špiček. Cílem pilotního provozu je zjistit, zda je v zásadě možné použít technologie rozpoznávání obličeje jako spolehlivý prostředek.

Testování rozpoznávání osob v běžném provozu by mělo ukázat, jak realistické jsou vyhlídky na masové využití této technologie pro identifikaci cestujících při platbě za cestu a na kterých konkrétních stanicích to může být realizováno. Jména stanic, kde bude probíhat pilotní provoz, dosud nebyla zveřejněna.

Rozpoznávání tváří nejen kvůli jízdnému

Uvedený projekt odbavování cestujících není nijak spojen dřívější instalací kamer v moskevském metru, rozpoznávajících cestující za účelem zvýšení bezpečnosti. Tento systém byl spuštěn v únoru loňského roku a už během prvních dvou měsíců údajně přispěl k odhalení devíti hledaných osob.

Systém dokáže rozpoznat lidské tváře a porovnat jejich rysy a znaky s obličeji v databázi hledaných osob. Software analyzuje obraz z kamer, identifikuje lidi a vytváří biometrickou šablonu, kterou poté porovnává z hlediska podobnosti.

Moskevské metro mělo v roce 2018 celkem 255 stanic a celková délka všech dvanácti linek je 381 kilometrů. Každý den přepraví kolem sedmi milionů cestujících a patří tak k nejvyužívanějším dopravním systémům na světě.

Diskuze (21) Další článek: Bitcoin: analýza jeho ceny a prognóza, kam se může ubírat

Témata článku: Technologie, Doprava, Bezpečnost, Rusko, Biometrie, Technologie rozpoznávání, Obličej, Odbavování, Pilotní provoz, Koordinace, Systém rozpoznávání, Rozpoznávání, Rozpoznávání obličejů, Metro, Provoz, Moskva


Určitě si přečtěte

10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

** Deset míst, které nesmíte vidět ve webových mapách ** Jsou to letiště, základny i elektrárny ** Nejvíce míst tají Francie

Jakub Čížek | 14

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

** Vývoj COVID-19 v Česku: nakažení, úmrtí, testovaní, hospitalizovaní ** Mapa podle okresů, přehled podle věku, situace v Evropě i ve světě ** Každý den aktualizované grafy a mapy

Marek Lutonský | 162

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

** Zjistili jsme, kam do cloudu nejvýhodněji uložíte data ** Vytvořili jsme žebříček cen deseti cloudových úložišť ** Ceny se liší - často i velice výrazně!

Karel Kilián | 106

Co když chce Microsoft nahradit Windows Linuxem. Dokážete si to představit?

Co když chce Microsoft nahradit Windows Linuxem. Dokážete si to představit?

** Windows už dávno nejsou pilířem podnikání Microsoftu ** Mnohem více mu vydělává cloud ** Pojďme si trošku zaspekulovat, kam až by to mohlo zajít

Jakub Čížek | 94