V květnu roku 2019 jsme na Živě.cz informovali o německém startupu Lilium, který chtěl do šesti let přijít na trh s létajícími taxíky, jenž si zákazníci budou moci objednávat z aplikace v chytrém telefonu. Firma založená v roce 2015 měla ambiciózní plán – stát se lídrem v oblasti městské letecké mobility díky plně elektrickým strojům s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL).
Lilium vyvinulo stroj s pěti místy pro cestující, který měl na jedno nabití zvládnout vzdálenost až 300 kilometrů a dosahovat cestovní rychlosti kolem 100 km/h. Projekt přitáhl investory z celého světa, kteří přispěli celkovou částkou ve výši 1,5 miliardy eur, a firma získala objednávky na stovky letounů, například ze Saúdské Arábie či britského Volare Aviation.
Návrh na insolvenci
Roky vývoje a testování přinášely nejen pokroky, ale i problémy. V roce 2020 během údržby shořel jeden z prototypů, což vedlo k dočasnému pozastavení testů. Firma navíc postupně spotřebovávala finanční prostředky a kvůli náročnému vývoji a certifikacím nebyla schopná ani zahájit výrobu, natož realizovat první komerční let.
Navzdory úspěšné veřejné nabídce akcií na burze Nasdaq v roce 2021 se Lilium v posledních letech ocitlo ve finanční tísni. Německá vláda přislíbila firmě 100 milionů eur jako státní půjčku, avšak podpora byla nakonec zamítnuta. Firma sice dostala od Bavorska slib na 50 milionů eur, ovšem pouze pod podmínkou, že částka bude zdvojnásobena německým státem, což se nestalo. V důsledku toho je nyní nucena podat návrh na insolvenci.
Když se informace o finančních problémech dostala na veřejnost, akcie firmy reagovaly prudkým poklesem o více než 60 % na 20 centů za akcii. Investoři jako Tencent či Honeywell, kteří do projektu vložili značné finanční prostředky, pravděpodobně budou čelit velkým ztrátám. Lilium nyní zvažuje možnosti, jak postupovat dál, přičemž jednou z variant je prodej aktiv nebo restrukturalizace pod dohledem soudu.
Jinde by měli možná lepší podporu
Odmítnutí německé vlády poskytnout půjčku vyvolalo mezi investory a odborníky na start-upovou scénu rozruch. Kritici poukazovali na to, že v jiných zemích, jako jsou Spojené státy, Čína či Francie, byly konkurenční projekty v oblasti letecké mobility finančně podporovány.
Lilium mělo v plánu postavit ve Francii továrnu na baterie, což bylo vázáno na finance z této země, nicméně ani zde nebyla firma úspěšná. Firma také otevřeně kritizovala německou vládu za nedostatečnou podporu ve srovnání s jinými zeměmi.
Lilium se během několika let podařilo stát se jedním z průkopníků v oblasti technologií eVTOL, ale nedostatečné financování a zdlouhavé regulační procesy vedly k tomu, že firma nedokázala získat potřebné finanční prostředky pro pokračování. Tento příběh ukazuje, jak obtížné je realizovat velké inovativní projekty bez výrazné podpory vlády, a to i v oblasti, která by mohla přinést výrazný pokrok v ekologické dopravě.
Ačkoli se Lilium ocitlo v krizi, vývoj v segmentu městské letecké mobility pokračuje. Konkurenti jako Joby a Archer v USA získali milionové investice a důležité certifikace pro lety s cestujícími. V Evropě se o podobné cíle snaží například Volocopter. Lilium se sice dostalo do finančních problémů, ale zanechalo po sobě důležitou stopu, která může v budoucnu pomoci dalším firmám, jež se rozhodnou překonat překážky a uspět v tomto nadějném, ale náročném odvětví.
Zdroje: lilium.com. techcrunch.com, cnbc.com, theverge.com.