Energie | Vlaky

V Německu vozí cestující první vlaky na vodíkový pohon

  • V Německu začaly vozit cestující první vlaky poháněné vodíkem
  • Soupravy Alstom Coradia iLint ujedou na jednu nádrž 1000 km
  • Během třiceti let by měly z provozu zmizet všechny dieselové vlaky

V německém Dolním Sasku začaly v pravidelném provozu vozit cestující první osobní vlaky na světě poháněné vodíkovými palivovými články. Soupravy Alstom Coradia iLint jezdí na stokilometrovém úseku a díky nulovým emisím mají velkou šanci vytlačit naftové lokomotivy.

Ačkoli je Německo země s velmi rozvinutou dopravní infrastrukturou, stále tam na mnoha místech najdeme neelektrifikované tratě. Až donedávna na nich zajišťovaly provoz vlaky s naftovými motory, které rozhodně nelze označit jako ekologické.

Místo smradlavých dieselů přichází vodík

Francouzský koncern Alstom přinesl odpověď v podobě dvou vlakových souprav Coradia iLint, které byly postaveny v továrně v německém Salzgitteru. Jedná se o první část zakázky ve výši 81 milionů eur (cca 2 miliardy českých korun). Celkem bude do roku 2021 brázdit německé koleje šestnáct těchto vlaků.

Coradia iLint vychází konstrukčně z dieselové verze Coradia Lint 54 a má dynamické vlastnosti srovnatelné se svým méně ekologickým předchůdcem. Zdrojem energie jsou vodíkové palivové články.

Přebytečná energie, která se nepoužije k pohybu vlaku vpřed, je uložena v lithium-iontovém akumulátoru. Relativně malá baterie pomáhá udržovat kontinuitu napájení, stejně jako uchovávat energii ušetřenou z regeneračního brzdění.

Výhodou vodíkových palivových článků je, že na rozdíl od vozidel poháněných bateriemi je doplňování paliva stejně rychlé jako natankování vlaku poháněného fosilními palivy. Dobíjení baterií i v případě aut trvá přinejmenším několik desítek minut, u takto velkého vlaku by se počítalo na hodiny.

Vlak je určen pro přepravu 300 cestujících, má 150 míst k sezení a jeho maximální rychlost je 140 kilometrů za hodinu. Proti naftovým sourozencům vyniká také výrazně tišším provozem.

Do třiceti let přijde konec „nafťáků“

První kusy jsou provozovány německou regionální dopravní společností Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG). Slouží ve sto kilometrů dlouhém úseku se čtyřmi stanicemi: Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Trať byla původně zajišťována dieselovými vlaky.

Aktuálně vlak čerpá vodík z mobilní „čerpací stanice“ v podobě ocelového kontejneru ve stanici Bremervörde. V roce 2021 bude nahrazena stacionární nádrží, a do provozu bude v té době uvedena další řada vodíkových vlaků. Na jednu nádrž souprava ujedete tisíc kilometrů, což postačuje pro celodenní provoz.

Podle šéfky LNVG Carmen Schwabl je elektrický vlak Coradia iLint prvním krokem v realizaci plánu, v jehož rámci bude v příštích 30 letech všech 120 dieselových vlaků vyřazeno z provozu.

„Zkušenosti, které jsme získali v průběhu tohoto projektu, nám v budoucnu pomohou najít životaschopné a praktické řešení problému nahrazení parku starých vlaků.“ uvedla.

Auta na vodík

Automobily s vodíkovými palivovými články se jeví jako možná alternativa k bateriovým elektromobilům. Co je lepší? Tím jsme se na VTM.cz intenzivně zabývali celý týden a vznikl z toho miniseriál článků plných zajímavých informací:

Diskuze (12) Další článek: Novinka Snapchatu: zamíříte foťák na věc a můžete si ji koupit na Amazonu. Kdy to zkopíruje Facebook?

Témata článku: Technika, Doprava, Baterie, Německo, Energie, Obnovitelné zdroje, Ekologie, Auta na vodík, Vlaky, Vodík, Souprava, Přebytečná energie, Čerpací stanice, Příští rok, Dlouhý úsek, Malá baterie, Vlak, Vozidlo poháněných, Alstom, Sasko, Tichý provoz, Doplňování, Fosilní palivo, Česká koruna, Alstom Coradia iLint


Určitě si přečtěte

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

** K odposlechu mozků používáme EEG ** To má ale žalostné informační rozlišení ** Rusům pomohla počítačová neuronová síť

Jakub Čížek | 29

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

** S cenou do 20 tisíc lze vybrat solidní notebook na práci i hry ** Přenosné notebooky nabídnou i kovová těla a rychlý hardware ** Na hraní se hodí více peněz, ale na použitelný základ dvacet tisíc stačí

Tomáš Holčík, David Polesný | 49

Nejlepší příslušenství k počítači. Tipy na osvědčené klávesnice, tiskárny, routery…

Nejlepší příslušenství k počítači. Tipy na osvědčené klávesnice, tiskárny, routery…

** Tipy na klávesnice, myši, routery, tiskárny, sluchátka a další věci k počítačům ** Poradíme, s jakými produkty neuděláte chybu ** Vybíráme jak příslušenství na běžnou práci, tak na hraní her

David Polesný | 22