V Německu vozí cestující první vlaky na vodíkový pohon

  • V Německu začaly vozit cestující první vlaky poháněné vodíkem
  • Soupravy Alstom Coradia iLint ujedou na jednu nádrž 1000 km
  • Během třiceti let by měly z provozu zmizet všechny dieselové vlaky

V německém Dolním Sasku začaly v pravidelném provozu vozit cestující první osobní vlaky na světě poháněné vodíkovými palivovými články. Soupravy Alstom Coradia iLint jezdí na stokilometrovém úseku a díky nulovým emisím mají velkou šanci vytlačit naftové lokomotivy.

Ačkoli je Německo země s velmi rozvinutou dopravní infrastrukturou, stále tam na mnoha místech najdeme neelektrifikované tratě. Až donedávna na nich zajišťovaly provoz vlaky s naftovými motory, které rozhodně nelze označit jako ekologické.

Místo smradlavých dieselů přichází vodík

Francouzský koncern Alstom přinesl odpověď v podobě dvou vlakových souprav Coradia iLint, které byly postaveny v továrně v německém Salzgitteru. Jedná se o první část zakázky ve výši 81 milionů eur (cca 2 miliardy českých korun). Celkem bude do roku 2021 brázdit německé koleje šestnáct těchto vlaků.

Coradia iLint vychází konstrukčně z dieselové verze Coradia Lint 54 a má dynamické vlastnosti srovnatelné se svým méně ekologickým předchůdcem. Zdrojem energie jsou vodíkové palivové články.

Přebytečná energie, která se nepoužije k pohybu vlaku vpřed, je uložena v lithium-iontovém akumulátoru. Relativně malá baterie pomáhá udržovat kontinuitu napájení, stejně jako uchovávat energii ušetřenou z regeneračního brzdění.

Výhodou vodíkových palivových článků je, že na rozdíl od vozidel poháněných bateriemi je doplňování paliva stejně rychlé jako natankování vlaku poháněného fosilními palivy. Dobíjení baterií i v případě aut trvá přinejmenším několik desítek minut, u takto velkého vlaku by se počítalo na hodiny.

Vlak je určen pro přepravu 300 cestujících, má 150 míst k sezení a jeho maximální rychlost je 140 kilometrů za hodinu. Proti naftovým sourozencům vyniká také výrazně tišším provozem.

Do třiceti let přijde konec „nafťáků“

První kusy jsou provozovány německou regionální dopravní společností Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG). Slouží ve sto kilometrů dlouhém úseku se čtyřmi stanicemi: Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Trať byla původně zajišťována dieselovými vlaky.

Aktuálně vlak čerpá vodík z mobilní „čerpací stanice“ v podobě ocelového kontejneru ve stanici Bremervörde. V roce 2021 bude nahrazena stacionární nádrží, a do provozu bude v té době uvedena další řada vodíkových vlaků. Na jednu nádrž souprava ujedete tisíc kilometrů, což postačuje pro celodenní provoz.

Podle šéfky LNVG Carmen Schwabl je elektrický vlak Coradia iLint prvním krokem v realizaci plánu, v jehož rámci bude v příštích 30 letech všech 120 dieselových vlaků vyřazeno z provozu.

„Zkušenosti, které jsme získali v průběhu tohoto projektu, nám v budoucnu pomohou najít životaschopné a praktické řešení problému nahrazení parku starých vlaků.“ uvedla.

Diskuze (12) Další článek: Novinka Snapchatu: zamíříte foťák na věc a můžete si ji koupit na Amazonu. Kdy to zkopíruje Facebook?

Témata článku: Technika, Doprava, Baterie, Ekologie, Německo, Vlaky, Energie, Obnovitelné zdroje, Provoz, Vlak, Naftový motor, Nulová emise, Vodík, Tichý provoz, Euro, Maximální rychlost, Sasko, Příští rok, Přebytečná energie, Pohon, První vlak, Celodenní provoz, Česká koruna, První krok, Čerpací stanice


Určitě si přečtěte

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

** Model raketoplánu Columbia od českého konstruktéra umí i létat ** Obdivuhodný model si vzal 1600 hodin práce ** Podívejte se na fotografie ze stavby a prvního letu

Karel Jeřábek | 20

Pojďme programovat elektroniku: Jak vlastně funguje akcelerometr a gyroskop nejen ve vašem telefonu

Pojďme programovat elektroniku: Jak vlastně funguje akcelerometr a gyroskop nejen ve vašem telefonu

** Každý současný vybavený mobil má akcelerometr a gyroskop ** Jenže co každé z těchto čidel vlastně dělá a jak vypadá? ** Dnes si to vysvětlíme a do hry zapojíme i Airbus A380 a Arduino

Jakub Čížek | 11

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Elektřina se vyrábí v elektrárnách, ale do zásuvek v našich domovech to pak má ještě hodně daleko. Dnes se na tuhle dlouhou cestu podíváme.

David Polesný | 82

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

** Pornografie údajně představuje třetinu internetové obsahu a je technologický tahounem ** Do erotického obsahu postupně zasahuje i virtuální realita ** Kromě vizuálního vjemu se pracuje také na virtuálním uspokojení toho hmatového

Jan Dudek | 29

Jak horko bude ve vašem městě, až vám bude 80 let? Podívejte se, jak se projeví klimatické změny!

Jak horko bude ve vašem městě, až vám bude 80 let? Podívejte se, jak se projeví klimatické změny!

** Srpen byl třetí nejteplejší za posledních více než sto let ** Bude to ale daleko horší, jak ukazuje aplikace NYT ** V Praze vzroste počet horkých dní na čtyřnásobek

Karel Kilián | 21

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

** Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla? ** Tuto otázku zodpověděli odborníci laboratorním pokusem ** Kvadrokoptéra způsobila významné poškození křídla

Karel Kilián | 19


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku