Energie | Vlaky

V Německu vozí cestující první vlaky na vodíkový pohon

  • V Německu začaly vozit cestující první vlaky poháněné vodíkem
  • Soupravy Alstom Coradia iLint ujedou na jednu nádrž 1000 km
  • Během třiceti let by měly z provozu zmizet všechny dieselové vlaky

V německém Dolním Sasku začaly v pravidelném provozu vozit cestující první osobní vlaky na světě poháněné vodíkovými palivovými články. Soupravy Alstom Coradia iLint jezdí na stokilometrovém úseku a díky nulovým emisím mají velkou šanci vytlačit naftové lokomotivy.

Ačkoli je Německo země s velmi rozvinutou dopravní infrastrukturou, stále tam na mnoha místech najdeme neelektrifikované tratě. Až donedávna na nich zajišťovaly provoz vlaky s naftovými motory, které rozhodně nelze označit jako ekologické.

Místo smradlavých dieselů přichází vodík

Francouzský koncern Alstom přinesl odpověď v podobě dvou vlakových souprav Coradia iLint, které byly postaveny v továrně v německém Salzgitteru. Jedná se o první část zakázky ve výši 81 milionů eur (cca 2 miliardy českých korun). Celkem bude do roku 2021 brázdit německé koleje šestnáct těchto vlaků.

Coradia iLint vychází konstrukčně z dieselové verze Coradia Lint 54 a má dynamické vlastnosti srovnatelné se svým méně ekologickým předchůdcem. Zdrojem energie jsou vodíkové palivové články.

Přebytečná energie, která se nepoužije k pohybu vlaku vpřed, je uložena v lithium-iontovém akumulátoru. Relativně malá baterie pomáhá udržovat kontinuitu napájení, stejně jako uchovávat energii ušetřenou z regeneračního brzdění.

Výhodou vodíkových palivových článků je, že na rozdíl od vozidel poháněných bateriemi je doplňování paliva stejně rychlé jako natankování vlaku poháněného fosilními palivy. Dobíjení baterií i v případě aut trvá přinejmenším několik desítek minut, u takto velkého vlaku by se počítalo na hodiny.

Vlak je určen pro přepravu 300 cestujících, má 150 míst k sezení a jeho maximální rychlost je 140 kilometrů za hodinu. Proti naftovým sourozencům vyniká také výrazně tišším provozem.

Do třiceti let přijde konec „nafťáků“

První kusy jsou provozovány německou regionální dopravní společností Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG). Slouží ve sto kilometrů dlouhém úseku se čtyřmi stanicemi: Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Trať byla původně zajišťována dieselovými vlaky.

Aktuálně vlak čerpá vodík z mobilní „čerpací stanice“ v podobě ocelového kontejneru ve stanici Bremervörde. V roce 2021 bude nahrazena stacionární nádrží, a do provozu bude v té době uvedena další řada vodíkových vlaků. Na jednu nádrž souprava ujedete tisíc kilometrů, což postačuje pro celodenní provoz.

Podle šéfky LNVG Carmen Schwabl je elektrický vlak Coradia iLint prvním krokem v realizaci plánu, v jehož rámci bude v příštích 30 letech všech 120 dieselových vlaků vyřazeno z provozu.

„Zkušenosti, které jsme získali v průběhu tohoto projektu, nám v budoucnu pomohou najít životaschopné a praktické řešení problému nahrazení parku starých vlaků.“ uvedla.

Diskuze (12) Další článek: Novinka Snapchatu: zamíříte foťák na věc a můžete si ji koupit na Amazonu. Kdy to zkopíruje Facebook?

Témata článku: Technika, Doprava, Německo, Baterie, Energie, Ekologie, Vlaky, Obnovitelné zdroje, Vodík, První vlak, Úsek, Palivový článek, Příští rok, NEM, Dlouhý úsek, Čerpací stanice, Vodíkový pohon, Velká šance, Fosilní palivo, Doplňování, Česká koruna, Malá baterie, Pohon, Vlak, Naftový motor


Určitě si přečtěte

7 nejvýkonnějších jaderných elektráren světa: Temelín ani Dukovany si neškrtnou

7 nejvýkonnějších jaderných elektráren světa: Temelín ani Dukovany si neškrtnou

** Představíme vám sedm nejvýkonnějších jaderných elektráren ** Srovnáme je s Temelínem, Dukovany a největší solární farmou ** Naznačíme, kde tkví hlavní výhody tohoto zdroje elektřiny

Karel Kilián | 115

Windows 10 budou mít kompletní linuxové jádro. Zatím jen pro vývojáře

Windows 10 budou mít kompletní linuxové jádro. Zatím jen pro vývojáře

** Desítky si budou ještě více rozumět s Linuxem ** V létě získají jeho jádro pro vývojáře ** Microsoft představí také Windows Terminal

Jakub Čížek | 84

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

** V březnu došlo k tragické nehodě Tesly Model 3 ** NTSB vydala předběžnou vyšetřovací zprávu ** V okamžiku havárie jel vůz v režimu Autopilota

Karel Kilián | 119

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

** Sonda LRO pořídila z oběžné dráhy Měsíce zajímavé snímky ** Jsou na nich vidět artefakty všech misí programu Apolla, které přistály na povrchu Měsíce ** Jde například o části lunárních modulů, rovery a dokonce i vlajky

Petr Kubala | 80