V Německu vozí cestující první vlaky na vodíkový pohon

  • V Německu začaly vozit cestující první vlaky poháněné vodíkem
  • Soupravy Alstom Coradia iLint ujedou na jednu nádrž 1000 km
  • Během třiceti let by měly z provozu zmizet všechny dieselové vlaky

V německém Dolním Sasku začaly v pravidelném provozu vozit cestující první osobní vlaky na světě poháněné vodíkovými palivovými články. Soupravy Alstom Coradia iLint jezdí na stokilometrovém úseku a díky nulovým emisím mají velkou šanci vytlačit naftové lokomotivy.

Ačkoli je Německo země s velmi rozvinutou dopravní infrastrukturou, stále tam na mnoha místech najdeme neelektrifikované tratě. Až donedávna na nich zajišťovaly provoz vlaky s naftovými motory, které rozhodně nelze označit jako ekologické.

Místo smradlavých dieselů přichází vodík

Francouzský koncern Alstom přinesl odpověď v podobě dvou vlakových souprav Coradia iLint, které byly postaveny v továrně v německém Salzgitteru. Jedná se o první část zakázky ve výši 81 milionů eur (cca 2 miliardy českých korun). Celkem bude do roku 2021 brázdit německé koleje šestnáct těchto vlaků.

Coradia iLint vychází konstrukčně z dieselové verze Coradia Lint 54 a má dynamické vlastnosti srovnatelné se svým méně ekologickým předchůdcem. Zdrojem energie jsou vodíkové palivové články.

Přebytečná energie, která se nepoužije k pohybu vlaku vpřed, je uložena v lithium-iontovém akumulátoru. Relativně malá baterie pomáhá udržovat kontinuitu napájení, stejně jako uchovávat energii ušetřenou z regeneračního brzdění.

Výhodou vodíkových palivových článků je, že na rozdíl od vozidel poháněných bateriemi je doplňování paliva stejně rychlé jako natankování vlaku poháněného fosilními palivy. Dobíjení baterií i v případě aut trvá přinejmenším několik desítek minut, u takto velkého vlaku by se počítalo na hodiny.

Vlak je určen pro přepravu 300 cestujících, má 150 míst k sezení a jeho maximální rychlost je 140 kilometrů za hodinu. Proti naftovým sourozencům vyniká také výrazně tišším provozem.

Do třiceti let přijde konec „nafťáků“

První kusy jsou provozovány německou regionální dopravní společností Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG). Slouží ve sto kilometrů dlouhém úseku se čtyřmi stanicemi: Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude. Trať byla původně zajišťována dieselovými vlaky.

Aktuálně vlak čerpá vodík z mobilní „čerpací stanice“ v podobě ocelového kontejneru ve stanici Bremervörde. V roce 2021 bude nahrazena stacionární nádrží, a do provozu bude v té době uvedena další řada vodíkových vlaků. Na jednu nádrž souprava ujedete tisíc kilometrů, což postačuje pro celodenní provoz.

Podle šéfky LNVG Carmen Schwabl je elektrický vlak Coradia iLint prvním krokem v realizaci plánu, v jehož rámci bude v příštích 30 letech všech 120 dieselových vlaků vyřazeno z provozu.

„Zkušenosti, které jsme získali v průběhu tohoto projektu, nám v budoucnu pomohou najít životaschopné a praktické řešení problému nahrazení parku starých vlaků.“ uvedla.

Diskuze (12) Další článek: Novinka Snapchatu: zamíříte foťák na věc a můžete si ji koupit na Amazonu. Kdy to zkopíruje Facebook?

Témata článku: Technika, Doprava, Obnovitelné zdroje, Německo, Baterie, Vlaky, Energie, Ekologie, Vodík, Bombardier, První část, První krok, NEM, První kus, Palivový článek, Euro, Provoz, Dlouhý úsek, Vlak, Příští rok, Vlaková souprava, Tichý provoz, Malá baterie, Vozidlo poháněných, Přebytečná energie



22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt, Ďábelská svůdkyně, Nebezpečné hry, Dvojitý milenec. Exkurze do historie subžánru erotických thrillerů, v němž se napětí mísí se vzrušením.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

** Materiál „Kit 300“ představuje vizuální i termální kamufláž ** Dokáže zablokovat tepelné vyzařování maskovaného vojáka či třeba stroje ** Velký kus materiálu Kit 300 může ukrýt vozidlo až do velikosti Hummeru

Stanislav Mihulka
IzraelMateriálArmáda
Jak získat fyzičku v obýváku. Pár tipů na technologie pro domácí sportování

Jak získat fyzičku v obýváku. Pár tipů na technologie pro domácí sportování

Omezený provoz posiloven, zimních stadionů nebo bazénů naší fyzičce příliš neprospívá. Pokud navíc máte potíž s motivací ke cvičení doma, zkuste některou z technologií, které domácí tréninky zpříjemní i zefektivní.

Stanislav Janů
Sport
Utajovaný a nakonec zrušený. Podívejte se na systém Andromeda OS, na němž měl běžet Microsoft Surface Duo

Utajovaný a nakonec zrušený. Podívejte se na systém Andromeda OS, na němž měl běžet Microsoft Surface Duo

** Microsoft chtěl Surface Duo původně vydat s vlastním systémem ** Vypadal jako Windows Phone, přezdívalo se mu Andromeda OS ** A na prototypu můžete vidět, jak systém vypadá v praxi

Martin Chroust
PrototypWindows
„Hvězda smrti“ překvapila. Saturnův Mimas možná má skrytý oceán

„Hvězda smrti“ překvapila. Saturnův Mimas možná má skrytý oceán

** Někteří vědci se domnívají, že na Saturnově měsíci Mimasu se nachází vnitřní oceán ** Mají-li pravdu, byl by Mimas třetím měsícem Saturnu s podpovrchovým oceánem ** Je ironií, že badatelé se původně snažili prokázat pravý opak

Stanislav Mihulka
OceánSaturnMěsíc
Zlatý řez ve fotografii

Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček
Fotoškola