V Německu začaly jezdit tahače s pantografy. Využívají první kus elektrifikované dálnice

V Německu začala v ostrém provozu fungovat první elektrifikovaná dálnice s trolejovým vedením. Hybridní tahače s pantografy na ni mohou sbírat elektřinu, což pomůže snížení produkovaných emisí oproti běžnému provozu pouze na spalovací motor. 

Elektrifikováno je zatím jen 5 km dálnice A5 jižně od Frankfurtu, nicméně v obou směrech. Testovací tahače už se po ní proháněly dříve, nyní se ale hledal dopravce, který by ji využíval v reálném provozu. Prvenství si nakonec připsala spediční firma Spedition Schanz, která přes daný úsek jezdí několikrát denně tam a zpět, protože zajišťuje pravidelný převoz barev mezi nedalekými firmami.

První kamiony v běžném provozu

Pro využití elektrifikované dálnice je pochopitelně nutné vlastnit patřičně vybavený tahač. Tím je model Scania R 450 v hybridním provedení a na trase jich bude jezdit 15. S náklady na pořízení pomohla dotace od německého Spolkového ministerstva životního prostředí, které vývoj elektrifikovaných dálnic podporuje.

Stávající provoz zajišťovaný Spedition Schanz sice už bude ostrý v tom smyslu, že se bude na trase pravidelně přepravovat zboží, ale v zásadě jde o test v reálném provozu, který by měl potvrdit teoretickou účinnost a ekonomiku tohoto způsobu přepravy. 

Další zkušební cesta bude v oblasti Schleswigu-Holsteinu na dálnici A1 poblíž přístavního města Lübeck, na níž má být provoz zahájen v létě příštího roku. Třetí testovací úsek pak má být v Bádensku-Württembersku na silnici B462 otevřen začátkem roku 2020. Přibývat bude také přepravců. 

Pod vedením jede na elektromotor

A jak to vlastně funguje v praxi? Tahač je vybaven hybridním pohonným ústrojím, což znamená, že vedle klasického spalovacího motoru je připraven i elektromotor. Jakmile tahač najede pod elektrifikovaný úsek a vysune pantograf, přepne se pohon na elektrický a tahač v tu chvíli funguje jako trolejbus. Maximální rychlost v tomto režimu je 90 km/h.

Klepněte pro větší obrázek

Když je dodávané energie více než je potřeba na samotný pohon, dobíjejí se zároveň ještě i baterie. K dobíjení akumulátoru dochází také rekuperací při brzdění, což je účinné především při táhlých sjezdech. 

„Když začne nákladní vozidlo předjíždět jiný automobil nebo elektrifikovaná část dálnice končí, pantografový sběrač se sám spustí. Elektromotor bude i nadále poháněn energií z akumulátoru tak dlouho, jak jen to bude možné. Po předjetí se může řidič vrátit do elektrifikovaného jízdního pruhu,“ upřesňuje způsob provozu v praxi Viktor Tamayo ze Scanie. 

Cesta ke snížení škodlivin i nákladů

Podobné pokusy probíhají také ve skandinávských zemích, Německo však nyní vývoj zrychluje a nasazuje systém do praxe. Ukazuje se totiž, že vede ke snížení produkce škodlivin do ovzduší a také ke snížení nákladů za přepravu. Pokud se toto nyní potvrdí na testovacích úsecích, je velmi pravděpodobné, že se vedení u německých dálnic stane zcela běžné. 

Systém má ale i své nevýhody. Nejvíce je kritizován fakt, že kolem dálnice najednou stojí řada betonových sloupů, které mohou v případě nehody způsobit vážné komplikace. Dálnice v takových úsecích musí být vybaveny zesílenými svodidly. To dále zvyšuje už tak nemalé náklady na vybudování systému.

Sporná je rovněž tradiční otázka elektromobility, zda pouze nedochází k přesunu produkce škodlivých látek z dálnice do elektrárny. V případě kamionové dopravy je však jednoznačně čistší provoz na elektřinu, i kdybychom brali v úvahu výrobu v uhelných elektrárnách. V Německu už však podíl elektřiny z obnovitelných zdrojů dosáhl na 40 % z celkové produkce a nadále stoupá. 

Diskuze (106) Další článek: Jak funguje odložená platba?

Témata článku: Elektromobily, Doprava, Německo, Scania, Trolejbus, DAL, Tahač, Úsek, Pantograf, Elektromotor, Snížení, Jez, Dálnice, Provoz, Frankfurt, Reálný provoz



Už nikdy nekopírujte a nevkládejte příkazy z webových stránek – můžete tak ohrozit Windows i Linux

Už nikdy nekopírujte a nevkládejte příkazy z webových stránek – můžete tak ohrozit Windows i Linux

** Kopírujete někdy příkazy z webových stránek? ** Pak byste toho měli hodně rychle nechat! ** Můžete totiž zkopírovat škodlivý kód

Karel Kilián
KódJavascriptBezpečnost
Icarus zjemňuje podmínky. Permanentní ztráta postavy se hráčům nezamlouvala

Icarus zjemňuje podmínky. Permanentní ztráta postavy se hráčům nezamlouvala

Už jste také zařvali na nehostinné planetě bez možnosti pokračovat?

Michal Maliarov
IcarusSurvival
Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

** Materiál „Kit 300“ představuje vizuální i termální kamufláž ** Dokáže zablokovat tepelné vyzařování maskovaného vojáka či třeba stroje ** Velký kus materiálu Kit 300 může ukrýt vozidlo až do velikosti Hummeru

Stanislav Mihulka
IzraelMateriálArmáda
Nový americký dělostřelecký systém zlomil rekord nejrychleji vystřeleným projektilem

Nový americký dělostřelecký systém zlomil rekord nejrychleji vystřeleným projektilem

** Nový dělostřelecký systém U.S. Army před časem zlomil rekord v rychlosti výstřelu ** Umožnila to speciální hnací náplň munice ** Za účelem jejího vývoje byl postavený pozoruhodný balistický simulátor (BSIM)

Stanislav Mihulka
RekordyZbraněArmáda
Zapomeňte na ropu a uhlí, Evropa chce vyrábět petrolej a naftu ze vzduchu
Jakub Čížek
EnergetikaEvropaObnovitelné zdroje
Utopili jste telefon? Ještě není vše ztraceno. Poradíme, jak ho zachránit

Utopili jste telefon? Ještě není vše ztraceno. Poradíme, jak ho zachránit

** Voděodolnost dnes ještě stále není samozřejmost u všech telefonů ** Polití či utopení tak může telefon nenávratně zničit ** Poradíme, co v takových případech dělat a jak jej zachránit

Martin Miksa
Tipy a trikyVideo
Na některých telefonech s Androidem půjde vypnout 2G sítě. K čemu je to dobré?

Na některých telefonech s Androidem půjde vypnout 2G sítě. K čemu je to dobré?

** 2G sítě jsou s námi již 26 let, za tu dobu se však mnohé změnilo ** Google v USA umožňuje u Androidů vypnout 2G sítě ** V Česku si musíte pomoci samostatnou aplikací

Martin Chroust
2GMobilní sítěAndroid
Dead Drops: Nejpomalejší internet na světě je připravený pro planetu po apokalypse

Dead Drops: Nejpomalejší internet na světě je připravený pro planetu po apokalypse

** V roce 2010 se začala rodit síť mrtvých schránek Dead Drops ** Byly jich tisíce, časem se na ně ale zapomnělo ** Vypravili jsme se ke schránce č. 595, která funguje dodnes

Jakub Čížek
ZajímavostiÚložiště