Takze vsude se v ramci bezpecnosti od dalnic odstranuji nebezpecne veci (u nas proflaknute billboardy), ale kvuli elektromobilite ted k dalnicim nainstalujeme kazdych 50 metru ocelovy sloup.
Vy jste teda demagog. Ano, kvůli bezpečnosti se odstraňují sloupy. Ale když řeknete A, měl byste říct i B. Odstraňují se sloupy nesoucí reklamu, která je z principu navržena tak, aby přilákala pozornost, což není na dálnici a u řidičů, žádoucí jev. Na sloup trakčního vedení se podíváte jednou a za druhý pohled už vám stát nebude, tedy nebude poutat pozornost. Jeho nebezpečnost bude spočívat pouze v tom, že do něj někdo vletí, ale pokud to nebude zrovna scéna z Kobry 11, tak by ho měly zbrzdit svodidla.
Už jsem to tu psal, že Němci si s elektromobilitou poradí. Tohle samozřejmě není jediná vychytávka, Němci umí řešit problémy komplexně. Zatím my budeme dokola diskutovat jak to nejde a proč to nejde, až nám ten vlak definitivně ujede.
No, v to pevně doufám, že nám vlak s takovými hovadinami ujede. A doufám že hodně daleko. 😝
Oni budou energeticky nezávislí, doprava a vše ostatní pojede na obnovitelné zdroje. Zato až nám jednou dodavatelé drasticky zvednou ceny ropy, plynu a uranového paliva, jakože to se může klidně stát při nepříznivém vývoji ve světě, budeme nahraní. Dnes se smějeme my, pak se budou smát oni, těm tam všechno bude šlapat a nebudou mít problém.
Cha cha cha, prý "energeticky nezávislí". Tím myslíte nezávislí na ruském plynu a na elektřině z našich atomovek? Tak vtip dne bychom už měli. 😀
No rozhodně budou nezávislejší než my. Hezky se smějete, ale znáte to - kdo se směje naposled ...
Momentálně je zachraňujeme my a Poláci, jinak by u nich byl blackout na denním pořádku.
Samozřejmě, než dokončí vývoj všech těch nových technologií a přizpůsobí přenosovou soustavu, což samozřejmě vyžaduje spoustu času a ohromné náklady, proč nevyužít levnou elektřinu od nás? Až ale budou se vším hotovi, budou za vodou. A my? Pokud přijde světová krize a prudce stoupnou ceny ropy, plynu a uranu, budeme v kýbli ...
Oni jen tak nebudou hotoví, protože jiná grupa "zelených" blokuje stavbu VVN vedení od Severního moře do Bavorska a Porúří neb to kazí vzhled krajiny. Zatím to zachraňují naše vedení díky tomu, že je komunisti správně nadimenzovali soustavu.Uhlí máme dost, uran jen tak nezdraží, továrny na zpracování jsou postavené, odbyt se v Evropě zvyšovat nebude, naopak.
No jasne, hned co vymyslej hodinky z vodotryskem, budou uplne za vodou a my uplne v haji. :o)))))))Sypou penize do kanalu a jeste maji pocit, ze zachranujou lidstvo. Popisuje se to jednim hezkym neologismem: greteni.
Jasně že si poradí... Ty statisíce vysoce kvalifikovaných pasáků koz a ovcí, co si tam natáhli, posadí na rotopedy se zabodovaným dynamem a elektriky budou mít na rozdávání...
To sa jednemu nechce verit , ze takuto hovadinu vymyslia nemci.B-] A este jedna vec. Su tu zeleznice, ktore su schopne prepravovat naraz naklad desiatok tahacov. Nie my vybudujeme dalsie autozeleznice. Gott, wo der gesunde Menschenverstand blieb?
Názor byl 1× upraven, naposled 28. 7. 2019 21:09
Píšete o železnici - naše železnice jsou z valné části oproti těm německým v hrozném stavu. Navic nyní se v Německu bude do údržby železničních tratí masivně investovat, takže ten rozdíl bude ještě markantnější. A pokud zůstaneme u silnic a dálnic, o tom v jakém jsou stavu u nás se snad nemusím podrobněji rozepisovat. Jo, kritizovat jiné to umíme, bohužel to je tak asi jediné co nám jde dobře ...
proc v CR neopravit zeleznici? misto budovani takovyho podivnyho hybridu?
A kde jste přišel na to, že se to má u nás budovat? 😀 U nás to bude tak, že se toto nepostaví, ale neopraví se ani ta železnice. Lidi se totiž vzájemně uštěkají a vyargumentují se až na pokraj občanské války (internetové, protože v reálném světě se u nás názory neprojektují na nic, nikam a o ničem).
Osobně jsem zvědavý, kam až nařízení melounů u kormidla (na povrchu zelený, uvnitř rudý) zajde v případě armádních vozidel. Za příklad demence lze uvést nařízení pro nákup nové techniky, která musí být parkována vždy na místě s porézním základem z vysoce absorpčních materiálů (například velmi drahý Wapex). Z důvodu minimalizace emisí požadují pro obrněnou techniku hybridní pohon (dieselový motor doplněný bateriemi). Argumenty vysoké nebezpečnosti pro posádku v případě zásahu, prostorové omezení korby, zatížení korby, odstranění pancéřování ... nejsou důležité. Dále je důležité, aby bylo prostředí uzpůsobeno více pro ženy než muže a další nesmysle. Samozřejmě elektrický pohon by jistě měl své výhody (logistické zabezpečení pohonných hmot), ale to by musel existovat přijatelný systém elektrického pohonu. Bohužel, nařízení už bylo začleněno do budoucích nákupů vojenské techniky (vztahuje se i na další provoz a modernizaci obrněných vozidel Puma a tanků Leopard). Uzavřené dekontaminační a mycí boxy lze považovat za ospravedlnitelné náklady (to jest finanční položky, které se vztahují k nákupu techniky a jejího provozu). Německo je dobrým příkladem extrémní debility - mezi prvními obětmi nastupujícího režimu bychom našli logiku, argumenty a zdravý rozum.
Názor byl 1× upraven, naposled 28. 7. 2019 20:47
V okamžiku konfliktu v první řadě odejde zásobování elektrickou energií. Stačí se podívat na Krym. Odpálení několika stožárů mělo devastující účinek na fungování. A to byl mír a nebyl problém cokoli opravovat či budovat, žádné letecké útoky. Když dojde palivo, stačí pár kanystrů a během pár minut se jede dál. Chci vidět, jak se budou nabíjet baterie, z čeho a jak dlouho.Armády se budou muset dohodnout, že se bude válčit vždy v lichý den, v sudý se bude nabíjet a v neděli pojedou ženské domů se umýt a vyprat.
Shrnul bych to do jedné věty. Naprostá neznalost a nedostatek realizovatelné představivosti. Na zbytek nemá smysl reagovat, protože ironií osudu kritizuji shodné nevýhody současných řešení. To Vás očividně ani nenapadlo, ale hlavně, že jste si ulevil. Ergo, ztrácel bych jen čas. P.S.: V dnešních podmínkách potřebujete k zásobování základny výkonné zdroje energie a není problém dovézt a zprovoznit malou jadernou elektrárnu o velikosti kontejneru, se kterým můžete "o kousek popojet". Civilní a armádní mobilní infrastruktura jsou odlišné pojmy.
Myslím, že nejsme ve při.
To je zase rovnák na ohýbák. Šílená investice do infrastruktury, komplikovaná a drahá konstrukce náklaďáků. Za deset patnáct let se v pohodě můžou baterie dostat na stejnou energetickou hustotu jako má nafta a toto celé půjde do prdele.Proč se pořád ekologové musí vydávat slepými cestami místo těmi reálnými?
O tom co je slepá cesta rozhoduje právě to, zda se ta hustota zvedne, což není zrovna jisté. Možná to není ani možné. Pak budou troleje lepší varianta.
Kamion jedoucí třeba od nás do Španělska nikdy nebude mít tak velkou baterku a baterie tak rychle dopředu nepůjdou. Stačí se podívat do historie na ceny a kapacity baterií, je to evoluce nikoli revoluce. Kamiony budou autonomní, takto pojedou naráz a nemusí nikde zastavovat.
A to zvýšení kapacity akumulátorů jste vyvěštil z čeho?
Na Krymu jezdí od roku 1959 nejspíš dodnes trolejbus z Jalty do Simferopolu. Cca 80 km.
Ano, ano. Taky do Alušty - tj. na dvě místa. Do Sevastopole už nevím.
Kilometr dálnice stojí cca. 200 - 300 milionů korun, kilometr elektrifikované železnice taktéž.https://www.auto.cz/ceny-dalnic-prachy-v-prac... ... http://www.cedop.info/blog/spanelska-lekce-cesk... ... Kdyby se kontejnery, které se vozí na návěsech za tahači přesunuly na železnici, bylo by to mnohem lepší řešení. Už před 30 lety se uvažovalo o železničních kontejnerových terminálech.
Jenže železnice je už i tak vytížená a není tak flexibilní.
Problém je hlavně ta flexibilita - co trvá kamionem den a jednou naložite a jednou vyložíte, to trvá po železnici týden a xy krát překládáte.
Stačí se podívat na nádraží. Kolik je tam vidět nákladních vlaků? Za komoušů tam bylo plno, přes den jezdily hlavně osobáky a v noci duněly náklaďáky + sem tam rychlík. Vlečka byla do každé fabriky, teď se ruší. Jasné hlasování nohama.
To vše lze dnes už vyřešit plánováním přepravy - existují spousty programů, které zvládnou vyskládat kontejnery do nákladní soupravy/souprav, aby se postupně na trati od konce odpojovaly a byly k dispozici na daném místě v potřebné době.Dříve k tomu nebylo tolik SW ani HW možností.
Kontejnerový systém je určen na překládání, nikoli na přepojování vagónů. Vlak přijede na překladiště, tam se kontejnery přehází na vlaky, které jedou jinam popř. na auta na posledních pár km k odběrateli.To, že se to neděje, je jiná věc. Ale ekonomicky je to stavěné takhle. Teoreticky by to měly zvládnout automatické jeřáby.
Zdroje energie v Německu:https://en.wikipedia.org/wiki/File:Power-generatio... ... https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Ge... ... https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Germany...
"čistší elektrárny obvzlaste v Německu" Tak určitě, to je to Německo, co v rámci ideoekologie navýšilo podíl fosilních zdrojů a patří naopak k těm špinavějším státům?
Ze všech možných řešení vybrali to nejhorší.Elektrifikace tisíců kilometrů dálnic bude stát majlant, stejně jako jejich údržba. Minimálně do doby než se to rozšíří, budou muset jezdit kamiony s dvojím pohonem a dvojími problémy. A navíc to nikdy nebude moci jezdit mimo Německo.V kombinaci s příšerným plánem na odstavení jaderných elektráren a větší závislosti na špinavém uhlí a plynu dodávaným z totalitního nestabilního Ruska je to jako střelit se do nohy.To měli raději spolupracovat s výrobci náklaďáků a zafinancovat vývoj bateriové platformy a výrobu baterek v Evropě, která bude zapotřebí tak jako tak, protože pantograf na osobák nepřiděláš. A i na ty hybridy budou baterie potřebovat.To už i ten vodík by pro nákladní dopravu byl lepší řešení.
Názor byl 3× upraven, naposled 28. 7. 2019 13:05
Pro Německo není bezpečnost prioritou. Je to vidět u migrace a nyní u energií. Plán je mít větrníky a soláry a na zimu plyn z Ruska. Jaderka musí běžet furt, aby se vyplatila, nelze ji kombinovat se soláry a větrníky.Ceny bateríí klesají neustále. Ale je to evoluce, ne revoluce. Je to podobné jako s procesory nebo solárními panely. Stačí jen počkat a budou lepší.Vodík je drahý na výrobu, bouchá, nejsou plničky, špatně se skladuje, ...
Nesouhlasím. Výhledově jsou elektromobily nevyhnutelné, baterie mají zásadní nevýhody a omezení což troleje docela elegantně řeší.Ohledně zavádění to vidím spíš tak, že jak se bude rozšiřovat pokrytí, tak velké spedice uvidí, že nějaké procento jejich přepravy je už po zasíťovaných trasách, takže můžou koupit takové procento tahačů třeba v rámci běžné obnovy vozů. V takovém scénáři nejsou hybridy nutné.S nástupem autonomních vozů to bude moci jezdit prakticky nonstop.
Pokud budou tahače vozit 2 těžké soustavy (motor+nádrž a elektromotory+baterie), tak bude účinnost celku vepsí. Celá ta hmota se musí rozjet, což stojí spoustu energie a potom zabrzdit, kdy rekuperací si moc nepomůžeme, odnesou to destičky.
Však popisuju scénář, ve kterém nejsou hybridní tahače nutný. Měl by stačit el. motor a relativně malá baterie. Popravdě nevim jakou má hmotnost sběrač a další zařízení k tomu, ale tipuju, že to bude lehčí než ostatní varianty.Takový auto si začnou kupovat spedice které vědí, že některé jejich trasy už jsou zadrátované a postupně se to bude rozšiřovat.
To je vidět, že nevíš nic o spedicích. Obvykle řidič při odjezdu neví, kudy se bude vracet a co poveze nazpět.
Ale já nemluvím o "obvykle", ale o té části dopravy, kde je pořád stejná trasa, stejné zboží. Nebo snad chceš říct, že nic takového neexistuje?
Vlastně můžu za tebe rovnou odpovědět, protože navzdory tvému unáhlenému dojmu něco přece jen vím. Potkal jsem řidiče, kteří jezdí 20 let tu samou trasu každý týden tam a zpět, takže to evidentně problém nebude.
Kolik takových je? Porovnej s náklady na ty trolejbusy a všechno kolem. Dovedeš si přestavit, jak bude vypadat parkoviště?Dobře. Elektrifikujmež D1. Cokoli se tam stane, tak kamiony zůstanou stát, protože kamiony se nevyhnou po objížďkách, jelikož tam nepovedou troleje. Zůstanou stát 6 hodin, než se odstraní havárie. Potom zůstanou stát, jelikož jim skončí výkon. Vyjedou až druhý den. Zboží nedorazí včas. Jelikož fabriky už jedou na systém Just-in-Time, tak se také zastaví, protože nebudou mít z čeho dělat. Už jsem zažil, že to vozili letecky po krabicích bez ohledu na náklady. Žádná spedice si nemůže dovolit mít 2 sady aut, jednu, když elektrifikace funguje a druhou s normálními motory, když nefunguje.
Evidentně jsi dobrý v kritickém úsudku pokud potřebuješ dokázat, že něco nejde. Stejně tak to zkus v opačném směru. Napovím namátkou třeba ta objížďka na D1 - když tam bude baterie na zhruba 50km, tak nehodu dokáže objet taky.
Ale jo, pokud to bude v budoucnosti fungovat jako autonomni system, jezdici v nocnim rezimu, tak proc ne.Bohuzel stale plati (a jak bylo zmineno v clanku), nejprve je potreba zrusit vsechny uhelne elektrarny, aby se elektrina mohla brat jako EKO... (a tim je mysleno opravdu vsude, nakupovat elektrinu z jine zeme, kde se vyrabi v uhelne elektrarne taky neni eko :) ).
I elektřina z uhelné elektrárny je více eko než spalovací motor.
Aha, to jako ze kdyz si koupi odpustky na prekroceni limitu, tak je to papirove OK ? A druha vec. Nemel by se brat v uvahu i pocet kilometru? Pokud mam spalovaci motor a ujedu rocne jen 5 tisic kilometru, tak jsem horsi nez kdyz nekdo s Teslou ujede rocne 50 tisic kilometru?
Uhelná elektrárna není ekologická, ale z mého pohledu jde hlavně o to, kde k tomu znečištění dochází. Spalovací motor auta dostane z výroby výfuk opatřený katalyzátorem a šmytec, někteří už pak mění jen žárovky a pneumatiky. Právě na místě, kde teď pracuji, projede každý den tisíce aut a když jdu ve špičce pěšky, tak ta pomalu popojíždějící kolona aut způsobí, že skoro vidím vzduch, který jsem nucený dýchat.Chápejte, že v tomto ohledu je pro mě elektromobil ekologický, i když jeho energie pochází z uhelné elektrárny. Ale vzduch znečištěný touto elektrárnou nejsem nucený dýchat v takových koncentracích, protože stojí a funguje v mnohem méně obydlených oblastech a má průběžně udržovaný provoz a je schopna dosahovat vyšších účinností.Samozřejmě by bylo nejlepší, kdyby se uhelné elektrárny nahradily, ale k JE jsem skeptický. Všude na světě dochází k obrovským zpožděním a prodražování jejich výstavby.Četl jsem komentář, kde autor píše, že rozšíření JE Temelín by stálo 500 miliard, prodražení ve světě se pohybuje až k hodnotě 300% proti plánu (přičemž není důvod si nemyslet, že bychom byli výjimka, nebo že by se to u nás o tolik neprodražilo) a zároveň se neustále čeká na další ekonomickou krizi. Vybudovaná elektrárna by vyráběla elektrickou energii, kterou bychom levně mohli prodávat němcům do továren s minimální marží a přidanou hodnotou a kteří pak vyrobí automatickou pračku, auto, cokoliv, což prodají nám s obrovskou marží a přidanou hodnotou. Musím říct, že mi jeho argumenty dávají smysl.
Proč si myslíte, že bychom elektřinu prodávali LEVNĚ?
Je to úvaha založená na tom, že elektrická energie se velice špatně skladuje a co neuložíte nebo nedodáte, to se ztratí jako teplo bez užitku, zároveň JE prostě nevypnete z minuty na minutu a tak je potřeba vyrobenou elektřinu prodat. Nemůžete ji prodat až ji vyrobíte, takže ji prodáváte na základě očekávané poptávky a snažíte se tu poptávku co nejvíce stabilizovat. K tomu se používají dlouhodobé smlouvy, kdy se odběratel zaváže k danému odběru, nebo aukce. Ani jeden z prostředků nevede na vysoké ceny, naopak, odběratel očekává nižší cenu za jednotku. V podstatě se ale nedá říct, že by výrobce elektrické energie měl všechna esa v ruce. Museli bychom mít monopol a to nemáme.Další částí mé úvahy je to, že elektřina je výrobní zdroj s nízkou přidanou hodnotou. Pokud bude drahá pro výrobce, tak tento to nejspíše zohlední v prodejní ceně zboží s vysokou přidanou hodnotou a tyto budou pro nás (spotřebitele, kteří už ze svých daní zafinancují dostavbu JE) dražší. Ideální by bylo, kdyby se dostavba Temelína zaplatila z výnosů z investic do výzkumu a průmyslu v ČR. Ale všichni víme, že to je nereálné a zaplatí se to z daní z naší domácí spotřeby a ze zahraničních úvěrů.
me se to libi, myslim ze je to dobra vec, jen tech 5 km se me zda strasne malo na prakticky provoz, to jsem chapal jen v tom prvnim zkusebnim obdobi. dal bych tam tak 20 km, pak 50 km mezeru, pak dalsich 20 km, potom stejne na dalsi dalnice a potom useky prodluzovat.
A jak se platí odběr? 😀
Zatím asi nijak. Nicméně se dá velice jednoduše udělat mýtné. Spotřebu v kamionu lze také změřit.
asi ma kamion elektromer, doma ho mame taky :)
Jo, ale domu ti jen tak někdo nepříjde a nenapíchne se. Tady si pojedeš po dálnici a napojíš se 😀
Vlaky, trolejbusy a tramvaje také troleje mají. A u nich jsou intenzity dopravy nižší než u frekventovaných částech dálnice.Troleje mají budoucnost, škoda jen, že nelze podobně nabíjet i osobní auta.
Prečo nie? Rychle (lave) pruhy by mali trolej nižšie
niesom si isty ci by to bolo pouzitelne pri vysokych rychlostiach a na gumennych podvozkoch aut. predsalen su vlaky na kolajach omnoho presnejsie, tvrdsie a maju standardizovane rozmery
Poměr váhy trolejového zařízení a transformátoru ku celkové hmotnosti vozidla je asi značně horší. Mimo to osobáky se nepohybují zdaleka tak stabilně a plynule.
A pak ty kamiony budou předjíždět jak? 😁 Používej mozek, šmudlo.
nijak a tak je to spravne. pouzivej mozek smudlo 😁
Přesně. Protože když jeden zastaví, má stát celá dálnice.Máme tady v ČR na to prototypový provoz, jmenuje se D1. Předjíždět i objíždět se tam smí, ale občas se v rámci testu sebere pro tento manévr prostor, a pak se celá republika dívá, jak to dopadá. Když máte 20km kolony ve dvou pruzích při velikosti 10m na auto (auto + rozsetup) s průměrnou obsazeností 1.5 člověka na auto, sedí vám v té koloně 6 000 lidí.Řekněme, že tam prosedí průměrně 2 hodiny, to je 12 000 člověkohodin. A řekněme, že superhrubá mzda, respektive hodinový výkon toho člověka, je 300Kč (to jsem asi dost podcenil). Právě jste vytvořil škodu 3 600 000Kč, protože jste někomu znemožnil objet stojící kamion.
Takže až tam vjede nějaký idiot s kamionem, který bude kašlat na předpisy (a že s těmito řidiči jsou problémy po celé Evropě je snadno dohledatelné), tak ti to zastaví všechen provoz. Navíc ta bezpečnost, kdy ve stokilometrové rychlosti osobák vlítne do urvaných trolejí. Skvělý nápad.
A jak to vlitnuti do troleji resi vlaky co jedou nasobne rychlehi?
Tak, že jsou asi mnohem těžší?
Nemají. Složitá drahá křehká infrastruktura. Trafačky na každé mezi. Ve městě se to skousne, vlaky mají koridor, ale u silnic je to nesmysl.Proč nemají v U.S.A. troleje na dálkových tratích a vlaky tahají až 4 dieslové lokomotivy? Protože nejsou schopni zajistit na ty vzdálenosti spolehlivý provoz elektrické trakce s rozumnou účinností. Naftový motor je ekonomičtější.
Počítá se s tím, že trolej se taky občas přetrhne? Když se to stane někde ve městě, je to nepříjemnost, ale žádná velká tragédie se neděje. Ovšem zamotat se do drátů ve 150 km/h, to budou scény jak z Kobry 11.
Za Pardubicemi jezdí tuším elektrifikované vlaky 160 km/h to zařízení pro kontakt s vedením vypadá podobně. Snad to nebude tak velký rozdíl 🙂
A TGV i dvakrát víc...a nemotají se vlaky ve stylu Michaela Baye to trolejí
TGV narozdíl od malého osobáku neváží kolem jedné tuny...
A tahače s pantografy vozí uhlí do uhelných elektráren, takže jsou soběstačné...
Tam to většinou vozí vlaky. Je to výhodnější. Největší německá uhelná elektrárna https://en.wikipedia.org/wiki/Niederaussem_Power_S... ... tam má tolik kolejí a vagónů, že je to vidět na leteckých snímcích i s uhlím v některých z nich.
U nás to za komoušů vozily lodě. Na Labi byl na to udělaný celý ekosystém. To se zrušilo a uhlí vozí vlaky. Zajímavé je, že zelení vůbec nevřískají. Naopak řvou, když se chtělo dodělat jezy, aby doprava byla spolehlivější s plnějšími loděmi.
A ze sa velmoci nehackuju do cudzích PC 🙁 Lebo toto je môj nápad este z detstva, ked vznikal Windows XP. S tym ale, že "-" (mínus) nie je vedla plus, ale z boku na zvodidlách, a kamiónom sa vysunie trojitý bič.
Názor byl 2× upraven, naposled 28. 7. 2019 11:26
Co?!
(pre idiotov) Ta prva veta bola samozrejme sranda..
nemecko, to je ta krajina, kde chcu zlepsit zivotne prostredie totalnou preferenciou najspinavsieho zdroja energie(uhelne elektrarne), pred najcistejsim zdrojom(atomky)?
Atomky musí běžet neustále, aby se vyplatili. Špatně se kombinují s větrníky a soláry. Německo má plán hodně větrníků a solárů a když nesvítí a nefouká, tak vyrábět elektřinu v plynovkách. Plynu budou mít dost, staví nový plynovod z Ruska. Uhelné elektrárny jsou nyní jen v překlenovacím období, než bude dostatek solárů a větrníků, které by pokryly průměrný den v létě. V zimě pojedou plynovky.
plyn ale co2 neznizi ze
Zemní plyn má méně uhlíku v molekule, takže sníží.
v tomto velky rozdiel nieje, drviva vacsina produktov spalovania metanu je co2(atomy vodika su proti atomom uhlika lahucke, takze tvoria maly hmotnostny podiel), ale podla toho co sa mi podarilo dohladat je metan na 1kg asi o 50% vyhrevnejsi. takze hej, metan je vyrazne vhodnejsi ako palivo ako uhlie, ale na atom to zdaleka stale nema.
Také je ale výrazně DRAŽŠÍ.
Není nad to být surovinově závislý na někom, o kom ta samá politická reprezentace mluví jako o nepříteli a uvaluje na něj sankce.A jinak u ruské plynu nevadí, že to je fosilní palivo? To jsou ekoorganizace v klidu? Trochu to vyvolává jisté pochybnosti, ale kdo by věřil konspiračním teoriím o placení ekoorganizací z Ruska. To jsou naprosté nesmysly a pouhá náhodná korelace dění.
Zemní plyn má nižší a také jiné emise než černé a hnědé uhlí. http://www.vitejtenazemi.cz/cenia/index.php... A dokud auta budou potřebovat k pohybu ropu, tak si s tou nezávislostí na Rusku moc nepomůžeme. Sice je v světové produkci až třetí, ale je relativně blízko a vede k nám ropovod: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by... ... Pokud se zajímáte o náhodné korelace a konspirace můžu doporučit: https://www.tylervigen.com/spurious-correlations...
A zkusil jste si také vyhledat pojmy ironie a sarkasmus? Tam se dočtete také zajímavé informace, které by vám byly velmi užitečné.Nicméně vážněji. Ohledně emisí - emise z uhlí jsou svinstvo, vím to sám až příliš dobře, vyrůstal jsem v severních Čechách v době největší těžby a spotřeby hnědého uhlí. Zdravotně to zasáhlo populaci tehdejších dětí velmi výrazně (zajímavé jsou třeba statistiky vojenských odvodů v 80. letech, před časem byly zveřejněny, bohužel vám nedám odkaz; není to v této debatě nijak podstatné, je to jen perlička navíc, ale zkuste si je najít, je to fakt hodně zajímavé čtení). O konce 80. let se ovšem emise ze spalování uhlí řešily velmi intenzivně, navíc se utlumila těžba. To jsou rozhodně pozitivní věci a mělo by se v tom dále pokračovat. Po dokončení JE Temelín se postupně odstavily více než 2 GW elektrického výkonu v uhelných elektrárnách. Bohužel od té doby se v tomto už nepokračuje, protože bohužel se nestaví nové dostatečně stabilní a výkonné elektrárny. Plyn by teoreticky byl dobrý kandidát, ale provozně to vychází velmi, velmi draho, proto jsou plynové elektrárny využívány jako záložní zdroje (v čemž mají zase obrovské výhody díky rychlé regulaci). Aby toho nebylo málo, tak v právě sousedním Německu, jehož situace se nás bohužel velmi úzce dotýká, naopak výkon v uhlí roste, zejména pak kvůli rostoucímu podílu OZE (protože jde o nestabilní zdroje, které potřebují mít v síti připravenou zálohu o alespoň řádově srovnatelném výkonu) a rozhodnutí postupně uzavírat jaderné elektrárny.Plyn jsem zmínil jako fosilní palivo zejména v narážce na to, že pro mnoho aktivistů je označení fosilní ekvivalentní k pojmům špinavý a špatný. Pravdou ovšem je, že ač je plyn rozhodně méně problémový než uhlí, vyloženě bezemisní zdroj to rozhodně není. Je totiž potřeba zohlednit nejen samotné spálení, ale také těžbu a dopravu, při kterých se vždy počítá s určitým podílem ztrát. A únik metanu do atmosféry rozhodně není něco, co bychom měli chtít. Těžba zemního plynu v Rusku také není zrovna zahrádka fialek.Ohledně závislosti na Rusku - je nezpochybnitelný fakt, že na Rusku závislí jsme. Ovšem to neznamená, že na to máme rezignovat a ještě tuto závislost zvyšovat. Naopak by mělo být v našem zájmu tuto závislost snižovat. Rusko je extrémně nespolehlivý partner, který nedodržuje dohody ani mezinárodní právo. Stavět další plynovod do Ruska je v tomto ohledu hrubá chyba.A co se týká finanční provázanosti. Tohle je kapitola, která bude vždy vyzývat ke spekulacím a pochybnostem. Od konce 50. let bylo důvodné podezření o finanční provázanosti SSSR se západními mírovými hnutí. V některých případech se toto potvrdilo, v některých byla podezření zamítnuta jako neopodstatněná, ve většině případů pochybnosti zůstaly. Stejný scénář se později v 80. letech začal výrazně projevovat u ekologických hnutí a přestože se i zde opakuje situace, že skutečných důkazů je velmi málo a ve většině případů ani nelze vznést konkrétní podezření, vyvolává chování mnohých organizací oprávněné pochybnosti kvůli příliš očividnému používání dvojího metru - které společnosti jsou cílem aktivistů a které fungují bez většího povšimnutí, které kroky jsou kritizovány a které nikoli (např. těžba plynu z břidlic je špatná, ruská bezohledná těžba je prakticky bez kritiky). Tohle uplatňování dvojího metru bylo a je kritizováno u mírového hnutí (kde zvěrstva páchaná levicovými diktátory orientovanými na SSSR byla přecházena, zatímco zejména americké aktivity byly a jsou vláčeny tiskem) a je úplně stejně kritizováno u ekologických organizací. Podotýkám, že kritické hlasy jsou vždy potřeba, ale musí měřit stejným metrem a musí být objektivní. Pokud nejsou, je zcela oprávněné se ptát cui bono.P.S.: ta stránka je skvělá, mám ji velmi rád, ale v tomto kontextu je to mimo téma.
Díky za poměrně dlouhou odpověď a hlavně s argumenty. Teď už vím co jste asi myslel. Aktivista nejsem, takže se mohu jen domnívat. Nicméně souhlasím s tím, že závislost na Rusku je nebezpečná. Pokud nám zarazí ropu, tak můžou ohrozit naší dopravu, stejná hrozba je u USA a zemí blízkého východu. V tomhle se mi elektřina zamlouvá, že ji lze vyrobit vícero způsoby. Až si naši toleranci nebudou moci kupovat ropou, snad budou nuceni dodržovat lidská práva. To, že Rusko ovlivňuje veřejné mínění je celkem jasné: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/jessikka-aro... ... Jádro by bylo fajn, ale stačí nepozornost a je to černá díra na peníze. V roce 2050 už snad budeme stavět ITER místo jaderných elektráren.
Jaká nepozornost? Co tím máte na mysli?
Mám na mysli nepozornost nás lidí při hlídání našich politiků. Nové jádro by byla spousta peněz. Hodně velké pokušení si z toho něco ukrojit pro sebe. A pak samozřejmě nějaká záludnost ve smlouvě atd.
Rusko je extremne nespolahlivy partner? Historický, kedy Rusko nedodržal nejakú zmluvu o dodávke plynu, alebo ropy? Správne, nikdy.
Jednostranné zvýšení ceny rusáckého plynu pro Ukrajinu v rozporu se smlouvou a následné vypnutí plynu, ti nic neříká ? Vypnutí plynu Bělorusku taky nic?
Tak až nám ho Rus přestane prodávad, tak a) Už budou dostatečný uložištěb)evropa nebudec)koupí se od Amiku
Jo větší závislost na nestabilním Rusku s diktátorem v čele. To Evropa potřebuje jako sůl.
Diktátor je ale diktátorem jenom protože mu to dovolí ropní oligarchové, prodávající své produkty na západ...ono to s Ruskem není zase tak jednoduché
Tohle docela přirozeně řeší neduhy elektromobility a myslím, že je to schůdná cesta. Hlavně to odstraňuje problém velkých a těžkých baterií a nárazového odběru.
hmm takze musite mit v aute spalovaci motor a elektromotor a na dalnici stozary s vedenim. Vlastne je to takovej vlak na kolech, spravne polovicni reseni. To byt bez sance u nas nemame ani tu dalnici vlastne ani zeleznici, ale takovej novej podivnej mix to bysme mohli zkusit postavit. Ale pockat v planech je prece hyperloop. 😀
Ten spalovací motor tam v budoucnu být nemusí. Pokud bude dost elektrifikovaných dálnic.
A budou muset udržovat tisíce kilometrů elektrifikovaných dálnic, které budou vhodné pouze pro meziměstskou dopravu. A do té doby budou met mít dvojí motory s dvojími problémy.To dříve budou baterie za hubičku, než se elektrifikují dálnice v rozumném množství.
Elektrifikaci nařídí EU a bude. Dá na to dotace. Kdo nebude chtít dálnice elektrifikovat dostane sankce.
Elektrifikace bude, ale jak se provede je na každém státu. Elektrifikované dálnice je to nejhorší možné řešení.
EU může nařídit, že na dálnice nedá ani euro, pokud nebude elektrifikovaná. Již nyní každý projekt schvaluje EU, jestli dá dotaci nebo ne.
bylo by dobre si uvedomit ze EU penize nedava, jen preposila.a prichazi doba kdy ti preposlou jen tvoje penize z dani - EU reziji (ktera neni mala).
Ano ten čas se blíží. Současnou EU sedmiletku (2014-2020) jsme dostávali více, než jsme do EU posílali. UK pravděpodobně odejde a další EU sedmiletku (2021-2027) dostaneme méně. Možná i méně než tam pošleme.
Kolik se udržuje ropovodů, benzinek, kolik cest se zničí projíždějícími cisternami a dalo by se pokračovat... stejně je to více energie než při výrobě a přepravě elektřiny. Rafinérie rulezz!
Rozumíš slovu "testovací"?Pokud se to osvědčí a natáhne se to na dálnice, tak to pokryje spoustu přepravy mezi logistickými centry, kde bude v stačit jen elektromotor a relativně malá baterie na dojezd třeba 50km. A pokud se vybije, tak stačí jen cucnout na dojezd k trolejím.
Živě si představuju silnice poseté zdechlými kamiony, kterým došla baterka.
A s babickama lidi od Nachoda 😀
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.