V nitru Země se nejspíš nacházejí obří pozůstatky hypotetické protoplanety Theia

Přibližně před 4,5 miliardami let pravděpodobně došlo ke srážce Země s prastarou protoplanetou zvanou Theia. V důsledku této události měl mj. vzniknout Měsíc.

Z nového průzkumu provedeného týmem badatelů z Arizona State University plyne, že v nitru naší planety se možná nacházejí dva obrovské zbytky Thei. Konkrétně se jedná o shluky tvořené kamením a kovem.

Ty jsou podle dostupných informací zhruba 1000 kilometrů vysoké a 2000-3000 kilometrů široké. V minulosti se část jejich obsahu dostala na povrch prostřednictvím samojských a islandských sopek, takže je odborníci mohli studovat.

A právě tyto analýzy ukázaly, že obě struktury se dramaticky liší od okolního pláště – což koresponduje s hypotézou o jejich mimozemském původu.

Vědci již dříve přišli s myšlenkou, že větší či menší kousky Thei by mohly být pohřbeny pod povrchem Měsíce. Jenže jeho složení je velice podobné složení Země.

S ohledem na tuto skutečnost – a také gargantuovské rozměry obou shluků – se spíš zdá, že nejvýznamnější dochované pozůstatky dotyčné protoplanety spočívají hluboko pod našima nohama.

Titulní foto: Rufus Gefangenen, CC BY-NC-ND 2.0

Diskuze (16) Další článek: Při práci tichý, při hraní chladný: Jak optimalizovat chlazení počítače

Témata článku: Vesmír, Historie, Výzkum, Země, Měsíc, Analýza, Geologie, Shluk, Průzkum, Dostupná informace, Hypotéza, Pozůstatek, CC BY-NC-ND, Nitro, Arizona State University, Theia, Kovy

České banky už si na Huawei bez Googlu zvykly. Do AppGallery přibývají jejich aplikace
Jan Láska
Huawei AppGalleryMobilní bankovnictvíMobilní aplikace
Co se o vás píše na internetu? Tyto 4 služby jsou internetoví hlídači ve vašich službách

Zajímáte se o nějaké konkrétní téma a potřebujete, aby vám neunikla žádná novinka? Nebo chcete vědět, když o vás či vaší firmě napíšou někde na internetu? Víme, jak na to!

Vyhledávače