Web CleanTechnica přinesl zajímavá čísla o prodejích automobilů v Norsku. Už samotný fakt, že nejprodávanějším vozem v lednu 2022 bylo Audi Q4 e-tron, naznačuje, že si elektrické vozy v této skandinávské zemi vedou velmi dobře.
Během prvního měsíce letošního roku se v Norsku prodalo 7 959 vozidel, což je proti stejnému období loňského roku pokles téměř o 23 %. Podíl automobilů, poháněných pouze spalovacím motorem, klesl na 4,9 %, což je dosavadní minimum.
Elektromobilům se v Norsku daří
Naopak plně elektrické vozy zaujaly v prodejích rekordní podíl 83,7 %. Spolu s plug-in hybridy (tj. automobily, jejichž baterii lze dobíjet i z externího zdroje elektrické energie – například elektrické zásuvky) ukously z pomyslného tržního koláče celých 90,5 %.
Klasické hybridní automobily si pořídilo jen 4,7 % zákazníků. Ve spalovacích motorech má lehce navrch nafta nad benzínem – auta se vznětovým motorem tvořila 2,7 %, zatímco zážehový motor pohání jen 2,2 % nových automobilů.
Analytici předpokládají, že plug-in hybridy si v následujících letech udrží podíl mezi 10 a 15 %. V příštích několika letech však postupně zmizí z trhu a budou nahrazeny čistě elektrickými vozy, jež budou k dispozici ve více modelech různých segmentů.
Žebříček vede Audi
V žebříčku nejprodávanějších aut chybí Tesla, která vozí auta do Evropy jednou za kvartál. Většina se prodá v březnu, červnu, září a prosinci, v ostatních měsících jen paběrkuje. Na první místo se v Norsku dostalo Audi Q4 e-tron se 641 prodanými kusy. Před druhým Hyundai Ioniq 5 má solidní náskok 165 vozů. Obě vozidla tak v počtu prodaných kusů překonala součet všech aut se spalovacími motoy. Na třetím místě se umístilo BMW iX před sourozenci ze skupiny Volkswagen – čtvrtou Škodou Enyaq a pátým VW ID.4.
Pozoruhodnou novinkou na 13. místě byl v lednu čínský elektromobil FAW Hongqi EHS9. Tato automobilka je dlouhodobým partnerem koncernu Volkswagen a v Číně již více než tři desetiletí vyrábí některé modely Audi, včetně e-tronu.
Hongqi EHS9 je 5,2 metru dlouhé sedmimístné luxusní SUV se zrychlením 0-100 km/h pod 5 sekund a dojezdem 465 kilometrů. Jeho cena začíná přibližně na 63 000 eurech (v přepočtu cca 1,5 milionů korun) a v Norsku má ve svém segmentu značnou šanci na úspěch, pokud jich FAW dokáže dodat dostatečný počet.