V novém simulátoru od SpaceX si můžete zkusit, jak obtížné je připojit Crew Dragon k ISS

Na 27. května má společnost SpaceX Elona Muska naplánovaný první let s lidskou posádkou. Jedním z úkolů bude spojení kosmické lodi Crew Dragon s Mezinárodní vesmírnou stanicí (ISS). Astronauti Bob Behnken a Doug Hurley tuto operaci trénovali na simulátoru a nyní si složitost tohoto manévru můžete vyzkoušet i vy.

SpaceX totiž dva týdny před startem publikoval simulátor, jehož cílem je poskytnout představu o tom, jak probíhá proces spojení kosmické lodi Crew Dragon s ISS v manuálním režimu. Jde o aplikaci, k jejímuž spuštění vystačíte s webovým prohlížečem – stačí navštívit stránku SPACEX - ISS Docking Simulator.

Simulátor připojení kosmické lodě

Na úvodní stránce se dozvíte, že jde o simulátor, jež vás seznámí s aktuálním rozhraním používaným NASA pro výcvik astronautů. Úspěšného cíle dosáhnete, pokud budou všechna zelená čísla menší než 0,2. Popisek dále zdůrazňuje, že manévrování ve vesmíru je pomalé, vyžaduje trpělivost a přesnost. S ohledem na prostředí je také nutné počítat s poměrně značnou setrvačností.

Pod odkazem Instructions najdete podrobný návod, který vás v sedmi krocích seznámí se základy ovládání. Zelená čísla interpretují korekce, které je nutné provést k úspěšnému připojení – ideálně by měla být všechna na nule. Jako první budete používat křížový ovladač po pravé straně, s jehož pomocí stabilizujete polohu kosmické lodi ve všech směrech a namíříte ji na Mezinárodní vesmírnou stanici.

Následně použijete křížový ovladač situovaný po levé straně. Slouží k pohybu kosmické lodi vpřed a vzad, doleva a doprava, nahoru a dolů. Ve všech případech je potřebná přesnost – určitě se nepouštějte do nějakých radikálních pohybů, po kterých už byste Crew Dragon nemuseli dostat do kýžené pozice. Představu o tom, co jednotlivé ovládací prvky dělají, vám poskytne jednoduchá vizuální zpětná vazba.

Jdeme do akce!

Správný směr k vesmírné stanici je interpretován prostřednictvím pětiúhelníků a zeleného čtverce, postaveného na špičce. V ideálním případě byste měli kosmickou loď navádět tak, aby se pohybovala středem těchto geometrických útvarů.

K dispozici budete mít heads up displej (HUD), ze kterého vyčtete celou řadu užitečných informací. Modrá čísla zobrazují hodnoty - například rychlost pohybu, rychlost rotace či úhel naklonění. Ve finální fázi přiblížení by se vaše vesmírné plavidlo mělo pohybovat rychlostí menší než 0,2 m/s. V případě vyšší rychlosti skončí pokus o spojení srážkou a poškozením.

Nutno podotknout, že ve skutečnosti má hladké připojení Crew Dragonu k ISS proběhnout autonomně. Astronauti jsou ale trénováni pro případ, že by bylo nutné celou operaci provést manuálně. V takové situaci by úspěch nebo neúspěch této části mise byl doslova v jejich rukách.

Diskuze (8) Další článek: Intel Optane bude mít podporu PCI Express 4.0 a pokročilejší flash paměti

Témata článku: Technika, Vesmír, SpaceX, Kosmonautika, Elon Musk, Mezinárodní vesmírná stanice, Crew Dragon, Simulátor, Astronaut, Jak, SPAC, Kosmická loď, Tom Cruis, Hurley, Rychlost, Cruis, Bob Behnken, Loď, Nový simulátor, Head-up Displej, Hud, Head-up, Doug Hurley, ISS

Elden Ring hlásí hotovo. V nové prezentaci ukazuje další záběry z hraní

Už jen měsíc nás dělí od vydání očekávané novinky od studia FromSoftware. Spekulace o dalších odkladech se naštěstí nenaplnily.

Datum vydáníElden Ring

Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Skládací telefony jsou stále docela nové a drahé, takže se nepoštěstí narazit na kus k popravě každý den. Tento má zničený vnitřní displej, ale jinak je funkční. Tak se pojďme podívat, jak to Samsung uvnitř vyřešil.

Ohebný displejSamsungPitva

Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček