Viry | Oceán

V oceánu byly objeveny dosud neznámé viry s podivnou DNA

Většina lidí netuší, že světové oceány jsou doslova zahlceny viry. V jediném mililitru vody se jich může vyskytovat klidně až 10 milionů, přičemž o existenci mnohých z nich věda zatím nemá ani tušení.

Odborníci z MIT a Albert Einstein College of Medicine nyní analyzovali vzorky vody odebrané na pobřeží Massachusetts a objevili v nich dříve neznámé viry, které nelze detekovat standardními laboratorními testy.

Tyto viry navíc nejspíš žijí i v jiných prostředích – možná i uvnitř našich těl. „Rozhodně si nemyslíme, že jsou specifické pro oceány,“ uvedl environmentální mikrobiolog Martin Polz.

Polz a jeho kolegové pomocí sekvenování DNA zjistili, že z 200 virů infikujících bakterie Vibrionaceae patří 18 ke zcela nové čeledi. Ta dostala název Autolykiviridae.

Genomy těchto bezbičíkatých dsDNA virů jsou ve srovnání s genomy bičíkatých virů mnohem kratší – mají asi jen 10 000 bází. Kromě toho se zdá, že Autolykiviridae dokážou napadat řadu různých druhů bakterií (většina bakteriofágů se „specializuje“ na jeden, maximálně dva druhy).

Když se pak badatelé podívali do databází DNA, ke svému překvapení zjistili, že důkazy o existenci podobných virů byly nalezeny v… lidském střevě. „Zatím ale nevíme, jak ovlivňují mikrobiální komunity ve střevech, ani jak jsou důležité pro naše zdraví,“ podotkla Martinova kolegyně Libusha Kelly.

Zdroj: MIT News