7
Fotogalerie

V Plzni se rozjíždí ambiciózní projekt. Na jeho konci budou tramvaje bez řidiče

V Plzni dnes podepsali memorandum s cílem do roku 2027 vytvořit centrum pro chytrou mobilitu a živou laboratoř pro testování autonomního řízení na území města. Vznikne tak první chytré město tohoto druhu v Česku.

„Do roku 2027 plánujeme otestovat v Plzni provoz plně autonomní tramvaje,“ říká Roman Zarzycký z plzeňských dopravních podniků. Nejedná se přitom o hudbu budoucnosti. K podobnému kroku přistoupili například v německé Postupimi. Tam testují robotické tramvaje už od roku 2018. „Na rozdíl od autonomních aut má autopilot v tramvaji mnohem jednodušší práci. Pohybuje se po stále stejné trase, se kterou průběžně komunikuje pomocí senzorů, a nemusí řešit tolik proměnných, které by do řízení vstupovaly. Zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že díky omezení lidské chyby je doprava bezpečnější a plynulejší,“ dodává Zarzycký.

V Plzni se budou v reálném prostředí testovat nejrůznější modely chytré dopravy. Bude to první místo v Česku, kde se lidé setkají s ojedinělým ekosystémem, který propojí chytré tramvaje, křižovatky, zastávky nebo dokonce celou chytrou ulici. Přidat by se měly i vozy integrovaného záchranného systému.

Chytrá tramvaj na chytré trati

Tříčlánkové obousměrné tramvaje Škoda Transportation ForCity Smart jsou přizpůsobeny plzeňským specifikům. Zvládnou zatočit v ostrých obloucích a nedělá jim problém náročné stoupání. Vůz bude postupně vybaven řadou senzorů, které sledují trať a potenciální překážky: kamery, lidary a radary poskytují data výkonnému počítači, který dokáže reagovat rychleji než lidský mozek.

Plzen_tramvaj_3.jpg
Nové tramvaje jsou plně klimatizované, cestování má být komfortní a bezpečné. Rychlý nástup a výstup cestujících umožní pět dvoukřídlých dveří na obou stranách vozidla.
Plzen_tramvaj_1.jpg
Nechybí prostor pro kočárky, vozíčkáře, nebo třeba kola. Tramvaje odpovídají nejnovějším evropským normám na pevnost a odolnost proti nárazu, použité materiály jsou nehořlavé.

Projekt se neobejde bez kvalitní konektivity, kterou obstará jednotka pro C2X komunikaci. Společnost O2 ji úspěšně otestovalo už v rámci evropského projektu C-Roads. „Díky vozidlové jednotce dokáže tramvaj prostřednictvím hybridní komunikace ITS G5 a mobilní 5G sítě komunikovat s ostatními prvky na trase. Řidiče upozorní například na práce na silnici či blížící se vozidlo IZS a dokáže zajistit prioritní průjezd frekventovanou křižovatkou,“ říká Martin Volný, jednatel společnosti Intens Corporation, která v rámci projektu C-Roads testovala C2X systémy v Plzni a bude zde zodpovídat i za rozvoj chytré mobility. Cestujícím zajistí vyšší bezpečnost a zpřesnění jízdních řádů, dopravnímu podniku cenná data pro přesnější plánování přepravních kapacit.

vozidlova_jenotka_C2X.pngvozidlova_jenotka_C2X (3).pngvozidlova_jenotka_C2X (2).png
Vozidlová jednotka C2X.

Díky programu 5G pro 5 měst, do kterého je Plzeň zapojená, začala společnost O2 už loni pokrývat město. Dnes je 5G dostupné na téměř dvou třetinách území.

Polygon na Borech

Na rozvoji chytré mobility v Plzni se bude podílet také Západočeská univerzita. V okolí jejího kampusu na Borských polích vznikne živý polygon pro testování Chytré tramvaje. „Do projektu se zapojí všechny naše technické fakulty, tedy strojní, elektrotechnická a aplikovaných věd, a také výzkumné centrum NTC. Budeme se podílet na vývoji řídicích systémů, senzoriky a odlehčených mechanických konstrukcí," přibližuje rektor ZČU Miroslav Holeček.

chytra_trat.png

Nedílnou součástí chytré mobility je digitalizace ekosystému, na které univerzita pracuje s městkou Správou informačních technologií. Ta má k dispozici velice přesnou 3D mapu města, kterou dále rozšíří o dynamický model dopravy včetně prediktivních funkcí. „Díky dostupnosti 5G sítí bude možné v reálném čase sbírat a zpracovávat velké množství dat, která budou nedílnou součástí autonomní mobility, umožní poskytovat včasné informace autonomním vozidlům a zajistit jejich bezpečný provoz," říká Luděk Šantora, ředitel Správy informačních technologií města Plzně.

Určitě si přečtěte

Články odjinud