V Praze úspěšně otestovali řízení dopravní signalizace na křižovatkách pomocí umělé inteligence | Ilustrace: AI DALL-E

Ilustrace: AI DALL-E

V Praze úspěšně otestovali řízení dopravní signalizace na křižovatkách pomocí umělé inteligence

Praha se přidává k lídrům v moderním řízení dopravy, jako jsou Londýn nebo Boston. Technická správa komunikací (TSK) dokončila první fázi provozu systému využívajícího umělou inteligenci pro řízení dopravní signalizace (semaforů). Nový systém si klade za cíl výrazně zlepšit dopravní situaci a přinést obyvatelům i návštěvníkům města plynulejší průjezd metropolí.

Kdo někdy projížděl naším hlavním městem v dopravní špičce, ví, že křižovatky často představují nepříjemný zážitek. Různě nastavené semafory někdy více brzdí, než pomáhají a plynulý průjezd je spíše přáním než realitou. Systém postavený na AI přichází s řešením, které umí pružně reagovat na aktuální provoz a optimalizovat nastavení semaforů pro různé druhy dopravy.

Umělá inteligence analyzuje data ze senzorů a telematických systémů, které sledují situaci na křižovatkách a v jejich okolí. Na základě těchto informací systém sám rozhoduje, jak nastavit semafory pro co nejplynulejší průjezd. Zároveň bere v úvahu priority – například pro městskou hromadnou dopravu nebo vozidla integrovaného záchranného systému, která tak dostanou přednost.

První praktické testy v Praze

Londýn a další velká města řeší pomocí umělé inteligence podobné problémy. „Fungující metropole potřebuje chytrý systém řízení dopravy, který pomůže zajistit její hladký chod,“ je přesvědčen náměstek primátora Prahy pro dopravu Zdeněk Hřib. Cílem je zajistit pohodlný a rychlý průjezd městem a zároveň minimalizovat negativní dopady na životní prostředí, například v podobě emisí.

První praktické testy proběhly na křižovatkách v pražské ulici Patočkova, kde systém ukázal svou schopnost se flexibilně přizpůsobovat situaci. Detektory snímají hustotu provozu a AI rychle reaguje na změny, čímž dokáže zajistit plynulejší průjezd i v komplikovanějších dopravních situacích. Výsledky ukazují snížení doby jízdy a menší počet zastavení oproti původním systémům.

Hlavním cílem je minimalizovat dopravní zácpy a čekání na červené, což ocení nejen řidiči osobních vozidel, ale také cyklisté, chodci a cestující v prostředcích městské hromadné dopravy. Preferenční nastavení pro autobusy a tramvaje umožňuje rychlejší průjezd vozidel MHD, což může motivovat více lidí k jejímu využívání.

Nový systém funguje samostatně

Na rozdíl od starších systémů, které vyžadovaly složité programování a přípravu scénářů pro různé situace, dokáže nový systém autonomně reagovat na změny v provozu. To ušetří čas jak řidičům a cestujícím, tak i pracovníkům, kteří mají na starosti nastavování semaforů.

Jednou z funkcí, kterou systém nabízí, je možnost vytváření takzvaných zelených vln. V době největší dopravní poptávky umí v konkrétním směru zajistit zelenou na více křižovatkách za sebou, čímž zajišťuje plynulejší průjezd v dlouhých úsecích. Systém je zároveň dostatečně flexibilní, aby zvládl obsluhovat i ostatní směry a rychle reagovat na změny v provozu.

Pilotní projekt v Patočkově ulici se osvědčil, a tak je pravděpodobné, že se řízení semaforů pomocí umělé inteligence rozšíří i na další místa v Praze. Jde o ukázkový příklad, jak moderní technologie pronikají do běžného života ve městě, a mohou přispět k jeho vyšší kvalitě nejen pro místní, ale i pro návštěvníky. „Doprava je jedním z největších problémů současných metropolí, a Praha tak udělala krok správným směrem,“ konstatuje generální ředitel Technické správy komunikací Filip Hájek.

Zdroj: tsk-praha.cz.

Určitě si přečtěte

Články odjinud