V Řecku havaroval přes 50 let starý ukrajinský letoun plný munice. Zahynulo osm členů posádky

V sobotu 16. července večer havaroval nedaleko řeckého města Kavala nákladní letoun Antonov An-12BK ukrajinských aerolinek Meridian. 51 let starý stroj s registrací UR-CIC se zřítil do oblasti mezi vesnicemi Paleochori a Antiphilippi. Dle dostupných informací pilot před havárií žádal o nouzové přistání s tím, že letadlo má poruchu jednoho ze čtyř motorů.

Letadlo odstartovalo ve 20:36 středoevropského letního času z letiště v srbském městě Niš (INI/LYNI). Cílem letu MEM-3032 byl jordánský Ammán (AMM/OJAI). Před dosažením cílové destinace v Dháce (Bangladéš) měl stroj absolvovat technické zastávky v Ammánu (Jordánsko), Rijádu (Saúdská Arábie) a Ahmedábádu (Indie).

Čtyřmotorový turbovrtulový dopravní letoun Antonov An-12BK poprvé vzlétl v roce 1971. Následně létal pro řadu leteckých společností, než jej počátkem roku 2022 získaly ukrajinské aerolinky Meridian, jež ho používaly k přepravě nákladu například pro OSN a NATO.

Stav nouze, pak následoval pád

Dle údajů ze služby FlightRadar24 stroj ve 21:09 vstoupil do řeckého vzdušného prostoru. Zhruba po 37 minutách letu dosáhl pro něj obvyklé letové hladiny FL21 (21 000 stop, cca 6,4 kilometrů) a ve 21:30 začal nad Egejským mořem postupně ztrácet výšku.

Posádka nejprve ohlásila řízení letového provozu v Athénách, že se z provozních důvodů vrátí do Niše, provedla obrat o 180 stupňů a vracela se směrem k pevnině. Ve 21:42 vyhlásila stav nouze („mayday“) s tím, že motor číslo 4 (vnější pravý) hoří. Letadlo se v tu chvíli nacházelo ve výšce 14 225 stop (cca 4,3 kilometrů).

Protože bylo evidentní, že návrat do srbského Niše nebude v silách porouchaného stroje, rozhodla se posádka pro nouzové přistání na letišti Amygdaleonas (LGKM) v Kavale (některé zdroje uvádějí plánované přistání na vzdálenějším mezinárodním letišti Alexandra Velikého). Během přiblížení posádka ve 21:45 kontaktovala věž a dostala povolení k přistání.

Letadlo však do svého cíle nedoletělo – ve 21:47 došlo ke ztrátě kontaktu. Následně se ukázalo, že po střetu s dráty elektrického vedení havarovalo asi 13 kilometrů západně od letiště do pole (přibližné souřadnice místa nehody jsou N 40°57.492', E 24°11.892'). Poslední záznam z FlightRadaru ukazuje, že se ve 21:47:39 pohybovalo ve výšce 350 stop (cca 107 metrů) rychlostí 202 uzlů (cca 374 km/h).

Letadlo plné munice

Dle očitých svědků stroj již během letu hořel a oheň se zřejmě rozšířil z motoru na křídlo. Po nárazu se nad místem objevila ohnivá koule, další výbuchy pak byly slyšet až dvě hodiny po havárii. Letoun za sebou zanechal stopu trosek dlouhou asi 160 metrů. Nebylo proto překvapením, že záchranné týmy nenašly na místě žádné přeživší. Zahynulo osm členů posádky – ve všech případech se jednalo o Ukrajince.

Původně nebylo jasné, co vlastně letadlo převáželo – první informace však hovořily o nebezpečném nákladu. Obyvatelům v okruhu dvou kilometrů bylo doporučeno zavřít okna a zůstat doma. Záchranáři a odborníci na výbušniny nemohli prozkoumat trosky kvůli nejistotě ohledně povahy a stavu nákladu. K prozkoumání proto byly nejprve použity drony.

V neděli srbský ministr obrany oznámil, že náklad tvořilo 11,5 tuny obranných produktů srbské výroby (cvičné minometné střely), které zakoupilo bangladéšské ministerstvo obrany. Přeprava byla v souladu s mezinárodním právem a měla veškerá nezbytná povolení.

V následujících měsících bude probíhat vyšetřování příčin nehody, které by mělo objasnit, co bylo důvodem poruchy a následného požáru motoru i zda piloti postupovali podle všech předpisů. O výsledcích šetření vás budeme na stránkách VTM informovat.

Diskuze (18) Další článek: Bojový vrtulník Raider X bude rychlý, obratný i odolný. Pro Pentagon ho vyvíjí Sikorsky a už ukázal prototyp

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,