Možná už v roce 2025 začne sériová výroba prvního elektrického vrtulníku/eVTOL s vodíkovými palivovými články. Tak zní alespoň plán startupu VEA a její studie letounu PA-890/N890X, který vyvine a postaví společně s leteckým konstruktérem Piasecki Aircraft.
Vrtulník slibuje 50% snížení provozních nákladů, hluku a přirozeně nulové přímé emise oproti současným letounům této velikostní kategorie. Jeho cílem není překonávat dlouhé vzdálenosti, ale může sloužit třeba jako městský letoun pro záchranáře, metropolitní aerotaxi apod.
Vodíkové palivové články HyPoint jsou navržené přímo pro použití v letectví
Aby se podobný letoun vůbec zvedl ze země, jeho rotory budou pohánět vodíkové články od společnosti HyPoint. Ta se chlubí, že dokáže vyvinout vzduchem chlazený energetický systém vhodný pro letectví s výkonem více než 2 000 W/kg a vysokou energetickou hustotou vodíkových článků přes 1 500 Wh/kg – tedy výrazně více než u nejrozšířenějších lithiových baterií.
Jak to dopadne v praxi, zůstává otázkou, společný podnik VEA a Piasecki Aircraft se však může pochlubit už 325 objednanými kusy.