Americké regulační úřady zahájily vyšetřování systému autonomního řízení společnosti Tesla poté, co automobily využívající tuto funkci narazily do odstavených vozidel záchranných složek. Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA) oznámil, že se vyšetřování týká 765 tisíc vozů Tesla prodaných v USA, což je významná část všech prodejů aut této značky v zemi.
Podle NHTSA se vyšetřování bude týkat jedenácti nehod, které si od roku 2018 vyžádaly 17 zranění a jedno úmrtí. Úřad hodlá zkoumat všechny modelové řady Tesel, včetně modelů S, X, 3 a Y, z let 2014 až 2021. Zaměří se přitom nejen na Autopilota, ale i funkci Traffic Aware Cruise Control, což je podmnožina Autopilota, která vozidlo neřídí, ale umožňuje mu přizpůsobit rychlost okolnímu provozu.
Vyšetřování Autopilota
V jedenácti prošetřovaných případech narazily vozy Tesla různých konfigurací do vozidel záchranných složek. Většina incidentů se odehrála po setmění a nabouraná vozidla byla zaparkována a označena blikajícími světly, majáky, světelnými tabulemi se šipkami nebo dopravními kužely.
Vyšetřování se bude týkat systému Autopilot v celém jeho rozsahu působnosti, včetně toho, jak sleduje a vynucuje pozornost a účast řidiče. Vyšetřovatelé chtějí zjistit, jak systém autonomního řízení detekuje a reaguje na objekty a události na vozovce nebo v její blízkosti.
Tesla čelí kritice kvůli způsobu, jakým Autopilot ověřuje pozornost řidičů při zapnutém autonomním režimu. V rámci hodnocení pokročilých asistenčních systémů řidiče (ADAS) získal Autopilot v evropském programu hodnocení nových automobilů jen průměrnou známku. S kritikou se setkala především jeho relativní neschopnost udržet řidiče v kontaktu s děním na cestě.
Federální vyšetřovatelé kritizují Teslu a požadují přísnější bezpečnostní normy. Stejně, jako mnoho jiných systémů ADAS, vyžaduje Autopilot, aby řidič držel ruce na volantu. Takový systém však lze snadno oklamat – například závažím položeným přes jedno z ramen volantu.
Řidiči spoléhají na automat
Nedávné šetření časopisu Car and Driver zjistilo, že v závislosti na modelu trvalo 25 až 40 sekund, než vozidlo začalo upozorňovat, když řidič sundal ruce z volantu. Pokud řidiči nereagovali, jel vůz dalších 30 sekund, než začal brzdit. Při dálničních rychlostech to mohlo vést k tomu, že systém fungoval bez řidiče až dva kilometry.
Po nehodě, která se odehrála v lednu 2018 v Kalifornii, Národní úřad pro bezpečnost dopravy kritizoval způsob, jakým se Tesla snaží řidiče udržet ve střehu. Při tomto incidentu, který je rovněž součástí šetření, narazil Model S z roku 2014 zezadu do hasičského vozu stojícího ve vyhrazeném jízdním pruhu na mezistátní dálnici číslo 405 v Culver City.
Řidič Tesly měl zapnutý systém Autopilot a jel ve vyhrazeném pruhu za jiným vozidlem, když toto vozidlo náhle změnilo jízdní pruh, aby se vyhnulo zaparkovanému hasičskému vozu. Autopilot nezatočil ani nebrzdil a řidič, který právě jedl bagetu, nepřevzal kontrolu nad vozidlem. Podle zprávy o nehodě narazila Tesla do hasičského vozu v rychlosti 50 km/h.
NHTSA označil jako pravděpodobnou příčinu nehody nepozornost řidiče s tím, že k ní došlo „v důsledku nepozornosti a přílišného spoléhání se na pokročilý asistenční systém vozidla; konstrukce systému Tesla Autopilot umožňovala řidiči nevěnovat se řízení a používat systém způsobem, který nebyl v souladu s pokyny a varováními výrobce“.
Změny v Autopilotovi
Tesla nedávno začala měnit způsob fungování Autopilota a v modelech 3 a Y vyřadila radarový senzor ve prospěch dalších kamer (Modely S a X si radar v dohledné době ponechají). Jak ukazují nehody, které jsou součástí vyšetřování, radarová data nezaručují, že systémy ADAS správně rozpoznají překážky na vozovce, i když obecně platí, že další senzory mohou systémům pomoci získat kompletní obraz o dění.
Protože radarová a lidarová data v podstatě provádějí sérií měření, pomáhají určit, jak daleko je vozidlo od objektu. Systémy ADAS sice mohou získat stejné informace ze snímků z kamer, ale vyžadují složitější výpočty než v případě radaru nebo lidaru. Není jasné, zda se vyšetřování NHTSA týká i nových modelů Tesly, které využívají pouze kamery.
Není ani zřejmé, zda se šetření dotkne takzvané funkce Full Self-Driving, jejíž beta verze byla nedávno zpřístupněna omezené skupině řidičů. Videozáznamy systému v akci ukazují, že se na něm teprve pracuje a že vyžaduje neustálou pozornost řidiče.
Zatímco některá rozhodnutí plně samořídícího systému věrně napodobují chování lidského řidiče, v jiných případech se automatika rozhoduje výrazně pochybněji. Dokazuje to hned několik videí, ve kterých se automobily v tomto režimu chovají vysloveně nepředvídatelně až nelogicky. Systém Full Self-Driving občas nedokáže určit, zda má řidič vozidlo pod kontrolou, a potvrzení pozornosti někdy žádá až po minutě jízdy.
Výrobci automobilů měli dosud při vývoji funkcí ADAS do značné míry volnou ruku bez výrazného dohledu regulačních orgánů. Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy se k nim dosud stavěl poměrně rezervovaně, nicméně zahájené vyšetřování naznačuje, že agentura možná zvažuje méně shovívavý přístup.