V USA vyšetřují Autopilota poté, co 11 vozů Tesla narazilo do vozidel záchranných složek

  • Vozy Tesla 11× nabouraly do odstavených vozidel záchranných složek
  • Tyto nehody si od roku 2018 vyžádaly 17 zranění a jedno úmrtí
  • Americký NHTSA zahájil vyšetřování systému autonomního řízení

Americké regulační úřady zahájily vyšetřování systému autonomního řízení společnosti Tesla poté, co automobily využívající tuto funkci narazily do odstavených vozidel záchranných složek. Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy (NHTSA) oznámil, že se vyšetřování týká 765 tisíc vozů Tesla prodaných v USA, což je významná část všech prodejů aut této značky v zemi.

Podle NHTSA se vyšetřování bude týkat jedenácti nehod, které si od roku 2018 vyžádaly 17 zranění a jedno úmrtí. Úřad hodlá zkoumat všechny modelové řady Tesel, včetně modelů S, X, 3 a Y, z let 2014 až 2021. Zaměří se přitom nejen na Autopilota, ale i funkci Traffic Aware Cruise Control, což je podmnožina Autopilota, která vozidlo neřídí, ale umožňuje mu přizpůsobit rychlost okolnímu provozu.

Vyšetřování Autopilota

V jedenácti prošetřovaných případech narazily vozy Tesla různých konfigurací do vozidel záchranných složek. Většina incidentů se odehrála po setmění a nabouraná vozidla byla zaparkována a označena blikajícími světly, majáky, světelnými tabulemi se šipkami nebo dopravními kužely.

Vyšetřování se bude týkat systému Autopilot v celém jeho rozsahu působnosti, včetně toho, jak sleduje a vynucuje pozornost a účast řidiče. Vyšetřovatelé chtějí zjistit, jak systém autonomního řízení detekuje a reaguje na objekty a události na vozovce nebo v její blízkosti.

Tesla čelí kritice kvůli způsobu, jakým Autopilot ověřuje pozornost řidičů při zapnutém autonomním režimu. V rámci hodnocení pokročilých asistenčních systémů řidiče (ADAS) získal Autopilot v evropském programu hodnocení nových automobilů jen průměrnou známku. S kritikou se setkala především jeho relativní neschopnost udržet řidiče v kontaktu s děním na cestě.

Federální vyšetřovatelé kritizují Teslu a požadují přísnější bezpečnostní normy. Stejně, jako mnoho jiných systémů ADAS, vyžaduje Autopilot, aby řidič držel ruce na volantu. Takový systém však lze snadno oklamat – například závažím položeným přes jedno z ramen volantu.

Řidiči spoléhají na automat

Nedávné šetření časopisu Car and Driver zjistilo, že v závislosti na modelu trvalo 25 až 40 sekund, než vozidlo začalo upozorňovat, když řidič sundal ruce z volantu. Pokud řidiči nereagovali, jel vůz dalších 30 sekund, než začal brzdit. Při dálničních rychlostech to mohlo vést k tomu, že systém fungoval bez řidiče až dva kilometry.

Po nehodě, která se odehrála v lednu 2018 v Kalifornii, Národní úřad pro bezpečnost dopravy kritizoval způsob, jakým se Tesla snaží řidiče udržet ve střehu. Při tomto incidentu, který je rovněž součástí šetření, narazil Model S z roku 2014 zezadu do hasičského vozu stojícího ve vyhrazeném jízdním pruhu na mezistátní dálnici číslo 405 v Culver City.

Řidič Tesly měl zapnutý systém Autopilot a jel ve vyhrazeném pruhu za jiným vozidlem, když toto vozidlo náhle změnilo jízdní pruh, aby se vyhnulo zaparkovanému hasičskému vozu. Autopilot nezatočil ani nebrzdil a řidič, který právě jedl bagetu, nepřevzal kontrolu nad vozidlem. Podle zprávy o nehodě narazila Tesla do hasičského vozu v rychlosti 50 km/h.

NHTSA označil jako pravděpodobnou příčinu nehody nepozornost řidiče s tím, že k ní došlo „v důsledku nepozornosti a přílišného spoléhání se na pokročilý asistenční systém vozidla; konstrukce systému Tesla Autopilot umožňovala řidiči nevěnovat se řízení a používat systém způsobem, který nebyl v souladu s pokyny a varováními výrobce“.

Změny v Autopilotovi

Tesla nedávno začala měnit způsob fungování Autopilota a v modelech 3 a Y vyřadila radarový senzor ve prospěch dalších kamer (Modely S a X si radar v dohledné době ponechají). Jak ukazují nehody, které jsou součástí vyšetřování, radarová data nezaručují, že systémy ADAS správně rozpoznají překážky na vozovce, i když obecně platí, že další senzory mohou systémům pomoci získat kompletní obraz o dění.

Protože radarová a lidarová data v podstatě provádějí sérií měření, pomáhají určit, jak daleko je vozidlo od objektu. Systémy ADAS sice mohou získat stejné informace ze snímků z kamer, ale vyžadují složitější výpočty než v případě radaru nebo lidaru. Není jasné, zda se vyšetřování NHTSA týká i nových modelů Tesly, které využívají pouze kamery.

Není ani zřejmé, zda se šetření dotkne takzvané funkce Full Self-Driving, jejíž beta verze byla nedávno zpřístupněna omezené skupině řidičů. Videozáznamy systému v akci ukazují, že se na něm teprve pracuje a že vyžaduje neustálou pozornost řidiče.

Zatímco některá rozhodnutí plně samořídícího systému věrně napodobují chování lidského řidiče, v jiných případech se automatika rozhoduje výrazně pochybněji. Dokazuje to hned několik videí, ve kterých se automobily v tomto režimu chovají vysloveně nepředvídatelně až nelogicky. Systém Full Self-Driving občas nedokáže určit, zda má řidič vozidlo pod kontrolou, a potvrzení pozornosti někdy žádá až po minutě jízdy.

Výrobci automobilů měli dosud při vývoji funkcí ADAS do značné míry volnou ruku bez výrazného dohledu regulačních orgánů. Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy se k nim dosud stavěl poměrně rezervovaně, nicméně zahájené vyšetřování naznačuje, že agentura možná zvažuje méně shovívavý přístup.

Diskuze (31) Další článek: Robot Atlas předvádí dokonalý parkour. Boston Dynamics přidává i nepovedené záběry

Témata článku: Technika, Doprava, Elektromobily, USA, Tesla, Tesla Motors, Automobily, Autonomní vůz, Aféry, TES, Full Self-Driving, Tesla Autopilot, Vozidlo, Systém, Car and driver, Model, Culver City, Vyšetřování, Regulační úřad, Kalifornie, Řidič, Záchranná složka, Autopilot, Nehoda, Adas



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
V nitru 3D tiskárny: Oživíme Pindu a další klíčové součástky v Arduinu

V nitru 3D tiskárny: Oživíme Pindu a další klíčové součástky v Arduinu

** V žádné FDM 3D tiskárně nechybí krokový motor ** A také bezkontaktní sonda tiskové podložky a detektor struny ** Dnes to všechno oživíme v Arduinu

Jakub Čížek
3D tiskPojďme programovat elektroniku
Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

Prohlédněte si 1600 ruských základen na detailní družicové mapě. Rezavějící Kuzněcov, Moskva i raketoplán Bajkal

** Google má kvalitní družicové snímky Ruska ** Najdete na nich i tu poslední ruskou vojenskou základnu ** Nadšenci jich lokalizovali už okolo 1 600

Jakub Čížek
RuskoArmádaMapy
Jak poznat, že máte možná hacknutý telefon? Toto je devět symptomů, které můžete pozorovat

Jak poznat, že máte možná hacknutý telefon? Toto je devět symptomů, které můžete pozorovat

** Jak poznat, že je váš smartphone hacknutý? ** Hledejte známky po nestandardním chování telefonu ** Stačí když telefon vydrží méně nebo topí i v klidovém režimu...

Martin Chroust
Jak...Malware
Munice ze zrušeného railgunu se postaví střelám s plochou dráhou letu

Munice ze zrušeného railgunu se postaví střelám s plochou dráhou letu

** Americké letectvo chce v nejbližší době postavit a otestovat prototyp nového samohybného děla ** To by mělo být schopné sestřelovat střely s plochou dráhou letu ** Při tom bude využívat munici určenou původně pro railgun

Stanislav Mihulka
VojenstvíUSA
Webové mapy nám děsně lžou. Skutečnost vypadá úplně jinak a řekneme vám proč

Webové mapy nám děsně lžou. Skutečnost vypadá úplně jinak a řekneme vám proč

** Na většině map vypadá Rusko větší než ve skutečnosti ** A co teprve takové Grónsko, které je reálně 14× menší než Afrika ** Za vše může kartografická projekce a její historický vývoj

Jakub Čížek
MapyHistorie
Našli jsme sondu z vodíkového balónu německých ozbrojených sil. Podobné dopadají na Česko každý den

Našli jsme sondu z vodíkového balónu německých ozbrojených sil. Podobné dopadají na Česko každý den

** Česko nekřižují pouze dopravní a nákladní letouny ** Každý den můžete na nebi potkat také hromadu radiosond ** Dnes se podíváme na jednu, která k nám doputovala až z Německa

Jakub Čížek
BastleníMeteorologie
Prodělaný covid? Jako když mozek zestárne o dvacet roků

Prodělaný covid? Jako když mozek zestárne o dvacet roků

** Zdoláním nákazy covid nekonč, následky mohou přetrvávat ještě řadu měsíců ** Práci mozku může choroba poznamená podobně, jako kdyby člověk zestárnul o dvacet let ** V IQ testech se to projeví poklesem o deset bodů

Jaroslav Petr
SARS-CoV-2COVID-19Mozek