Srážku vrtulníku a letadla ve Washingtonu má možná na triku přetížený dispečer. Nikdo nepřežil | Foto:  Colin Brown , CC BY 2.0

Foto: Colin Brown , CC BY 2.0

Srážku vrtulníku a letadla ve Washingtonu má možná na triku přetížený dispečer. Nikdo nepřežil

Oživeno 31. ledna | Vyšetřovatelé oznámili, že se jim podařilo vyzvednout obě černé skříňky z havarovaného letounu Bombardier CRJ-700, který ve středu večer ve Washingtonu kolidoval s vojenským vrtulníkem. Hlasový záznamník z pilotní kabiny a záznamník letových údajů byly převezeny do laboratoří k analýze, která by mohla objasnit okolnosti nehody.

Z posledních informací vyplývá, že řídící letového provozu byl v době nehody přetížen, protože vykonával práci, která běžně připadá dvěma zaměstnancům. Deník The New York Times uvedl, že dispečer musel současně řídit přílety i odlety letadel a zároveň komunikovat s vojenskými vrtulníky, což zvyšovalo pravděpodobnost chyby. Federální úřad pro letectví (FAA) připustil, že počet dispečerů v kontrolní věži letiště Ronalda Reagana neodpovídal standardnímu provozu pro danou denní dobu a objem letového provozu​.

V zahraničních médiích se také objevily spekulace, že vojenský vrtulník Black Hawk neměl zapnutý odpovídač, což mohlo znemožnit jeho detekci a koordinaci s ostatními letadly v hustém vzdušném prostoru nad Washingtonem. Vypnutý odpovídač by vysvětloval, proč systémy varování před srážkou (TCAS) v letadle Bombardier CRJ-700 neaktivovaly výstrahu. Vojenské helikoptéry však nemají povinnost tento systém používat.

Záchranáři pokračují v prohledávání řeky Potomac, přičemž dosud se jim podařilo vyzvednout nejméně 28 těl obětí. Trosky letadla i vrtulníku jsou postupně shromažďovány a přemísťovány do hangáru na letišti, kde bude provedena jejich podrobná analýza. Experti se nyní zaměřují na přesné zmapování trajektorie obou strojů a možné zpoždění v reakci pilotů na kritickou situaci​.

Kromě vyšetřování technických a organizačních selhání se nehoda stala i politickým tématem. Prezident Donald Trump prohlásil, že „této špatné situaci bylo možné předejít“, a nepřímo obvinil předchozí administrativu z oslabení bezpečnostních standardů pro letové dispečery. Zatím však neexistují důkazy, že by nedávné změny v náboru personálu přímo souvisely s tragédií​.

Předběžná zpráva by měla být zveřejněna do 30 dnů. Podle odborníků mohou být klíčovými faktory pro určení příčiny kolize výpadky komunikace mezi letadlem a vrtulníkem a možné problémy s řízením letového provozu​.


Ve Washingtonu se srazilo dopravní letadlo s vojenským vrtulníkem. Nehoda má desítky obětí

Tragická srážka dopravního letadla s vojenským vrtulníkem si ve středu večer ve Washingtonu D.C. vyžádala desítky obětí. Letoun typu Bombardier CRJ-700 (registrace N709PS) společnosti PSA Airlines, letící pod značkou American Airlines jako let AA-5342 z kansaské Wichity do hlavního města USA, se při přistávacím manévru srazil s armádním vrtulníkem Black Hawk.

K nehodě došlo ve 20:46 místního času, kdy se regionální letadlo se 60 cestujícími a čtyřmi členy posádky nacházelo ve výšce přibližně 60 metrů nad zemí na finálním přiblížení k dráze 33 Reaganova národního letiště. Dramatický moment zachytily letištní kamery – svědci popisují, jak se po srážce z letadla začaly sypat jiskry připomínající „gigantickou římskou svíci“, načež se stroj převrátil na záda a zřítil se do ledových vod řeky Potomac.

Na místě jsou mrtví

Letadlo původně mířilo na dráhu 01, ale z nějakých důvodů bylo přesměrováno na dráhu 33. Ve vojenském vrtulníku UH-60, který odstartoval ze základny Fort Belvoir ve Virginii, cestovali tři členové posádky, jejichž osud je v tuto chvíli nejasný. Podle prvotních informací šlo o cvičný let a na palubě se nenacházeli žádní vysocí armádní činitelé.

Okamžitě po nehodě byla spuštěna rozsáhlá záchranná akce, do které se zapojilo na 300 záchranářů. Jejich práci však komplikovaly extrémně nepříznivé podmínky – tma, silný vítr, a především ledová voda v řece, která měla teplotu těsně nad bodem mrazu. V takových podmínkách hrozí obětem podchlazení již po 15 až 30 minutách.

Přes veškerou snahu záchranářů se nepodařilo najít žádné přeživší. Podle posledních zpráv bylo z vody vytaženo nejméně 18 těl. Reaganovo národní letiště bylo po nehodě uzavřeno a podle Federálního úřadu pro letectví (FAA) zůstane mimo provoz až do pátečního rána.

Není to první nehoda na tomto letišti

K neobvyklé nehodě došlo za jinak ideálních meteorologických podmínek – byla jasná noc s dobrou viditelností. Vyšetřovatelé se proto zaměřují na otázku, proč vrtulník neměl zapnutý odpovídač, který by umožnil jeho přesnou lokalizaci v řízeném vzdušném prostoru.

Na místo tragédie okamžitě zamířili vyšetřovatelé z Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB) i agenti FBI. O situaci byl informován také prezident Donald Trump, který na sociálních sítích uvedl, že „této špatné situaci bylo možné předejít“.

Jde o jednu z nejhorších leteckých nehod v okolí amerického hlavního města za poslední desetiletí. Tragická ironie spočívá v tom, že k ní došlo právě na řece Potomac, která se už v roce 1982 stala místem jiné památné letecké katastrofy, když zde po startu z téhož letiště havaroval let Air Florida 90.

Zdroje: The Aviation Herald, Air Live, FlightRadar24.

Určitě si přečtěte

Články odjinud