Rakovina | Vakcinace

Vakcína z kmenových buněk myším poskytuje ochranu před rakovinou

• Vědci ze Stanford University vyrobili nadějnou protinádorovou vakcínu
  • Využili toho, že se kmenové buňky podobají v řadě ohledů buňkám zhoubných nádorů
  • Po vpravení do organismu nabudí nová očkovací látka imunitní obranu natolik, že spolehlivě obrní tělo proti rakovině
Vakcína z kmenových buněk myším poskytuje ochranu před rakovinou

Zatím se pozornost lékařů upírala především k vývoji léčby propuknutého nádorového onemocnění. Mnohem lepší by však bylo, kdybychom dokázali vzniku rakoviny předejít. Většina zhoubných nádorů se rozvine proto, že je imunitní systém nemocného přehlédl.

Tým vedený Josephem Wuem ze Stanford University se proto rozhodl imunitnímu systému laboratorních myší „otevřít oči“. Použili k tomu typ kmenových buněk, za který dostal jeho objevitel Shinya Yamanaka v roce 2012 Nobelovu cenu.

Wu a jeho spolupracovníci si pro své pokusy vybrali myši vysoce náchylné k různým typům nádorů. Pokusným zvířatům odebrali zdravé tělní buňky a v těch aktivovali čtveřici vybraných genů.

Tímto postupem proměnil japonský biolog Shinya Yamanaka v roce 2007 specializované tělní buňky na typ buněk označovaných jako indukované pluripotentní kmenové buňky. Ty se dokážou neomezeně množit a za příhodných podmínek se promění na jakýkoli typ buněk dospělého těla. V mnoha ohledech tak indukované pluripotentní kmenové buňky připomínají buňky raného embrya.

Wu a spol. zahubili indukované pluripotentní kmenové buňky zářením a pak je vpíchli injekcí do těla myším náchylným k rakovině. Myším to nabudilo imunitní reakce natolik, že se jejich sklon k nádorovému bujení neprojevil. Pokud myši injekci nedostaly, trápily je nádory plic, mléčné žlázy, kůže a mnoha dalších orgánů.

Po očkování usmrcenými indukovanými pluripotentními kmenovými buňkami však zůstávaly zdravé. K nabuzení odolnosti k nejrůznějším typům rakoviny stačilo dokonce jen odebrat bílé krvinky očkovaným myším a ty píchnout injekcí do krve myším, které vakcínu nedostaly. U některých myší nechali vědci rakovinu propuknout a nádory chirurgicky odstranili. Samotný chirurgický zákrok nevedl ke konečnému vyléčení. Pokud ale vědci myši po operaci očkovali usmrcenými indukovanými pluripotentními kmenovými buňkami, nádory už znovu nenarostly.

Detailnější pohled na imunitní systém očkovaných myší odhalil, že mají obranu proti nádorům nabuzenou skutečně důkladně. Vakcína mobilizuje proti nádoru jak bílé krvinky, které přímo likvidují buňky zhoubných nádorů, tak i krvinky, které vyrábějí proti nádorům protilátky. Důležité je, že imunitní systém „neblázní“. Razantně likviduje rakovinné buňky, ale přitom nepáchá škody na zdravých tkáních.

Wu je přesvědčený, že vakcína z indukovaných pluripotentních kmenových buněk skýtá ochranu proti širokému spektru nádorů. Zatím ale není jisté, zda bude stejně účinná i pro prevenci rakoviny u člověka. Pokud by se to podařilo, znamenalo by to pro boj s rakovinou zcela zásadní obrat.

Pramen: Cell Stem Cell