Varovné nápisy nad dálnicemi neplní svůj účel. Řidiči bourají víc, než kdyby tam nebyly

Elektronické značky jsou na dálnicích poměrně běžnou záležitostí. Panely se svítícími body pocházejí přinejmenším z 50. let minulého století – nejprve se používaly k upozorňování řidičů na změnu rychlostních limitů nebo nebezpečí; nyní často nabádají k bezpečné jízdě.

Podle studie zveřejněné tento týden v časopise Science však může být upozorňování řidičů na bezpečnostní rizika za jízdy kontraproduktivní. Ukázalo se, že zobrazování aktuálních informací o počtu mrtvých na silnicích ve výsledku vedlo ke zvýšení počtu nehod.

Kontraproduktivní tabule

Jonathan Hall a Joshua Madsen využili ke studiu vlivu varovných sdělení na bezpečnost texaské silnice. Rozhodli se tak kvůli jedinečné tradici – každý měsíc se v týdnu před zasedáním ministerstva dopravy na elektronických dálničních tabulích v tomto státě zobrazuje pouze počet obětí dopravních nehod.

To odborníkům umožnilo porovnat počet nehod, jež se odehrály za elektronickou značkou v daných týdnech, se zbytkem měsíce. Získaná data pak porovnávali s počtem autonehod na stejném úseku silnice před zahájením této bezpečnostní kampaně v roce 2012.

Výsledky rozhodně nejsou povzbudivé. V týdnech, kdy se na značkách zobrazovala informace o úmrtích při autonehodách, se v úseku 6 až 10 kilometrů ve směru za tabulemi pravidelně zvyšoval počet nehod. Pokud v jednom úseku následovalo více informačních tabulí za sebou, počty nehod dále rostly.

Celkové zvýšení počtu nehod nebylo velké, ale bylo statisticky významné: v prvním kilometru za značkou stouplo o 2,7 %. Ve vzdálenosti 6,4 až 9,7 kilometrů pak sice následoval pokles, přesto byla nehodovost o 1,8 % větší než v době, kdy tabule nezobrazovala údaj o počtu obětí dopravních nehod.

Proč tabule způsobují nehody?

V souvislosti s uvedenými daty vyvstává otázka, čím je to způsobené? Hall a Madsen mají teorii, že údaj o počtu mrtvých zvyšuje úzkost, a tím i kognitivní zátěž. Připravuje tak řidiče o mentální kapacitu, kterou potřebují k tomu, aby věnovali náležitou pozornost dění kolem sebe a řídili bezpečně.

Odborníci poznamenávají, že tento efekt koreluje s celkovým počtem obětí dopravních nehod. Dokonce se každoročně „resetuje“, když po Novém roce začíná počítání od nuly. To by znamenalo, že vyšší čísla tíží řidiče více.

Samostatná analýza ukázala, že při zobrazování informace o počtu obětí se zvýšil pouze počet nehod s účastí více vozidel, nikoli však nehod jednoho vozidla. „Vzhledem k tomu, že nehody jednoho vozidla jsou nejčastěji důsledkem velkých chyb (např. sjetí ze silnice), zvýšení počtu nehod více vozidel naznačuje, že při zobrazení zpráv o úmrtnosti dochází k většímu počtu malých chyb při řízení, které pravděpodobně souvisejí s rozptýlením,“ píší vědci.

Záleží na více faktorech

Hall a Madsen odhadují, že zobrazování informací o obětech autonehod zvyšuje v 9,7 kilometrech za tabulí počet nehod celkem o 4,5 %. Od roku 2012, kdy v Texasu začali s touto praxí, tak tento jev způsobil ročně navíc 2 600 nehod, jejichž výsledkem je 16 úmrtí a škoda ve výši 380 milionů dolarů.

Efekt nemusí být zcela konzistentní ve všech státech USA, jež tímto způsobem uvádějí statistiky úmrtí. Autoři poznamenávají, že vliv může mít i to, jak často se údaje o počtu mrtvých zobrazují, přičemž s rostoucí četností se jejich dopad snižuje.

Řidiči ve státech, jako je Illinois, kde se tato čísla zobrazují velmi často, si na ně zvyknou. Vědci dodávají, že tento účinek se zvyšuje s větším počtem mrtvých, a proto může být výraznější v Texasu – velkém státě s vysokým počtem obětí dopravních nehod.

Diskuze (8) Další článek: Decadal Survey: Vědci doporučují NASA výzkum Uranu a Enceladu. Na Zemi se mají také vrátit rozličné vzorky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,