Biologie | Včely

Včely jsou schopné naučit se chápat symboly spojené s počítáním, ukázal experiment

Nový experiment, ve kterém byly včely trénovány, aby si dokázaly spojit symboly s počtem, naznačuje, že dokážeme komunikovat s hmyzem způsobem, který se dosud zdál nemožný. Tvrdí to australští a francouzští vědci ve studii, v jejímž rámci se snažili naučit včely rozeznávat znaky a chápat je jako určení množství.

Dle profesora Briana Butterwortha z Institutu kognitivních neurologických věd na University College London studie vyvrací dosavadní domněnku, že matematické schopnosti jsou vlastní jen lidem, neboť závisí na řeči a numerických symbolech.

Počítající včely

Butterworth konstatuje, že výsledky výzkumu jasně ukazují, že i jiní tvorové mají „numerické schopnosti“, aniž by uměli mluvit nebo pracovat s nějakými symboly. Zdůrazňuje však, že tyto schopnosti nejsou srovnatelné s tím, jak s čísly pracují lidé. Na tomto místě je vhodné podotknout, že včely mají v mozku méně než milion neuronů, zatímco počet neuronů v lidském mozku se pohybuje kolem 86 miliard.

V minulosti provedli podobné experimenty vědci z Univerzity v Toulouse a dalších institucí. Došli k závěru, že včely jsou schopné chápat základní matematické operace, a dokonce rozumět pojmu nula. Naznačili tak, že včelí mozky jsou podstatně schopnější, než se do té doby soudilo.

Odborníci v nové studií nabízejí důkazy o tom, že včely si dokážou spojovat symboly s vyjádřením počtu. To nikdy předtím nebylo prokázáno a výsledky výzkumu tak poprvé ukazují, že lidé mohou komunikovat s hmyzem pomocí symbolického jazyka.

Nejen včely umí počítat

Vědci v minulosti prokázali, že se zvířata jako šimpanzi, opice, holuby a papoušci, mohou naučit používat symboly k reprezentaci čísel. Tato schopnost však až dosud nebyla prokázána u hmyzu. „Matematika je považována za univerzální jazyk mezilidské komunikace a chtěli jsme vědět, zda jsou včely schopné pochopit základní stavební kameny tohoto jazyka.“ uvedl spoluautor studie Adrian Dyer.

Bludiště pro včely

Experiment byl prováděn na dvou skupinách včel, kterým byl při vstupu do bludiště umístěn buď určitý počet prvků, nebo symbol, vyjadřující počet. V bludišti pak včely opět narazily na vyjádření téhož čísla – opět buď v podobě počtu prvků, nebo jeho symbolu. Správná volba zavedla včely do místnosti se sladkou odměnou.

Po asi padesáti opakováních dosáhly včely z obou skupin úspěšnosti mezi 80 a 90 procenty. To dokládá, že se naučily chápat, jak určité symboly odpovídají konkrétnímu množství prvků. Vědkyně Scarlett Howard podotkla, že včely nejsou na stejné úrovni jako zvířata, která se dokázala naučit symboly v podobě čísel. Studie však ukazuje, že i relativně malé mozky se mohou naučit chápat symbolickou reprezentaci.

Diskuze (1) Další článek: Tipy pro Dropbox: Okamžité stažení souboru a přímé zobrazení bez náhledu

Témata článku: Příroda, Výzkum, Mozek, Zvířata, Experiment, Hmyz, Biologie, Včely, Počítání, Symbol, Neurony, Studie, Prvek, Jazyk, Schopnost

Windows 10 po čtyřech letech: Jsou populární, ale stále je to šílený kočkopes

** Windows 10 tu jsou už čtyři roky, první verze dorazila 29. 7. 2015 ** Desítky měly nahradit neúspěšnou řadu Windows 8.x ** I po letech však systém budí emoce a zůstává kočkopsem

Zranitelnost platebních karet Visa umožňuje zločincům obejít limit při bezkontaktních platbách

** Odborníci přišli na to, jak obejít limit bezkontaktních plateb ** Stačí zařízení, ovlivňující komunikaci mezi kartou a terminálem ** Stahují se nad bezkontaktními platbami mračna?