Španělské Generální ředitelství pro dopravu (Dirección General de Tráfico; DGT) připravuje nahrazení klasického výstražného trojúhelníku modernějším řešením. Nouzové majáky, označované jako „výstražná světla V16“, mají magnetickou základnu, která se připevní na střechu auta, a blikající žluté/oranžové světlo je vidět až na vzdálenost jednoho kilometru.
Moderní maják má funkci geolokace a některé modely lze dokonce přes Bluetooth propojit s mobilním telefonem, který po aktivaci může vyslat žádost o pomoc. Majáky vysílají každých 100 sekund signál do cloudu DGT 3.0, a dávají tak asistenčním službám vědět, kde přesně se odstavené vozidlo nachází.
Místo trojúhelníku maják
Zatímco v případě klasického výstražného trojúhelníku se o odstaveném vozidle dozví jen řidiči projíždějící daným úsekem, po aktivaci majáku přichází upozornění na dispečink. Jeho operátor pak může na dálku upravit dynamické dopravní značení na příslušné komunikaci tak, aby s předstihem upozorňovalo na možné riziko.
Napájení zařízení obstarává integrovaná baterie, která by měla zajišťovat jeho funkčnost po dobu přinejmenším 18 měsíců. Maják musí být schválený a měl by mít na svém těle čitelný homologační kód. Nouzové světelné majáky V16 certifikované DGT musí dále splňovat následující požadavky:
- musejí být odolné vůči vodě a prachu dle standardu IP54,
- musejí být viditelné na vzdálenost nejméně jednoho kilometru,
- musejí mít rozsah viditelnosti 360° do stran a minimálně 8° nahoru a dolů.
Bezpečnost na prvním místě
Maják se, na rozdíl od trojúhelníku, neumísťuje za vozidlo, ale pomocí magnetů se v případě nehody nebo poruchy připevní přímo na něj – ideálně na nejvyšší možné místo, tedy nejčastěji na střechu. Tím je zajištěna maximální viditelnost. Zásadní výhodou je, že pro jeho umístění není nutné vystupovat z vozidla ani chodit po silnici.
Od 1. července loňského roku do konce roku 2025 mohou španělští řidiči používat maják společně s výstražným trojúhelníkem. Počínaje 1. lednem 2026 bude pro signalizaci mimořádných událostí povolen pouze světelný signál s aktivní geolokací.
Nouzové majáky mají pomoci předcházet nehodám, při kterých docházelo ke zranění či usmrcení řidiče umísťujícího výstražný trojúhelník za odstavené vozidlo. Podle údajů DGT bylo v letech 2019 až 2020 na silnicích usmrceno 28 chodců, kteří vystoupili z vozidla. Povinnost vozit v autě výstražný trojúhelník platí ve Španělsku od července roku 1999.
Nové předpisy
Podle nových předpisů budou řidiči moci vystupovat z vozidla pouze pokud je k dispozici bezpečné místo mimo vozovku, a to vždy na opačné straně, než se pohybuje provoz. V případech, kdy se nebudou moci bezpečně dostat ven, musejí vyčkat na pomoc uvnitř vozidla se zapnutým bezpečnostním pásem.
Maják V16 vytvořil galicijský vynálezce Jorge Torre, který se snažil snížit vysokou nehodovost a počet úmrtí a zranění v důsledku poruch vozidel nebo nehod. V roce 2015 vytvořil první prototyp a následně se spojil s podnikatelem Jorgem Costasem, se kterým uvedli na trh první model označovaný jako Help Flash.
O tři roky později vyhodnotilo několik španělských orgánů tato světla jako nejúčinnější způsob snížení nehodovosti spojené se zastavením vozidla na silnici v důsledku poruchy nebo nehody. Byla proto zahrnuta do reformy předpisů prostřednictvím ministerského nařízení.