Ve splývající kupě galaxií objevili rádiový relikt

• Když zkoumáme oblohu v oblasti rádiového záření, nacházíme tam rozmanité věci
  • Jsou mezi nimi i takzvané radiové relikty – rozptýlené zdroje synchrotronového záření
  • Tato záření vysílají elektricky nabité částice, které se pohybují extrémními rychlostmi v magnetickém poli

Když zkoumáme oblohu v oblasti rádiového záření, nacházíme tam rozmanité věci. Jsou mezi nimi i takzvané radiové relikty (anglicky radio relics). Jde o rozptýlené zdroje synchrotronového záření protáhlého tvaru, které se nacházejí v okrajových oblastech kup galaxií.

Synchrotronové záření vysílají elektricky nabité částice, jakou jsou například elektrony nebo protony, které se pohybují extrémními rychlostmi v magnetickém poli. Takové podmínky je možné vytvořit v pozemských urychlovačích, synchrotronech, ale objevují se i v okolním vesmíru, kde pak pozorujeme synchrotronové záření.

Rádiové relikty vznikají například při splývání kup galaxií. Při těchto událostech, které probíhají v měřítcích naprosto kolosálních rozměrů, dochází ke splývání plynu galaktických kup.

Tím se vytvářejí rázové vlny a také se objevuje synchrotronové záření, které vysílají urychlené částice galaktického plynu. Rádiové relikty mají v takovém případě tvar jednoho nebo dvou symetricky uspořádaných oblouků, které se objevují na okrajích kup galaxií.

Odborníci znají takových rádiových reliktů zatím jen velmi málo. Každý nový rádiový relikt přináší zajímavé informace, které by mohly přispět objasnění mechanismu vzniku rádiových reliktů i procesů doprovázejících splývání kup galaxií.

Astrofyzička Ruta Kale z Národního centra pro radioastronomii v indickém Puné a její tým prozkoumali podezřelý rádiový objekt ve vzdálené kupě galaxií PLCK G200.9−28.2. Pozorování této kupy galaxií v rentgenové oblasti záření ukázala, že kupa pravděpodobně právě splývá s jinou kupou. Nakonec se jim podařilo přesvědčivě potvrdit, že zmíněný rádiový objekt v této kupě galaxií skutečně představuje rádiový relikt.

Badatelé pozorovali kupu galaxií PLCK G200.9−28.2 indickou soustavou radioteleskopů Giant Metrewave Radio Telescope (GMRT) poblíž Puné, která pracuje v oblasti metrových vlnových délek, a také americkou soustavou radioteleskopů Karl G. Jansky Very Large Array, která se nachází ve státě Nové Mexiko.

Objevený rádiový relikt tvoří jeden monumentální oblouk o rozměrech přibližně 3,26 krát 0,91 milionu světelných let. Přesto jde o zatím nejmenší rádiový relikt, jaký jsme ve vesmíru objevili. Jeho struktura odpovídá tomu, že jde o rázovou vlnu vytvořenou splýváním kup galaxií.

Zdroj: Phys.org, Foto: NASA

Diskuze (2) Další článek: Nečekané využití dronů: V Mexiku s nimi pašují drogy

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Fyzika, Mexiko, Rádiové záření, Radioteleskop, Nabitá částice, Protáhlý tvar, Extrémní rychlost, Světelný rok, Magnetické pole, Kup, Urychlovač, Kentaur, Okolní vesmír, Splývání, Nové Mexiko, Relikt, Národní centrum, Rázová vlna, Galaxie, Eliptická galaxie, Zajímavá informace, Záření

Nové MacBooky Pro jsou neuvěřitelné stroje! Ale za jednu vadu na kráse to Apple schytá...

** Apple představil dvě nové řady MacBooků Pro ve velikostech 14 a 16 palců ** Lákadlem jsou hlavně nové vlastní čipy M1 Pro a M1 Max s extrémním výkonem ** Displeje mají poprvé „notch“

ČipyMacBookApple
Jak zkrotit běžící procesy ve Windows? Našli jsme 7 nejlepších bezplatných nástrojů

** V operačním systému Windows běží desítky procesů ** Pomocí k tomu určených nástrojů je můžete dostat pod kontrolu ** Našli jsme 7 nejlepších bezplatných aplikací

TipyNejlepší programyWindows
Velký špatný. Windows 11 mohou snižovat výkon PC až o čtvrtinu. Hlavně kvůli bezpečnosti

** Výkon PC je ve Windows 11 nižší než ve Windows 10 ** Důvodem jsou chybějící optimalizace pro AMD a nový typ ochrany ** Realita je ale ještě trochu složitější

Windows 11Windows 10IntelAMD
Týden Živě: Google ruší mobilní Android Auto a navigace Mapy.cz stále pokulhává
David PolesnýJakub Čížek
Android AutoMapy.czTýden ŽivěVideo
Minimální požadavky na Windows 11 budou opravdu přísnější. Starší PC nemají na upgrade nárok

** Microsoft revidoval minimální požadavky na Windows 11 ** Jsou pořád hodně přísné, přidal navíc jen pár CPU ** Jedenáctky půjde nainstalovat i tak, ale neměli byste to dělat

Anatomie kybernetické apokalypsy krok za krokem. Co se v pondělí stalo ve Facebooku?

** Včera odpoledne Facebook postihl rozsáhlý výpadek ** Tentokrát jej experti pečlivě zmapovali ** Projdeme si ho krok za krokem a vysvětlíme jednotlivé etapy

VýpadekFacebookSociální sítě
Kde stáhnout a jak vyplnit příjezdový formulář

** K čemu slouží příjezdový formulář ** Kde ho najít a jako ho vyplnit ** Očkovaným stačí, ostatní musí podstoupit test, případně i karanténu

Koronavirus
Den D je tady, dnes vyšly Windows 11. Jak stáhnout instalační ISO?