Americká Národní správa pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) plánuje změnu pravidel, týkajících se autonomních vozidel. V budoucnosti by samořídící auta čtvrtého a vyššího stupně nemusela mít volant, pedály ani zpětná zrcátka.
V osmdesátistránkové zprávě s názvem „Automatizované vozy 3.0“, kterou NHTSA zveřejnila ve středu, píše, že „hodlá přehodnotit nezbytnost a vhodnost svých současných bezpečnostních norem“, pokud jde o samořídící vozidla.
Výjimky ve prospěch inovací
Agentura dále uznává, že bezpečnostní požadavky, které v současnosti platí pro autonomní automobily, mohou „představovat neúmyslnou regulační překážku inovací“. Na základě připomínek k navrhovaným změnám zváží „možnost stanovit výjimky pro určité normy.“ NHTSA se ještě nezavázala k pilotnímu programu – v tuto chvíli čeká na zpětnou vazbu, na jejímž základě se rozhodne, zda a jakým směrem bude pokračovat.
Výrobci aut musí v USA splnit více než 70 bezpečnostních norem, z nichž většina předpokládá přítomnost lidského řidiče. Plně autonomní vozidla však ke svém činnosti nevyžadují zpětná zrcátka, volant a pedály. Tyto prvky jsou potřeba jen pro situace, kdy řízení převezme člověk, což v budoucnosti nemá být vůbec nutné.
Zprávu nepochybně přivítá GM Cruise (dceřiná společnost General Motors), která před rokem iniciovala petici za to, aby flotila jejích autonomních vozidel, určená pro přepravu osob, nemusela mít volanty ani pedály. Také Waymo plánuje letos rozjet v Arizoně automatizovanou přepravní službu, jejíž automobily sice budou mít volant a další běžné ovládací prvky, ale budou jezdit bez řidiče.
Auta bez volantu, pedálů nebo zrcátek
Automobil bez volantu, pedálů nebo zrcátek musí být schopen fungovat naprosto bez dozoru. Na autonomii úrovně 4 stále existují určitá omezení, ale není požadována přítomnost řidiče, který by měl být schopen převzít ovládání vozu. Cestující jsou tak pasivními účastníky, stejně jako například při jízdě výtahem.
Ministryně dopravy Spojených států Elaine Chao je přesvědčená, že autonomní vozy mají potenciál dramaticky snížit počet dopravních nehod a úmrtí na silnicích. Současně však uvedla, že „veřejnost má oprávněné obavy ohledně bezpečnosti, zabezpečení a soukromí automatizované technologie.“