Doprava | Automobily | Autonomní vůz

Ve Spojených státech povolí autonomní vozy bez volantů, pedálů a zrcátek

Ve Spojených státech povolí autonomní vozy bez volantů, pedálů a zrcátek

Americká Národní správa pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) plánuje změnu pravidel, týkajících se autonomních vozidel. V budoucnosti by samořídící auta čtvrtého a vyššího stupně nemusela mít volant, pedály ani zpětná zrcátka.

V osmdesátistránkové zprávě s názvem „Automatizované vozy 3.0“, kterou NHTSA zveřejnila ve středu, píše, že „hodlá přehodnotit nezbytnost a vhodnost svých současných bezpečnostních norem“, pokud jde o samořídící vozidla.

Výjimky ve prospěch inovací

Agentura dále uznává, že bezpečnostní požadavky, které v současnosti platí pro autonomní automobily, mohou „představovat neúmyslnou regulační překážku inovací“. Na základě připomínek k navrhovaným změnám zváží „možnost stanovit výjimky pro určité normy.“ NHTSA se ještě nezavázala k pilotnímu programu – v tuto chvíli čeká na zpětnou vazbu, na jejímž základě se rozhodne, zda a jakým směrem bude pokračovat.

Výrobci aut musí v USA splnit více než 70 bezpečnostních norem, z nichž většina předpokládá přítomnost lidského řidiče. Plně autonomní vozidla však ke svém činnosti nevyžadují zpětná zrcátka, volant a pedály. Tyto prvky jsou potřeba jen pro situace, kdy řízení převezme člověk, což v budoucnosti nemá být vůbec nutné.

Zprávu nepochybně přivítá GM Cruise (dceřiná společnost General Motors), která před rokem iniciovala petici za to, aby flotila jejích autonomních vozidel, určená pro přepravu osob, nemusela mít volanty ani pedály. Také Waymo plánuje letos rozjet v Arizoně automatizovanou přepravní službu, jejíž automobily sice budou mít volant a další běžné ovládací prvky, ale budou jezdit bez řidiče.

Auta bez volantu, pedálů nebo zrcátek

Automobil bez volantu, pedálů nebo zrcátek musí být schopen fungovat naprosto bez dozoru. Na autonomii úrovně 4 stále existují určitá omezení, ale není požadována přítomnost řidiče, který by měl být schopen převzít ovládání vozu. Cestující jsou tak pasivními účastníky, stejně jako například při jízdě výtahem.

Ministryně dopravy Spojených států Elaine Chao je přesvědčená, že autonomní vozy mají potenciál dramaticky snížit počet dopravních nehod a úmrtí na silnicích. Současně však uvedla, že „veřejnost má oprávněné obavy ohledně bezpečnosti, zabezpečení a soukromí automatizované technologie.“

Diskuze (17) Další článek: Facebook nabídne sdílení 3D fotografií. Využije k tomu dvojčočky u iPhonů

Témata článku: Doprava, USA, Automobily, Waymo, Autonomní vůz, Samořídicí vozidlo, Automobil, Autonomní automobily, Norma, Pilotní program, Arizona, Volant, General Motors, Ministryně, Dceřiná společnost, Oprávněná obava, Zrcátko, Národní správa, Dopravní nehoda, Lidský řidič, Čtvrtý stupeň, Autonomní vozidlo, Zpětná vazba, Pedál, Určité omezení


Určitě si přečtěte

Šest nejlepších služeb a aplikací pro automatizaci online světa a chytré domácnosti

Šest nejlepších služeb a aplikací pro automatizaci online světa a chytré domácnosti

** Nastavte si automatiku na každodenní rutinní záležitosti ** Propojte online služby a chytrou domácnost ** Vybrali jsme šest nejlepších služeb pro automatizaci

Karel Kilián | 15

Jak odposlouchávat sousedy: Bizarní Lamphone a další netušené techniky

Jak odposlouchávat sousedy: Bizarní Lamphone a další netušené techniky

** Lamphone je další bizarní technika odposlechu ** Zneužívá obyčejnou stropní lampu ** Podívejte se na další bizarní experimenty

Jakub Čížek | 16

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

** Honor u nás přichází s prvním telefonem bez Google Mobile Services ** Současný stav je lepší než na začátku, ideální ale není ** Zkusili jsme i hack s ručním přidáním služeb Googlu

Tomáš Holčík | 148

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

** Apple, vývojáře i uživatele rozhodně nečekají dva roky prázdnin ** macOS se může uzavřít podobně jako iOS a iPadOS ** Přechod na Arm znamená stopku pro hackintoshe

Lukáš Václavík | 102