Tělo

Ve zvířecích i lidských kostech byl objeven zcela nový typ cév

Foto: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Blood_vessels-3D_rendering.jpg" >Antonino Paolo Di Giovanna</a>, <a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 /deed.cs">CC BY-SA 4.0 </a>
Ve zvířecích i lidských kostech byl objeven zcela nový typ cév | Foto: Antonino Paolo Di Giovanna, CC BY-SA 4.0

Němečtí odborníci šokovali oznámením, že uvnitř zvířecích i lidských kostí objevili síť dosud neznámých jemných cév, která pomáhá krvi a imunitním buňkám šířit se rychle a efektivně po těle.

„Je skutečně nečekané, že v 21. století bychom mohli nalézt novou a centrální anatomickou strukturu, která nebyla popsána v žádné učebnici,“ komentoval to molekulární imunolog Matthias Gunzer z University of Duisburg-Essen.

Existence těchto tzv. trans-kortikálních cév (trans-cortical vessels, TCVs) mj. pomáhá objasnit, proč zabírají injekční aplikace léků do kostní dřeně. Ty jsou obvykle prováděny v situacích, kdy lékaři nemají čas hledat žílu – typicky na bojišti.

„Navzdory akumulaci dokladů o přítomnosti komplexního krevního zásobení v kosti zůstávají molekulární mechanismy a anatomie podporující tyto rychlé přesuny buněk a tekutiny z kostní dřeně do krevního oběhu nepolapitelné,“ uvedli badatelé.

Foto: Grüneboom et al./Nature Metabolism

Gunzer a jeho kolegové inkriminované cévy detekovali nejprve u laboratorních myší a to díky chemikálii zvané ethylcinnamát (která kosti „vyčistila“) a kombinaci light sheet mikroskopie a rentgenové mikroskopie.

Jedna kost holení může obsahovat více než tisíc TCVs, přičemž jimi prochází přes 80 % arteriální a 59 % venózní krve. To je překvapivě hodně.

Matthias následně tentýž postup aplikoval sám na sebe a odhalil důkazy o přítomnosti cév stejného typu, byť tyto konkrétní byly o něco tlustší a vědci uznávají, že k určení jejich přesné funkce bude nutné další studium.

Tato práce by mohla přinést poznatky využitelné například pro léčbu různých zánětlivých onemocnění či poranění tkání. „Jelikož klíčové kostní patologie jsou spojeny se změnami v systému TCV, lze si představit zcela nové možnosti výzkumu, které dále charakterizují roli TCVs v kostní biologii a chorobách,“ napsal tým.

Titulní ilustrační foto: Antonino Paolo Di Giovanna, CC BY-SA 4.0