Vědce trápí otázka, zda je etické využívat genealogická data k řešení kriminálních případů

Názory k článku

Křepelka  |  30. 05. 2018 16:38  |  Android Chrome 66.0

Myslím, že ten, kdo se dopustí zločinu (zvláště těch závažných), ztrácí právo na nějakou nedotknutelnost genetické informace. To, že vyšetřovatele dovedou ke zločinci genetické inormace příbuzných, dle mého v pořádku. Doufám, že nenastane doba, kdy bude možné odebírat genetické informace jen pokud s tím budou podezřelí souhlasit.

30. 05. 2018 17:15 | Microsoft Windows 7 Chrome 66.0.3359.181

Prostě vyřešit pomocí utilitarismu. Zvyšuje dané jednání blaho celkové společnosti? Ano. Pak je to etické.

dpcstb  |  30. 05. 2018 17:45  |  Microsoft Windows 7 Firefox 60.0

dovolil by som to iba u nasilnych trestnych cinov

Mordred Pendragon  |  30. 05. 2018 19:01  |  Microsoft Windows 10 Chrome 66.0.3359.181

Tak DNA se nijak neliší od jiných vyšetřovacích metod. Otisky prstů, typ a barva vlasů, jen jde více do hloubky. Já bych měl spíše strach z toho, že podobná databáze může být kompromitována a vykradena a na základě získaných údajů pak může být každý z databáze poškozen. Pokud se DNA bude využívat k zabezpečení, tak rozhodně není bezpečné, aby někdo vlastnil databázi, která bude konkrétní DNA spojovat s konkrétní osobou. Genealogie je fajn, ale při pátrání po příbuzných pomocí genetiky, by měla být zajištěna anonymita mnohem víc, než u čehokoliv jiného. Samotný web by vůbec neměl mít uložená data, která je možné s někým spojit. Tady by mohl dobře fungovat blockchain.

Kevlarius  |  30. 05. 2018 19:34  |  Microsoft Windows 10 Firefox 60.0

Já osobně bych neviděl problém v tom aby se každému automaticky už v den porodu odebral vzorek DNA, který by následně byl uložen v databázi. Dnes už v různých databázích každý o sobě máme uloženou celou řadu řadu personálií - jménem, bydlištěm a datem narození počínaje, přes otisk prstu až po např. zdravotní stav...., tak proč né taky i DNA, že?
Podle mého názoru je těžiště celého problému v kontrole databází tohoto typu - v definování oprávnění kdo a za jakých okolností má k datům přístup a jak je dodržování pravidel kontrolováno. Pokud by toto bylo kvalitně zajištěno, tak za mě - proč do databází nepřidat taky i DNA?

Eric888  |  31. 05. 2018 00:10  |  Microsoft Windows 8.1 Firefox 60.0