Vědci dali veřejnosti data a za pár hodin se začaly sypat objevy exoplanet!

• Vědci dali k dispozici data z kosmického dalekohledu Kepler
  • Kdokoliv může hledat podezřelé změny jasnosti hvězdy
  • Lidé už po pár dnech objevili desítky možných exoplanet

Obří dalekohledy na Zemi i ve vesmíru chrlí obrovské množství dat. Umělá inteligence zatím není na tak vysoké úrovni a obyčejné algoritmy neodhalí vše. Vědcům proto pomáhá občanská věda.

Velké množství astronomických projektů v oblasti občanské vědy už deset let probíhá například pod hlavičkou Zooniverse.

Najdi exoplanetu!

V uplynulých letech mohli lidé v rámci projektu Planet Hunters hledat exoplanety v datech z kosmického dalekohledu Kepler. Před pár dny rozjeli vědci nový projekt s názvem Exoplanet Explorers, který se zaměřuje na data z nové mise kosmického dalekohledu.

Náběh projektu byl skutečně úchvatný. Už po 48 hodinách byly objeveny první zajímavé exoplanety a celé planetární systému.

Jedním z nich je planetární systém EE-1. Tvoří ho čtyři planety o velikosti 2 až 2,7 Zemí. Jedná se o kompaktní systém trochu podobný TRAPPIST-1, i když v tomto případě se nejedná o chladného trpaslíka ale o hvězdu podobnou Slunci. Planety mají oběžné doby 3 až 13 dní. Nejvzdálenější planeta obíhá 4x blíže než Merkur kolem Slunce.

Dalším objevem je třeba planeta nepatrně větší než Země s oběžnou dobou 2,2 dní.

Hledají se změny jasnosti hvězdy

Kepler hledá exoplanety tranzitní metodou. Planety sice nevidí, ale jejich existence se projeví ve chvíli, kdy přechází (tranzitují) před svou hvězdou a způsobí nepatrný pokles její jasnosti.

Na hledání těchto poklesů jsou algoritmy, které ale mohou některé tranzity přehlédnout. Právě zde nastupuje občanská věda. Lidé hledají a označují neobvyklé změny v jasnosti hvězdy. Nejrychlejší lovci se pak mohou stát spoluautory objevitelské studie.

Video: Princip tranzitní metody

Za prvních pár dní fungování Exoplanet Explorers objevili lidé na 180 možných exoplanet – z toho 15 podobných Zemi. Celkem se do projektu zapojilo téměř 10 tisíc lidí, kteří provedli přes 3,9 milionů analýz. Projekt byl propagován i v pořadu Stargazing Live v australské ABC TV. Práce je stále dost. Zatím bylo analyzováno jen 15 % dostupných dat.

Mise K2

Data pro projekt Exoplanet Explorers pochází z mise K2, která začala v roce 2014. Keplerovi se předtím pokazil druhý ze čtyř setrvačníků pro orientaci v kosmickém prostoru. K provozu potřebuje dalekohled alespoň tři setrvačníky. Hlavní mise po 3,5 letech skončila, ale chytré hlavy v NASA vymyslely řešení. Dalekohled nyní stabilizuje tlak slunečního záření a motory.

Kepler se sice musí jednou zhruba za tři měsíce pootočit a změnit zorné pole, na druhou stranu se tím otevřely zcela nové možnosti a obzory. Z Keplera už není jen lovec exoplanet, ale zkoumá třeba také objekty sluneční soustavy.

Váš názor Další článek: AMD koupilo startup Nitero, který vyvíjí 60GHz bezdrátové čipy pro přenos obrazu do brýlí pro virtuální realitu

Témata článku: Vesmír, Umělá inteligence, Výzkum, Země, Astronomie, Slunce, Sluneční soustava, Exoplanety, Dalekohledy, Hlavní mise, Nepatrný pokles, Pár, Trpaslík, Transit, Live TV, Podobná hvězda, Sluneční záření, Kompaktní systém, Planetární systém, Kosmický prostor, Data, Obří dalekohled, Tranzit, Veřejnost, Tranzitní metoda

Velká jarní aktualizace Windows 10: Co přináší April 2018 Update

** Po necelém půl roce je tu další aktualizace Windows ** Přináší časovou osu nebo sdílení souborů jako na mobilu ** A také Application Guard, který umí virtualizovat Edge

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View