Vědci ESA: Lávové tunely na Marsu i Měsíci jsou dost velké na to, abychom v nich mohli budovat základny

Myšlenka, podle níž by budoucí základny na Marsu i jiných planetách mohly být ukryté v lávových tunelech, je diskutovaná poměrně často. Zatím toho však o těchto tunelech stále víme jen velice málo. Jsou například dostatečně prostorné na to, aby je bylo možné za daným účelem využít?

Odborníci z European Space Agency (ESA) se domnívají, že ano.  K tomuto závěru je přivedlo srovnání stop ukazujících na přítomnost lávových kanálů s rozměry dotyčných podpovrchových útvarů objevených na naší planetě.

Podle výzkumu publikovaného v žurnálu Earth-Science Reviews jsou tyto stopy  na Marsu i Měsíci větší než ty na Zemi. Z toho lze usoudit, že tamější lávové tunely jsou rovněž větší – ale navzdory tomu by měly být překvapivě stabilní, tudíž kolonisté by nemuseli mít obavy z toho, že se na ně jednoho dne zhroutí.

„Lávové tunely by mohly poskytnout stabilní štíty proti kosmickému i slunečnímu záření a také dopadům mikrometeoritů, k nimž na površích planetárních těles často dochází,“ uvedl badatel Francesco Sauro v tiskové zprávě.

„Navíc mají potenciál vytvořit prostředí, v němž se teploty nebudou měnit ze dne na noc,“ dodal Sauro.

Diskuze (2) Další článek: Česko v poledne zasáhla biblická megabouře. Naštěstí se jednalo jen o chybu srážkového radaru